"Fremtidens skolelærere skal uddannes til at tage livtag med ulighed i folkeskolen", skriver Rasmus Holme og Pernille Skipper.

Enhedslisten: Læreruddannelsen skal klæde fremtidens lærere på til at håndtere ulighed

Fremtidens skolelærere skal uddannes til at tage mere livtag med ulighed i folkeskolen, lyder det fra Enhedslisten. Partiet har tre konkrete forslag med til de nuværende forhandlinger om læreruddannelsen.

Enhedslisten vil have ulighed på dagsordenen i de igangværende forhandlinger om en ny læreruddannelse. Partiet har derfor tre konkrete forslag med til forhandlingerne.

Det skriver kommunalbestyrelsesmedlem for Enhedslisten på Frederiksberg og tidligere forperson for Lærerstuderendes Landskreds Rasmus Holme, og partiets uddannelses- og forskningsordfører Pernille Skipper i et indlæg på skolemonitor.dk.

”At mindske den negative sociale arv og give alle elever lige muligheder for friere at kunne vælge deres vej i livet, er folkeskolens fornemste opgave”, skriver de to.

Konkret vil partiet have skrevet ulighed ind i læreruddannelsens formålsbeskrivelse.

Partiet ønsker også både specialpædagogik og dansk som andetsprog genindført som undervisningsfag. Og så mener regeringens støtteparti også, at der skal forskes mere i ulighed.

”Vi bør styrke praksisnær viden om ulighed på læreruddannelsen over de kommende år, og derfor ønsker vi at øge bevillingen markant til at flere undervisere på læreruddannelsen og andre kan forske inden for ulighed i folkeskolen”, skriver de.