Folkeskolens leder:

Frihed? Det skal man lige vænne sig til

Underrubrik

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Som vi fortæller i dette blad, er lærerne i Esbjerg og Holbæk kommuner godt i gang med at så frø, selv om de føler sig lidt på udebane:

"Vi har ikke måttet træffe ret mange beslutninger siden 2013. Vi skal lige have ind under huden, at det er andre tider", som en af dem siger om det frihedsforsøg, der efter sommerferien giver folkeskolerne i de to kommuner mulighed for at agere på friskolelignende vilkår.

I sig selv er det en stor ting. Styringskæden er - i to kommuner og lige nu - vendt om, så lærerne kommer med ideerne - og ledelsen og politikerne lytter. I øjeblikket er det idefasen. Det bliver spændende at følge, hvor langt man kan nå inden for de samme økonomiske rammer.

Lige så interessant er det, hvad lærerne vil bruge friheden til? Folkeskolenhar fået lov til at komme med ind på Teams, hvor lærere og pædagoger fremlægger tanker og ideer - og får med- og modspil fra andre skoler og ledelsen.

"Nu ligger der et pres på os lærere om at sætte alle skoler fri. Det er lidt angstprovokerende. Men alle går til det med troen på, at det kan lade sig gøre" 

Der er mange ideer, og i hvert fald i de små klasser tegner sig et fælles billede: Få lærere om hver klasse, årgangsteam og en kortere skoledag. Og så kommer den måske største revolution: Skemaet med de skiftende fagtimer skal smides ud til fordel for formiddag og eftermiddag.

Det skema, som siden industrialiseringen har trænet eleverne i at komme ind i klassen og sætte sig og være med i 45 minutter for så bagefter at skulle videre til noget helt andet - den skole vil lærerne ændre. Det betyder, at den tid, der går med rent praktisk at komme i gang og runde af, kan skæres ned. Og lige så vigtigt: Det sender et signal til eleverne om, at de ikke skal have deres dag hakket op og styret af klokken, men at de får lov til at fordybe sig.

Sådan vil lærerne lave skole

Lærerne er klar over, at der knyttes store forhåbninger til deres frihed, og det er hårdt at planlægge midt i en coronatid. Men de er glade. Er de ved at skabe fremtidens folkeskole - fra bunden? Det ville i sandhed være en revolution!