Kenneth Nielsen, Esbjerg Lærerforening, fortalte, at skolerne i Esbjerg får tildelt bevillinger efter elevtal, og i en situation med frit skolevalg og stærkt faldende børnetal i byen myldrer det med ideer
Michael Bo Rasmussen
Skarp DLF-kritik af Da Vinci-linjen: Et angreb på enhedsskolen
"Da Vinci" har været et af de mest omtalte navne på den første dag af Danmarks Lærerforenings kongres. Den nye folkeskolelinje for velbegavede unge i Esbjerg, Da Vinci-linjen, kritiseres for at underminere enhedsskolen og genindføre niveaudelingen.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Både DLF-formand Anders Bondo og formand for Esbjerg Lærerforening Kenneth Nielsen påtalte fra kongressens talerstol, at undervisningsminister Bertel Haarder har været i Esbjerg og udtrykt stor jubel over Da Vinci-linjen.
"Det er jo ikke tilfældigt, at vi har valgt at have en enhedsskole i Danmark", påpegede Anders Bondo. "Det er faktisk, fordi vi har fulgt dit gode råd, Bertel, om at vi skal vide, hvad der virker. Og vi ved, at den skole, der giver flest børn det bedste udbytte af undervisningen, det faktisk er enhedsskolen. Og man skal passe på ikke at lade sig forblænde af et enkeltstående projekt med ekstra resurser", påpegede Anders Bondo, da undervisningsministeren besøgte kongressen.
Frit skolevalg
Kenneth Nielsen, Esbjerg Lærerforening, fortalte, at skolerne i Esbjerg får tildelt bevillinger efter elevtal, og i en situation med frit skolevalg og stærkt faldende børnetal i byen myldrer det med ideer:
"Jeg skal ikke kunne sige, om det alene er de forhold, der har fået en skole til at oprette en sådan linje, men faktum er, at sådan en linje findes".
"Det lokale folketingsmedlem har rejst sagen i Folketinget, og undervisningsministeren har svaret, at han ikke finder tilbudet i strid med folkeskoleloven, da eleverne selv kan vælge, hvilken linje de vil gå på"
"I Esbjerg arbejder alle lærere og børnehaveklasseledere ihærdigt med inklusionsopgaven, også selvom en stor undersøgelse viser, at lærerne føler sig presset af opgaven. Tanken harmonerer imidlertid ikke med, at elever og forældre frit kan vælge, hvilken klasse de vil gå i, for det bliver ofte et fravalg af andre elever", sagde Kenneth Nielsen, som opfatter Bertel Haarders blåstempling af Da Vinci-linjen som en genindførelse af den niveaudelte skole.
"Vi tager afstand fra, at der arbejdes med elevdifferentiering i stedet for undervisningsdifferentiering, og at man ad den vej laver faglig niveaudeling", sagde også formanden for DLF's skole- og uddannelsespolitiske udvalg Dorte Lange. Hun påpegede, at der er flere eksempler rundt om i landet på tilbud og valgmuligheder i de ældste klasser, og at hun i nogle af dem ser tegn på, at den niveaudelte skole genindføres i praksis:
"Hvis forsøg af den karakter vinder udbredelse, vil Danmarks Lærerforening se det som et angreb på enhedsskolen", sagde hun. "Og hvorfor det er så egentlig et problem? Det er det af to væsentlige grunde. For det første viser al forskning, at den bedste garanti for gode undervisningsresultater, for såvel stærke som svage elever, er fællesskabet i enhedsskolen. For det andet er det i fællesskabets skole, vi skaber forudsætningerne for tolerance og samarbejde på tværs af forudsætninger og baggrund - og det er her, der sker opdragelse til demokrati".
Kongressen diskuterer nu en resolution til forsvar for enhedsskolen, og til foråret vil Lærerforeningen holde en konference om profilskoler:
"Det gør vi, for der er mange aspekter omkring profilskoler, vi gerne vil have belyst yderligere. Jeg har nævnt, at grænsen for det, vi kan acceptere går der, hvor principperne om den udelte skole er under angreb - og hvor elever deles efter standpunkt. Men der er mange tinginden forenhedsskolens rammer, som er interessante, og som vi gerne vil se nærmere på.
1. oktober: Kongressen vedtog denne resolution:
Enhedsskolen giver eleverne den bedste undervisning
Danmarks Lærerforening tager afstand fra en organisering af undervis-ningen, der reelt genindfører den niveaudelte skole. Vi opfordrer politi-kere og myndigheder til at fastholde enhedsskolen ved at støtte lærerne i deres bestræbelser for at videreudvikle undervisningen til gavn for alle elever.
Enhedsskolen er den udelte skole, hvor den årgangsbaserede klasse er den grundlæggende undervisningsenhed. Klassedannelsen kan ikke ske på grundlag af elevernes valg af fag, standpunkt eller evner.
Al forskning viser, at den bedste garanti for gode undervisningsresultater for alle elever er fællesskabet i enhedsskolen, der skaber forudsætninger-ne for tolerance, samarbejde og opdragelse til demokrati.
Undervisningsdifferentiering skal understøttes og udvikles indenfor en-hedsskolens rammer, og den enkelte folkeskole skal udvikle sig i tråd med lokale ønsker og behov. Den lokale folkeskole skal fortsat være skolen for alle elever i skoledistriktet.
Vedtaget på Danmarks Lærerforenings kongres forsamlet til møde i Aal-borg i dagene 30. september - 2. oktober 2009.