Peter Mortimore – en mystisk, misforstået, magtfuld mand
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
65-årige Peter Mortimore er en af de uddannelsesforskere i verden, der har haft - og har - størst politisk indflydelse. Han har en treårig læreruddannelse bag sig og arbejdede i ni år som lærer, mens han samtidig videreuddannede sig på universitetet om aftenen.
Han kom med i et forskerteam, der over fire år studerede 12 skoler i London. Teamet ville finde frem til skoler og lærere og diverse faktorer, der gjorde en forskel. Som kunne kompensere for de boglige og kulturelle handicap, som socialt svage elever bar med sig ind i skolen. Som kunne hjælpe dem med at bryde deres negative sociale arv.
Rapporten, der blev publiceret i 1979 under titlen »Fifteen Thousand Hours: Secondary Schools and Their Effects on Children«, fremhævede faktorer som evalueringskultur og stærk skoleledelse. Desuden opfandt forskerteamet begrebet »effektiv skole«.
Det var et begreb, der gav genlyd på de britiske øer og i OECD og den ganske verden, og som banede en karrierevej for Peter Mortimore. Han blev professor og leder på universitetet i London og rådgiver i OECD og for regeringer verden rundt. Blandt andet var han formand for den internationale gruppe, der afgav en rapport om det danske skolevæsen i 2004.
Dette såkaldte OECD review, der var bestilt af den danske regering i kølvandet på det jævne danske resultat i Pisa 2000, gav 32 råd til, hvordan det danske skolesystem kunne gøres mere effektivt. De vigtigste råd var - som i øvrigt i London i 1979 - en veludbygget evalueringskultur og en stærk skoleledelse.
Den danske regering greb bolden og vedtog sammen med forligspartierne 2006-skolereformen, der indførte nationale test, elevplaner og kommunale kvalitetsreformer og nedsatte en skolestyrelse a la den engelske Ofsted til at tage sig af testkulturen.
En mand med indflydelse
Jo, Peter Mortimore er en magtfuld mand. Men han er også en misforstået mand. Som det engelske dagblad The Gaurdian skrev allerede i september 1999:
»Alle gode eksperters største drøm er at finde en regering, som vil lytte og gøre deres forskning til virkelighed. Nogen lykkes med det. Peter Mortimore gjorde. Men den største frustration for enhver ekspert er at have fundet en regering, som endelig lytter - og ender med at misforstå en«.
»Ja, det er rigtigt, jeg er blevet misforstået«, sagde han til Folkeskolen i Pakhus 11 ved Danmarks Evalueringsinstituts jubilæumsarrangement i sidste uge.
»Jeg har aldrig foreslået nogen regering, at den skulle indføre nationale test og rangordne skoler i offentligt tilgængelige league tables«, tilføjede han.
Alligevel: Ser det ikke ud, som om Peter Mortimore simpelthen har gjort karriere på at blive misforstået af politikere verden over? Det mest brændende spørgsmål, Deres udsendte bragte med til Pakhus 11, var derfor:
Hvem er egentlig Peter Mortimore?
»Det må du vente med at få svar på, til jeg er færdig med min selvbiografi. Den sidder jeg faktisk og skriver på lige i øjeblikket«, sagde Mortimore.
Hvornår er den færdig?
»Det ville gå hurtigere, hvis jeg ikke skulle deltage i alt sådan noget her. Jeg har lige været i Afrika. Det var sindsoprivende. Børn sulter. Og før det var jeg i Australien for at hjælpe regeringen med uddannelsesreformer. Tænk sig, de vil indføre league tables. League tables! Jeg sagde, de skulle lade være, men de ville ikke høre på mig«.
jvo@dlf.org
Eva fylder ti år
I anledning af sin tiårsfødselsdag afholdt Danmarks Evalueringsinstitut (Eva) i sidste uge konference i Pakhus 11 i Københavns Frihavn. Blandt deltagerne var Peter Mortimore, en af verdens mest indflydelsesrige skoleforskere.
Læs referat fra Evas konference på www.uvm.dk under overskriften »Med kurs mod verdensklasse«.