Ingen tidsplan for testene
Testpausen er blevet brugt til en række forbedringer af de nationale test, men det er endnu uafklaret, om der bliver opgaver nok til test i alle fag i dette skoleår
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Pausen i de obligatoriske nationale test slutter ved årsskiftet, og det er meningen, at eleverne skal tage testene til foråret. Men hvornår i foråret testene kan gennemføres, og hvor mange test der bliver klar til dette skoleår, kan Skolestyrelsen ikke sige på nuværende tidspunkt.
»Vi har lovet skolerne en melding i løbet af efteråret, og vi arbejder på højtryk for at give den så hurtigt som muligt«, siger direktør i styrelsen Martin Isen-becker.
Styrelsen har efter de store problemer med den første runde af testene måttet hyre egne faglige eksperter, som først på året har gennemtjekket 4.800 opgaver produceret af testudviklere for Cowi-konsortiet. Under halvdelen af opgaverne slap igennem kontrollen helt uden bemærkninger. De fleste indvendinger var mindre, sproglige problemer, som bliver rettet til, inden det går løs, men der er også opgaver, der er blevet kasseret på grund af faktuelle fejl, oplyser Martin Isenbecker. Der er produceret en tredjedel flere opgaver, end der er brug for, men alligevel kan Isenbecker ikke garantere, at der er opgaver nok i den såkaldte opgavebank til, at alle test kan gennemføres i dette skoleår. I 2007 måtte over halvdelen af opgaverne nemlig kasseres efter afprøvningen ude på skolerne og den efterfølgende såkaldte Rasch-analyse.
Lige nu sidder Skolestyrelsen og Cowi og analyserer på resultaterne af Rasch-analysen på opgaverne til matematik (3. og 6. klasse), engelsk (7. klasse) og fysik/kemi, biologi og geografi (8. klasse). Hver eneste opgave blev besvaret af 700 forskellige børn, dels børn i den alder, opgaven er beregnet for, dels børn på klassetrinnene over og under. På baggrund af elevernes besvarelser indplacerer Rasch-analysen opgaverne på sværhedsgrad og identificerer opgaver, der slet ikke måler på den færdighed hos eleverne, som det er meningen, de skal måle.
»Der bliver formentlig tale om, at der skal ske en supplering af opgaver i nogle sværhedsgrader til nogle fag«, siger Martin Isenbecker.
Skolestyrelsen har foreløbig afsat 1,6 millioner kroner til at købe egne faglige eksperter til at gennemgå de producerede opgaver, men ifølge Martin Isenbecker kan udgifterne stadig rummes inden for de 110 millioner kroner, som er afsat til testene og de øvrige evalueringsværktøjer.
Opgaverne til de fire test i læsning og de to i dansk som andetsprog skal først afprøves på skolerne fra næste uge. Sideløbende med produktionen og kvalitetskontrollen af selve testopgaverne har Skolestyrelsen og Cowi arbejdet på at forbedre og forenkle de rapporter, som forældre og lærere får, når eleverne har gennemført en test.
»Jeg mener, at vi er nået et godt skridt på vejen mod at skabe et godt pædagogisk redskab«, siger Martin Isenbecker, men vil altså - belært af problemerne i 2007 - ikke melde definitivt ud om, hvornår de politisk besluttede test kan gennemføres i fuldt omfang.