Ingen test af regne-færdigheder
På forhånd var problemløsning og matematisk kommunikation sorteret fra - nu er også profilområdet »tal og algebra« udskudt, fordi opgaverne ikke klarede kvalitetskontrollen
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
At lægge sammen og trække fra, gange og dividere og regne med brøker og decimaltal opfattes af de fleste som meget centrale elementer i faget matematik. Men det er ikke disse færdigheder, der bliver testet, når samtlige 6.-klasse-elever i disse uger sætter sig til tastaturet og løser den første danske nationale test i matematik. Skolestyrelsen og testmagerne Cowi og @ventures har måttet udskyde testen af profilområdet »tal og algebra«, fordi alt for mange af de fremstillede opgaver faldt igennem i kvalitetskontrollen, der skal sikre, at hver enkelt opgave tester præcis den færdighed hos eleven, som den er beregnet til at teste.
På forhånd havde Undervisningsministeriet besluttet at undtage området problemløsning og matematisk kommunikation, fordi det er vanskelige færdigheder at teste i en 45-minutters it-baseret test. Men nu kommer området »tal og algebra« altså heller ikke med i år, og dermed testes eleverne kun i to ud af fire områder, nemlig »geometri« og »matematik i anvendelse«.
For formanden for Danmarks Matematiklærerforening, Lene Christensen, som er modstander af hele ideen med de nationale test, er det ikke nogen katastrofe, at færdighedsregningen ikke testes denne gang.
»Men det er klart, at det giver et endnu skævere billede. Testresultaterne vil ikke give et retvisende billede af, hvad der foregår i matematikundervisningen«, siger Lene Christensen.
I læsetesten for 8. klasse har man også måttet udskyde et fagområde, nemlig afkodning/læsestrategier. Eleverne testes dermed kun i »sprogforståelse« og »tekstforståelse«, og testene i både matematik og læsning er derfor kortere end de planlagte 45 minutter.