To fejl i én opgave

En elev i 6. klasse fik en opgave, som ikke kunne løses. Skolestyrelsen erkender fejlen

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Mindst én af de tavshedspligtbelagte opgaver i de nationale test er umulig at løse. Der er to klare fejl i matematikopgaven. Dels fremgår det af teksten, at eleven skal vælge mellem fire eksempler, selvom der faktisk er trykt fem, dels er der ikke nogen af de tegninger, eleven kan vælge mellem, der kan bruges til at bygge den angivne figur. Skolestyrelsen erkender fejlene.

»Vi lærere gik roligt rundt og iagttog eleverne og de opgaver, som kom på skærmene. Pludselig vinker en af eleverne til mig, og jeg går hen for at finde ud af, hvad det drejer sig om«, fortæller Carsten Lund, matematiklærer på Haldum-Hinnerup Skolen i Østjylland.

»Jeg må indrømme, at jeg sneg mig væk. Jeg vidste ikke, hvad jeg måtte svare eleven«, fortæller Carsten Lund.

Han henvendte sig til Folkeskolen om fejlen, men da lærere har tavshedspligt om testopgaverne, har han sendt id-nummeret på den konkrete opgave ind til Skolestyrelsens ris og ros-mailboks, hvorefter testleverandøren Cowi har kigget på den og kan bekræfte fejlen.

»Jeg synes, det er ærgerligt, at kvalitetssikringsproceduren ikke har fanget fejlen«, siger kontorchef i Skolestyrelsen, Tine Bak. »Men jeg vil ikke sige, at det kommer bag på os, at man opdager fejl og ting, som kan diskuteres, i en opgavebank på cirka 2.000 opgaver«.

Indtil videre er den pågældende matematikopgave den eneste deciderede fejl, Skolestyrelsen kender til.

»Hvis en elev på grund af sådan en fejl svarer forkert på en opgave, så har det kun meget marginal betydning for pointtildelingen«, understreger Tine Bak. »Det kan have betydning, hvis eleven ligger lige på grænsen mellem to niveauer«.

Som en del af den testrapport, som forældrene får med hjem, indgår dog også en vurdering af, om eleven har klaret testen hurtigere eller langsommere end forventet. Og eftersom den pågældende matematikopgave er umulig at løse, og flere lærere var henne at kigge på den, da Haldum-Hinnerups 6. klasse tog testen, har den helt sikkert forsinket den pågældende elev:

»Vi har meldt ud til lærerne, at eleverne ikke skal bruge en masse tid på en enkelt opgave. Desuden kan læreren netop gå ind, hvis der er noget usædvanligt i test­rapporten, og kigge på de enkelte opgaver«, siger Tine Bak. Hun opfordrer til, at lærere skriver til risogros@skolestyrelsen om enhver opgave, de synes er tvivlsom, så opgaven enten kan blive taget ud af testbanken eller rettet til - hvis der er tale om en fejl.

I konsulentfirmaet Cowi, som står i spidsen for konsortiet bag testene, oplyser projektchef Karsten Sten Pedersen, at der tilsyneladende er tale om, at en del af opgavens grafik mangler. Alle opgaver har været igennem et omfattende forløb med sparring mellem de lærere, der har udarbejdet opgaverne, og fagfolk fra to CVU'er samt tilknyttede forskere. Dernæst har de været igennem faser med korrektur og testpædagogisk kvalitetskontrol, før de har været afprøvet på skolebørn og derefter været igennem den såkaldte Rasch-analyse, der skal måle, om opgaverne tester det, de skal teste. På den baggrund vurderer han, at der vil være meget, meget få fejl i de adskillige hundrede opgaver, der foreløbig ligger i opgavebanken.

Top secret

Carsten Lund, Steen Zilmer og andre lærere, der har adgang til at se testopgaver og elevresultater fra de nationale test, kan straffes i henhold til straffelovens regler om brud på tavshedspligten, hvis de videregiver det fortrolige materiale. Folkeskolen har derfor ikke mulighed for at vise den fejlbehæftede opgave eller andre opgaver fra testene.