Engelsk forsker advarer mod test

For meget fokus på test demotiverer mange elever. De bliver stressede, påpegede den engelske uddannelsesforsker Peter Mortimore, da Danmarks Evalueringsinstitut fejrede tiårsjubilæum.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Den engelske uddannelsesforsker Peter Mortimore advarer direkte danske politikere mod at efterligne den engelske testmodel. Især skal man holde sig langt væk fra league table-systemet.

»Test kan være udmærkede, men de skal først og fremmest være en sag mellem elev og lærer«, siger han.

Så er der vel ingen grund til at have nationale test?

»Nationale test kan være udmærkede. Så kan læreren nemlig se, hvordan hans elever ligger i forhold til gennemsnittet«.

Det er gået ned ad bakke for England i Pisa. De engelske skoleelever scorede således lavere i Pisa 2006, end de gjorde i Pisa 2000. Omvendt scorer de år for år højere i de nationale test.

Dette misforhold får Peter Mortimore til at konkludere, at eleverne i England bliver bedre og bedre til at tage de nationale test, men dårligere og dårligere til læsning, matematik og naturfag.

Det fortalte han til Folkeskolen i en pause ved en konference i sidste uge i Pakhus 11 i Frihavnen i København, der fejrede tiåret for Danmarks Evalueringsinstituts grundlæggelse.

»Pisa tester jo, hvad eleverne rent faktisk kan i læsning, matematik og naturfag, mens de nationale test tester, om eleverne kan pensum«, anførte Peter Mortimore.

Englænderne tester sig ihjel

I sit oplæg havde Mortimore harceleret over det engelske skolesystem, hvor eleverne bliver testet i læsning, matematik og naturfag på faste tidspunkter i skoleforløbet. Skolernes testresultat bliver derefter offentliggjort i aviserne i rangorden, de såkaldte league tables, som også bruges på sportssiderne.

»Men skoler er jo ikke fodboldklubber«, sagde Peter Mortimore.

Men det ligner: De skoler, der ligger i bunden af ligaen, rykker ganske vist ikke ud, men de bliver i nogle tilfælde nedlagt. Og genopstår så i nogle tilfælde senere under nyt navn og med en ny ledelse.

Det politiske håb er, at konkurrencen mellem skolerne vil øge kvaliteten af undervisningen over tid. Det sker bare ikke, fastslog Peter Mortimore. Reformen, der blev vedtaget i 1988, virker ikke efter hensigten. Tværtimod korrumperer league table-systemet undervisningen, der nu i højere grad retter sig mod test end mod elevernes læring.

Lærerne snyder

Mange lærere bruger således for meget tid på at træne eleverne i at tage test. Enkelte snyder endda med testene, hvis de kan slippe ad sted med det, for at hæve deres elevers gennemsnit. Og den megen fokus på test demotiverer mange elever. De bliver stressede, påpegede Mortimore.

»I mange hjem bliver der nærmest ikke talt om andet end test«.

Omkring 100 ledere fra uddannelsesverdenen deltog i jubilæumskonferencen.