På Sosu Esbjerg hjælper projekt "Godt igennem uddannelse" eleverne med at tackle stress, angst og depression.Foto: Jesper Steensbeck.
Sosu-elever får hjælp til stress og angst
Konkrete værktøjer og mestringsstrategier er omdrejningspunktet i projekt ”Godt igennem uddannelse”, som Sosu Esbjerg har arbejdet med siden efteråret 2023. Foreløbig har fire hold elever været igennem det syv ugers forløb, og det virker, lyder det fra skolen.
Dorthe KirkgaardNielsenJOURNALIST PÅ FOLKESKOLEN.DK/sosu
”Efter kurset har jeg en mere overskuelig, mere struktureret
hverdag”.
Annonce:
”Det bliver lettere at være i relationer, det synes jeg tydeligt,
jeg kan mærke”.
”Man opdager, at man faktisk ikke står alene med det”.
Udsagnene kommer fra tre elever på Sosu Esbjerg, der alle har deltaget i projektet
”Godt igennem uddannelse”. Et gratis og frivilligt syv ugers gruppeforløb for
elever, der bøvler med symptomer på stress, angst eller depression.
Et kursusforløb, hvor fire af skolens læringsvejledere er blevet uddannet til
at stå for undervisningen, hvor eleverne får tips, tricks, konkrete værktøjer
og mestringsstrategier til at komme igennem pressede perioder og stressede
situationer.
Annonce:
Hvor de lærer at arbejde med blandt andet tankemylder, træthed, planlægning
og strukturering af hverdagen.
Og forløbet ser ud til at virke. De to første hold elever, der fuldførte
forløbet i efteråret 2023, har oplevet øget trivsel og større tro på egne
evner. I denne uge slutter endnu to hold elever, der har været igennem samme
forløb.
”Kurset har stor betydning for de elever, der deltager, fordi de får erfaring
med, at de faktisk selv kan gøre noget. Det giver rigtig meget til elevernes
generelle trivsel, fordi kurset har fokus på det hele menneske, og de får nogle
færdigheder med sig, de kan bruge til at begå sig andre steder”, fortæller
Mette Pultz Petersen, læringsvejleder på Sosu Esbjerg – og en af instruktørerne
på forløbet.
Godt igennem uddannelse
”Godt igennem uddannelse” er udviklet af Komiteen for
Sundhedsoplysning. Kurset er en videreudvikling af et evidensbaseret program fra Stanford
Universitet.
Indsatsen består af undervisning, øvelser og træning af simple redskaber, som
deltagerne kan bruge på egen hånd. Forløbet blev i 2021-22 afprøvet på seks ungdomsuddannelsesinstitutioner. I 2023-2024 er indsatsen udbredt til yderligere 25
uddannelsesinstitutioner, hvor Sosu Esbjerg er den ene. ”Godt igennem uddannelse” er finansieret af Den A.P. Møllerske Støttefond.
Alle har tavshedspligt
Annonce:
Rammen om kurset er et trygt fællesskab på 8-14 elever, der alle har lidt de
samme erfaringer med i rygsækken. De mødes to timer hver tirsdag i skoletiden –
med to af de uddannede instruktører i et rum, hvor alle har tavshedspligt, så der kan tales åbent og frit.
”Vi instruktører er koblet to og to pr. hold, og vi fire instruktører arbejder
tæt sammen om forberedelse og evaluering”, forklarer Mette Pultz Petersen.
Selve indholdet følger et meget struktureret forløb ud fra en instruktørbog lavet
af Komiteen for Sundhedsoplysning og med tilhørende øvelser – blandt andet
mentale lytteøvelser.
Helt konkret lærer kursisterne at lave vejrtrækningsøvelser, de får mod på at
fremlægge på klassen eller række fingeren op. De får lært at sortere i følelser
og træffe valg.
