Fremgang i otte ud af ti test

Den 2. november offentliggjorde Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen landsresultatet i de nationale test, en såkaldt National Præstationsprofil. Der var fremgang i de fleste fag i forhold til det første år med testene.

Offentliggjort
Kilde: Standards in English Primary Schools: Are they rising? (Association of Teachers and Lecturers)
Sådan cirka en halv million nationale test blev gennemført på 1.950 grundskoler fra den 10. januar til den 29. april i år. For første gang uden tekniske problemer.
Sæt to streger, så der bliver tre ord. Typisk, men svær opgave fra opgavebanken i læsning. Denne er beregnet 
for 2. klassetrin og er en demoudgave – selve testopgaverne er hemmelige.
Fysik/kemi, 8. klasse, 2011. Den nationale præstationsprofil viser elevernes fordeling på en femtrinsskala. I fysik/kemi er det altså samlet set næsten halvdelen af eleverne, der ligger på det midterste trin, og kun knap fem procent på henholdsvis det højeste og det laveste trin. Som lærer har man adgang til sin egen klasses testresultater og kan sammenligne fordelingen med landsprofilen.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Tilbagegang i biologi og geografi

Med de første obligatoriske test i foråret 2010 som indeks 100 har der været tilbagegang både i geografi og biologi, 8. klasse, på fire procent fra sidste år til i år.

Fremgang i dansk og matematik

Med de første obligatoriske test i foråret 2010 som indeks 100 har den højeste fremgang på landsplan været otte procent i matematik i 6. klasse samt læsning i 2. og 6. klasse fra sidste år til i år.

Statistisk 
usikkerhed?

Begrebet »statistisk usikkerhed« gør sig i praksis ikke gældende for den nationale præstationsprofil, fordi der ikke er tale om en stikprøve, men om testresultater fra hele elevpopulationen på de pågældende klassetrin, oplyser chefkonsulent i Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen Tue Halgreen. Men i begyndelsen af november opdagede man, at der var fejl i testene i læsning i 4. og 8. klasse. Forårets obligatoriske test-
runde var ikke ramt af fejlene, men de elever, der tog testen i juni, fordi de var syge, da resten af klassen tog den, har fået fejlagtigt dårlige resultater. Derfor har Uni-C bedt skolerne se bort fra resultaterne af disse test. De udgør dog en meget lille andel af de gennemførte test i 2011, og Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen vurderer derfor ikke, at de har afgørende betydning for landsresultatet.

»Man kan se det i andre lande, der har indført testsystemer. Først går det opad og opad i nogle år, og så flader det ud«,

sagde lærerformand Anders Bondo Christensen, da fremgangen i de nationale test blev offentliggjort. Han henviste blandt andet til England, hvor de 11-årige elevers testresultater ved afslutningen af primary school steg markant de første år - her matematik og engelsk.