Grafik: Peter Yde Jensen
Fremgang i otte ud af ti test
Den 2. november offentliggjorde Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen landsresultatet i de nationale test, en såkaldt National Præstationsprofil. Der var fremgang i de fleste fag i forhold til det første år med testene.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Tilbagegang i biologi og geografi
Med de første obligatoriske test i foråret 2010 som indeks 100 har der været tilbagegang både i geografi og biologi, 8. klasse, på fire procent fra sidste år til i år.
Fremgang i dansk og matematik
Med de første obligatoriske test i foråret 2010 som indeks 100 har den højeste fremgang på landsplan været otte procent i matematik i 6. klasse samt læsning i 2. og 6. klasse fra sidste år til i år.
Statistisk
usikkerhed?
Begrebet »statistisk usikkerhed« gør sig i praksis ikke gældende for den nationale præstationsprofil, fordi der ikke er tale om en stikprøve, men om testresultater fra hele elevpopulationen på de pågældende klassetrin, oplyser chefkonsulent i Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen Tue Halgreen. Men i begyndelsen af november opdagede man, at der var fejl i testene i læsning i 4. og 8. klasse. Forårets obligatoriske test-
runde var ikke ramt af fejlene, men de elever, der tog testen i juni, fordi de var syge, da resten af klassen tog den, har fået fejlagtigt dårlige resultater. Derfor har Uni-C bedt skolerne se bort fra resultaterne af disse test. De udgør dog en meget lille andel af de gennemførte test i 2011, og Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen vurderer derfor ikke, at de har afgørende betydning for landsresultatet.
»Man kan se det i andre lande, der har indført testsystemer. Først går det opad og opad i nogle år, og så flader det ud«,
sagde lærerformand Anders Bondo Christensen, da fremgangen i de nationale test blev offentliggjort. Han henviste blandt andet til England, hvor de 11-årige elevers testresultater ved afslutningen af primary school steg markant de første år - her matematik og engelsk.