Test er farlige – for ministre
Testudvikler spår, at de dyre nationale test spares væk i England
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Det faglige niveau i de engelske skoler er højere i dag, end det var for 15 år siden - af mange grunde. Det kan man blandt andet se af de nationale test, hvor scorerne er blevet højere i engelsk, matematik og naturfag. Men siden 2000 er stigningerne gået i stå, og i 2002 måtte undervisningsminister Estelle Morris gå af, fordi de britiske elever ikke nåede de mål i læsning og matematik, som regeringen havde sat. »Test er farlige - for ministre. Testresultaterne har nået loftet, og dermed kan politikerne ikke længere hævde, at de har effekt«, siger matematikprofessor og testudvikler Margaret Brown. Og selvom Labour-regeringen benægter det, tror hun, at de store resursekrævende test af Englands 11-årige og 14-årige elever afskaffes inden for meget få år. Det er allerede sket for de syvårige, hvor regeringens nye strategi hedder »Excellence and enjoyment« - altså det højest mulige faglige niveau, samtidig med at eleverne nyder at lære og har det sjovt. I de øvrige lande i Storbritannien er der ingen nationale test. Og selvom alle engelske 11-årige bliver testet, inden de forlader primary school, så bruger lærerne på det næste skoletrin, secondary school, ikke testresultaterne til noget.
Testresultater er ikke pålidelige
»De fleste secondary-skoler opdeler eleverne efter niveau i matematik, men de bruger ikke længere de nationale test, fordi lærerne har fundet ud af, at de ikke er pålidelige. Hvordan eleverne klarer sig i de test, er nemlig først og fremmest afhængig af, hvor meget lærerne har trænet dem i den sidste tid op til testen. Der er børn, som bliver hjulpet igennem og når op på Level 4, som er det niveau, flertallet af 11-årige bør ligge på. Men tre uger efter har de glemt det hele«, siger Margaret Brown. »Én gang har man forsøgt at teste nogle af børnene igen et år efter. Resultatet var, at ti procent færre lå på Level 4 et år senere. 70 procent var på Level 4 i matematik, da de var 11 år, men året efter klarede kun 60 procent Level 4, selvom de reelt havde haft et års undervisning mere. Så det er tydeligt, at tallet 70 procent er resultatet af lærernes forsøg på at presse resultaterne i vejret ved at undervise direkte mod testene«, siger Margaret Brown. Man bruger ikke elektroniske multiple-choice-test i England, og Margaret Brown mener generelt, at testene er af god kvalitet. Det er det pres, der ligger på skolerne, fordi testene offentliggøres og bruges i myndighedernes inspektioner af skolens kvalitet, som har betydet, at lærerne træner eleverne til testene. Der har også været sat spørgsmålstegn ved ægtheden af den imponerende fremgang i elevernes testresultater i slutningen af 1990'erne. »Det var dengang, regeringen introducerede sine nationale strategier for læsning og regning i primary-skolerne. Der var tydelige tegn på, at testene blev lettere i den periode, og mange mener, at det skete for at få det til at se ud, som om niveauet steg«. Hun er dog overbevist om, at engelske skolebørns faglige niveau i matematik er hævet, siden Thatcher-regeringen indførte nationale læseplaner og test for 15 år siden. »National Numeracy Strategy«, som især satte fokus på de basale regnefærdigheder, har givet resultater. »Det kan vi for eksempel se i den nylige Timms-undersøgelse, hvor England er gået op i fagligt niveau. Men desværre er det gået nedad med elevernes glæde ved matematikken. Det kan vi også se af, at stadig færre unge vælger at gå videre med matematik, fordi de er under et voldsomt pres ved afgangsprøverne, når de er 16. Derfor er der også blevet mere opmærksomhed på elevernes indstilling til faget, hvor der før kun var fokus på det faglige«, siger Margaret Brown. Officielle rapporter dokumenterer, at fremskridtene i engelsk og matematik er sket på bekostning af bredde og dybde i undervisningen. Nogle skoler er oppe på, at 70 procent af undervisningstiden går til engelsk og matematik. I en årlig rapport fra inspektionsmyndigheden står der, at kun en lille del af skolerne har succes med at kombinere et højt niveau i engelsk, matematik og naturfag med et rigt og varieret indhold.
Test kontra lærerbedømmelser
På http:eppi.ioe.ac.uk, The Evidence for Policy and Practice Information and Co-ordinating Centre, findes en række publikationer om effekten af test kontra lærernes egne bedømmelser, blandt andet: »A systematic review of the impact of summative assessment and tests on students' motivation for learning«. Læs mere om »Excellence and enjoyment«-strategien, The National Numeracy Strategy og The National Literacy Strategy på standards-hjemmesiden www.standards.dfes.gov.uk
Blå bog
Margaret Brown er professor i matematik-pædagogik på University of London ved Department of Education and Professional Studies på King's College i London. Hendes forskningsområder er matematikundervisning, -læring og -bedømmelse, herunder de nationale matematikstrategier, nationale standarder og nationale test. Læs mere på www.kcl.ac.uk/education