Annonce:
”Det at træffe valg kan nogle gange være rigtig svært for mange, om det handler
om at tage med til en fest, eller hvilken aflevering de skal prioritere, hvis
de ikke kan nå det hele. Så vi lærer kursisterne en helt konkret teknik til at
tage beslutninger, hvor de skal opliste fordele og ulemper ved forskellige valg
i et pointsystem. Resultatet derfra skal så meget gerne stemme overens med
mavefornemmelsen”, fortæller Mette Pultz Petersen.
Konkrete handleplaner
Alle modulerne indeholder iderunder i plenum – blandt både de deltagende kursister
og de to instruktører.
”Vi instruktører bruger os selv rigtig meget, for det virker bare bedre, når vi
er autentiske rollemodeller”, siger Mette Pultz Petersen.
Annonce:
Et fast element i hvert modul er en handleplan til næste gang. Her sætter kursisterne
mål om alt fra vejrtrækningsøvelser, mere søvn i dagligdagen, mindre tid på
SOME-platforme, daglige gåture og fremlæggelser for klassen.
”Fokus er realistiske mål, og ugen efter tager vi så en runde i plenum, om
hvordan det er gået med handleplanen. Hvis en deltager har sat et mål om en
gåtur syv dage i træk, men kun har nået det fire af ugens dage, så forsøger vi at
hjælpe med en ny handleplan”, fortæller Mette Pultz Petersen.
De mange konkrete værktøjer og handlinger giver både deltagerne mere ro i dem
selv, men de lærer også at finde veje ind i det faglige, når de er pressede, så
de kommer godt igennem dagen.
”De får et bedre fagligt udbytte, og underviserne kan også mærke forskel. Fordi
nogle af de elever, der tidligere var meget indadvendte, tør nu åbne noget
mere, fordi de ikke er hæmmet af egen angst og nervøsitet”, siger hun.
Fastholdelse og trivsel
Holdene sammensættes på tværs af de forskellige uddannelser på skolen – og også
på tværs af, hvor langt eleverne er i deres uddannelse. Det handler om at finde
elever, der er på skolebænken i syv uger i streg på samme tid. For forløbet skal
helst ikke afbrydes af en oplæringsperiode ude i praksis.
I efteråret var der tilmeldt 20 elever fordelt på to hold. På forårsholdet startede
19 elever op. Der har dog været et mindre frafald i begge omgange.
”Godt igennem uddannelse” er udviklet af Komiteen for Sundhedsoplysning, og når
Sosu Esbjerg gik med i projektet sidste år, handler det om et ønske om at give
lige muligheder for gennemførelse af uddannelse for alle skolens elever.
”Ligesom vi har tilbud til ordblinde og til elever med dansksproglige udfordringer,
ville vi også gerne have et tilbud til elever, der bøvler med stress, angst og
tristhed, hvor vi giver dem nogle redskaber og kompetencer til at gennemføre.
Så 'Godt gennem uddannelse' handler om fastholdelse og om trivsel”, siger
Malene Visby, projektkoordinator og pædagogisk udviklingskonsulent på Sosu
Esbjerg.
Selve projektfasen er ved vejs ende, men med de gode tilbagemeldinger fra både
elever og undervisere vil Sosu Esbjerg meget gerne fortsætte med at tilbyde
forløbet.
”Vi påtænker at starte op uden for projektet til efteråret, for det virker.
Kursusforløbet imødekommer elevernes behov for at udvikle sig, så de får
nemmere ved at gennemføre uddannelsen”, fortæller Malene Visby
Motivation er afgørende
Mette Pultz Petersen håber også, at skolen vil fortsætte med at tilbyde
forløbet og endda sprede det mere ud. Det frivillige aspekt er dog afgørende
for succesen, mener hun.
”Jeg håber, vi kan sprede det ud til flere, fordi forløbet tager fat i nogle
ting, der fylder rigtig meget hos vores elever og giver samtidig kursisterne
værktøjer og strategier til at handle. Det skal dog fortsat være frivilligt,
for motivationen hos den enkelte elev er afgørende, hvis forløbet skal hjælpe”,
siger hun.