Udviklingen i kompetencedækning i madkundskab er steget fra 68,3 procent i skoleåret 2012/13 til 75 procent sidste skoleår.
Lidt flere uddannede madkundskabslærere i skolekøkkenerne
Tre ud af fire madkundskabstimer var sidste skoleår planlagt med lærer, der har undervisningskompetence i faget. Det viser den nyeste opgørelse fra Børne- og Undervisningsministeriet. Se tallet for din kommune på kortet i artiklen.
Fagkompetent i madkundskab
Ifølge Børne- og Undervisningsministeriet har man kompetence tilat undervise i et fag, hvis man har det som linjefag fralæreruddannelsen eller "har en efteruddannelse, videreuddannelse,kompetencegivende uddannelse eller et længerevarende kursusforløb,der vurderes at give kompetencer svarende tilundervisningskompetence". Det er skolens leder, der foretagerskønnet.
Kilde: uvm.dk
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Kompetencedækningen i madkundskab er siden skoleåret 2012/13 steget fra 68,3 procent til 75 procent sidste skoleår. Men der er store forskelle mellem kommunerne. Herlev ligger i top. Her blev hele 93,3 procent af madkundskabstimerne varetaget af en lærer med linjefag eller det som svarer til linjefag i madkundskab. I den anden ende af listen er Læsø med 63,1 procent og Lolland med 70,2 procent.
Madkundskab er det fag, som har den femtelaveste kompetencedækning i skolen.
Kompetencedækningstallene bliver også opgjort for hvert af skolens klassetrin. Her viser tallene, at madkundskabstimer på 6. og 7. klassetrin var dem, hvor det oftest er en madkundskabslærer med linjefagskompetencer, der står for undervisningen.
Lærere opgraderes i madkundskab
Derimod var der færre uddannede madkundskabslærere i valgfagstimerne i madkundskab i 8. og 9. klasse. I 8. klasse gjaldt det kun for 67,3 procent af timerne.
I år er første år, hvor skolerne skal udbyde et toårigt praktisk/musisk fag med afgangsprøve. En undersøgelse, som fagbladet Folkeskolen foretog blandt skoleledere i foråret viste, at madkundskab er det fag, som allerflest skoler har valgt at oprette. Hele 88 procent af skolerne har valgt at oprette madkundskab som toårigt valgfag. I foråret var det kun på fire procent af skolerne, hvor alle lærere, der skulle undervise i det toårige valgfag havde været på efteruddannelse. På 29 procent havde nogle af lærerne været på efteruddannelse. Flere kan i løbet af året få uddannelse i faget. Det vil kompetencedækningstallene fra Børne- og Undervisningsministeriet næste år vise mere om.
Følgeforskning: Madkundskabslærere savner efteruddannelse og tid til møder om faget