»Alle burde have et produktionskøkken«

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Seks skoler i København fremstiller selv frokosten i eget køkken. De såkaldte madskoler har mad, maddannelse og sundhed som særligt fokus. En af madskolerne er Klostervængets Heldagsskole, hvor 5.-8.-klasserne skiftes til at lave mad en uge ad gangen. Skoleleder Karen Margrethe Grønlund er meget tilfreds med ordningen.

Hvad indebærer det at være madskole?

»Vi har fået bygget et fantastisk køkken og en kantine. Eleverne hjælper kokken og køkkenassistenten med at lave mad. Og hjemkundskabslæreren skaber sammenhæng mellem køkkenet, undervisningen og en større viden om råvarer, økologi, og hvad der er sundt«.

Hvilke tanker ligger bag maden?

»Tanken er, at det skal være økologisk og billigt. Børnene skal lære noget mere om sunde madvaner og råvarer. Det er en opgave at skabe måltidsdannelse og få alle børn til at synes, at det, der bliver serveret, er lækkert. Derfor er børnene med til at lave menuen, selvfølgelig ud fra de sunde krav«.

Hvad er gevinsterne ved at være madskole?

»Det er vidunderligt at komme ned i kantinen og se alle børnene sidde og gafle i sig. Lærerne spiser sammen med eleverne, så vi kan se, hvem der ikke køber maden eller ikke spiser noget overhovedet. Så kan vi snakke med forældrene om sund kost, og hvad børnene har brug for, så de kan klare en lang dag, hvor de både skal vokse, lære, udvikle sig og være med i sociale fællesskaber. Alle skoler i Danmark burde have et produktionskøkken, så eleverne tilbydes et sundt måltid mad hver dag«.

jwh@dlf.org