"Nu får uddannelsen et længere og meget mere detaljeret formål. Det vil jeg faktisk kalde for en revolution”, sagde Keld Skovmand om den nye læreruddannelse.Foto: privat
Forsker: Ny læreruddannelse er en formålsrevolution
Den nye læreruddannelse er et kæmpe opgør med læringsmålstyringen, lyder det fra Keld Skovmand, der selv har haft en finger med i spillet om formuleringer i den endelige politiske aftale.
”Det her
er et big time-opgør med læringsmålstyringen. Og det bør mejsles ud i stentavler”.
Annonce:
Sådan
lyder de markante ord fra ph.d. og seniorforsker på UCL Erhvervsakademi og
Professionshøjskole Keld Skovmand.
Ifølge
ham er den politiske aftale om en ny læreruddannelse meget mere end de konkrete
nye tiltag til de lærerstuderende, som fra næste sommer får flere
undervisningstimer og mere praktik.
For Keld
Skovmand er den største nyhed, at aftalen er et politisk nybrud mod en formålsstyret
uddannelse.
Til at underbygge sit budskab peger han blandt andet på, at politikerne
denne gang har valgt at indføre, hvad han kalder for et ”omfattende formål” for
læreruddannelsen.
Annonce:
”Da man
senest lavede en ny læreruddannelse i 2012, var der slet ikke noget formål i
den politiske aftale, og der var kun et kortfattet formål i den efterfølgende
bekendtgørelse. Nu får uddannelsen et længere og meget mere detaljeret formål.
Det vil jeg faktisk kalde for en revolution”, siger han.
Har selv
spillet stor rolle
Keld
Skovmand har om nogen særligt styr på sproget i aftalen bag den nye
læreruddannelse.
For han har nemlig spillet en central rolle i udviklingen af
formuleringerne i den endelige politiske aftale, fortæller de Radikales
uddannelses- og undervisningsordfører Lotte Rod.
Annonce:
”Keld
Skovmand og jeg blev nærmest pennevenner i de sidste uger op til lanceringen af
aftalen. Vi skrev væsentlige dele af aftalen igennem sammen, så vi fik luget ud
i blandt andet en forkert brug af ordet dannelse og måden, man tænkte formål
på”, siger hun.
Selv
forklarer Keld Skovmand, at han for snart et år tilbage begyndte at arbejde
intensivt med tekster, der endte med at spille en stor rolle for den kommende
læreruddannelse.
Her bliver
han særligt optaget af, at udviklingsgruppen anbefaler at nedlægge KLM-faget i en ny læreruddannelse og i stedet oprette
to nye dannelsesfag.
Keld
Skovmand laver i den forbindelse en grundig analyse af sprogbrugen i
beskrivelsen af de to foreslåede dannelsesfag. Forslaget om at nedlægge KLM
modtager kritik fra flere sider, og Keld Skovmand er en af modstanderne.
Sammen
med professor i pædagogisk psykologi Lene Tanggaard, censorformand for KLM Lakshmi Sigurdsson, censorformand for kristendomskundskab og
religion Kirsten Margrethe Andersen og de lærerstuderendes forperson Caroline
Holdflod Nørgaard udarbejder Keld Skovmand et alternativt forslag, der går på at
bibeholde KLM – i en udvidet form.
”Jeg går
til Lotte Rod og fortæller om mine bekymringer med forslaget fra
udviklingsgruppen, fordi hun er blevet ekstra opmærksom på sprogets betydning,
i forbindelse med at hun har været i gang med at lave ’Den grønne betænkning’
med Marianne Jelved”, siger han.
Annonce:
Helt
farvel til kompetencebegrebet
Keld
Skovmand roser generelt partierne i forligskredsen bag læreruddannelsen, som
ifølge ham har fungeret som en god ”kritisk masse, der opmærksomt har lyttet
til kritikken”.
”Politikerne
har været opmærksomme på ikke blot at følge de forslag, der kom fra
udviklingsgruppen og fra ministeriet. Der var en sund modtagelighed, som har
givet et virkelig godt resultat. Jeg tror, at det har noget at gøre med, at
politikerne har opdaget, hvor farligt det kan være at bare at lytte til
embedsmænd eller andre enkeltstående eksperter. Det har de virkelig brændt sig
på før”.
Kompetencemål erstattes af fagbeskrivelser
På den nye læreruddannelse erstattes kompetencemålene med de underliggende færdigheds- og vidensmål af fagbeskrivelser med formål, mål og indholdsområder.
Keld
Skovmand glæder sig blandt andet over, at politikerne helt har aflivet
kompetencebegrebet, der blev introduceret i læreruddannelsen med aftalen fra
2012.
I aftaleteksten fra 2012 optrådte kompetencebegrebet hele 43 gange, mens
begrebet nævnes tre gang i den nye aftale.
”Og i
alle tre tilfælde er det en afstandtagen til begrebet”, siger han. ”Og
forestillingen om at styre uddannelsen ved hjælp af kompetencemål er helt
opgivet.”
Bedre
brug af ’dannelse’
Keld
Skovmand peger også på, at ”læring” som centralt begrebet er røget helt ud i
den nye politiske aftale om den nye læreruddannelse.
Det er første gang i min tid i politik, at jeg oplever, at vi går tilbage til rødderne i den danske skoletradition, og at skoleverdenen får det pædagogiske sprog tilbage”.
Lotte Rod (R)
Og så roser han
aftaletekstens brug af ’dannelse’.
”I den
endelige udgave optræder ’dannelse’ faktisk kun tre gange. Til gengæld bruges
begrebet på en måde, som tydeliggør, hvad man egentlig mener, og hvor det rent
faktisk giver mening at tale om dannelse. Vi ser ofte, at der sker en
begrebsinflation, eller at der ligefrem snydes på begrebsvægten, fordi man en
del steder i udviklingsgruppens forslag blot kan bytte ’dannelse’ ud med
’udvikling’. Og så bliver ’dannelse’ reduceret til et meningsløst slørebegreb”,
siger Keld Skovmand.
Lotte
Rod vil have endnu grundigere samtale om Fælles Mål
På
Christiansborg har der længe været lagt op til, at der skal ændres ved både Fælles
Mål og fagbeskrivelserne.
Et
oplagt spørgsmål er derfor, om den politiske aftale bag den nye læreruddannelse
er en forsmag på den proces?
Spørger man Lotte Rod, er svaret både et ja og
nej, hvis det er op til hende at skulle bestemme.
”Dér ser
jeg gerne en endnu grundigere proces. Hvis jeg skulle bestemme, skal vi have en
meget åben og grundig samtale med hinanden. Jeg drømmer om, at vi efter valget
kan lave en pædagogisk samtale og lave et egentligt betænkningsarbejde, som man
gjorde med den blå betænkning”.
”Dér
synes jeg, at vi er kommet noget af vejen i fællesskab med udviklingsgruppen og
med den gruppe omkring Caroline Holdflod Nørgaard, Keld Skovmand og Lene Tanggaard,
som jeg har trukket på i forhandlingerne. Men det næste skridt for skolen skal
være en åben samtale, der foregår på hver enkelt skole”, siger Lotte Rod.
Hun
glæder sig over processen bag formuleringerne i aftalen bag den nye
læreruddannelse.
”Det er første gang i min tid i politik, at jeg oplever, at vi går tilbage til rødderne
i den danske skoletradition, og at skoleverdenen får det pædagogiske sprog
tilbage”.