Rikke Hoffmeyer er lærer og engelskvejleder på Vallensbæk Skole. Som led i et samarbejde mellem Vallensbæk Kommune og The Guardian Foundation har hun tilpasset et engelsk forløb om fake news til en dansk kontekst - med lærerig og kritisk sparring fra engelske kollegaer.Foto: Vallensbæk Kommune
Rikke har 'co-teachet' med engelske lærere: "Måske kan jeg godt smide eleverne ud på dybere vand"
Vallensbæk Kommune og The Guardian Foundation har sammen udviklet et forløb omfake news. Engelsklærer Rikke Hoffmeyer har været med til at redidaktisere forløbet til en dansk skoletradition.
Hvad kan en lille dansk kommune og et stort britisk mediehus
som The Guardian lære af hinanden?
Annonce:
Ikke så lidt, hvis man spørger Thomas Ankler. Han er faglig leder af digitalisering i
Vallensbæk Kommune ved København, og på en messe i London for fire år siden blev han
præsenteret for The Guardian Foundations undervisningsforløb om fake news.
Det så han straks muligheder i at tage med hjem til
Vestegnen. Men han gik skridtet videre.
Han spurgte Margaret Holborn, Head
of Secondary and Higher education i The Guardian Foundation, om de kunne tænke
sig at samarbejde om udvikle forløbet, så det passer til engelskundervisningen i
den danske folkeskole.
”Vi er en kommune, der er meget optaget af at give eleverne
redskaber, så de kan gebærde sig i den omverden, de er en del af. Så forløbet
var meget interessant for os”, siger Thomas Ankler til folkeskolen.dk/engelsk
og tilføjer:
Annonce:
”Vi kan til gengæld med afsæt
i vores nordiske skoleforståelse komme med input til, hvilke pædagogiske og
didaktiske justeringer, der skal til, hvis forløbet skal kunne bruges i Danmark
– og med tiden sprede sig til andre lande”.
Media literacy hører til i engelsk
Fonden takkede ja. Men så ramte corona, og projektet
fortsatte gennem online-møder.
Da verden igen åbnede, blev det i foråret muligt
for lærere, ledere og konsulenter fra Vallensbæk at tage til London – og for
engelske lærere at tage turen den anden vej. Her afprøvede de i fællesskab det
tilpassede forløb, Vallensbæk Kommune har udviklet.
Annonce:
”Den bedste måde at lære på er gennem co-teaching. At man
gennemfører underviser sammen i stedet for alene at tale om undervisning
sammen”, siger Thomas Ankler og tilføjer:
”Så vores lærere underviste sammen med de engelske lærere.
Jeg ville ønske, det var flere forundt at være i tilskuerens rolle i den
situation. Det er en oplevelse at se to dygtige praktikere fra hver deres
skoletradition udvikle og forbedre et forløb i samarbejde”.
En af de danske lærere, der har været med til at tilpasse
forløbet, er Rikke Hoffmeyer, der er engelskvejleder på Vallensbæk Skole.
For
hende var det en stor oplevelse at få lov at undervise sammen med de engelske
lærere, fortæller hun.
Annonce:
Og forløbet har åbnet hendes øjne for, at media literacy i dén
grad hører hjemme i engelskundervisningen.
”Som engelsklærer har man nok en tendens til at tænke, at
det tager andre sig af. Men børn i dag er jo nærmest født med en smartphone i
hånden, og de er så gode til engelsk, at halvdelen af de nyheder, de læser på
internettet, er på engelsk”, siger hun og tilføjer:
”Forløbet har blandt andet en afstemning, hvor eleverne skal
vise, hvor de finder deres nyheder. Her bon'er TikTok helt enormt ud. Det var
lidt en øjenåbner. De nyheder kan jo være genereret af hvem som helst. Hvis
ikke de unge mennesker lærer at forholde sig til, hvor nyhederne kommer fra, og
at tjekke flere kilder, får de et skævvredet billede af virkeligheden”.
Thomas Ankler mener, at den massive misinformation, der er
spredt i forbindelse med krigen i Ukraine, er et godt eksempel på, hvorfor
undervisning i fake news og media literacy aldrig har været vigtigere.
Annonce:
”Hvis det ikke er nu, vi
skulle have en særlig opmærksomhed på at lære børnene at begå sig i et digitalt
medielandskab, så ved jeg ikke, hvornår det skulle være”, siger han.
Han understreger dog, at det
er en ambition med tiden at få gjort forløbet mere tværfagligt.
”Det skal ikke kun bo i
engelskundervisningen. De lærere, der har været med, underviser i flere fag. Og
flere af dem har givet udtryk for, at de vil bruge det i blandt andet historie
og dansk, når det er relevant”, siger han.
Et nysgerrigt blik på egen praksis
For Rikke Hoffmeyer har det været en spændende udfordring at
være med til at redidaktisere forløbet til en dansk skoletradition.
”The Guardian Foundations forløb er målrettet
elever, der har engelsk som modersmål. Det er markant anderledes, end når vi
skal undervise elever i engelsk som fremmedsprog. Vi har skulle udarbejde
øvelser, der både har fokus på kildekritik og kommunikative kompetencer, men også
ordforrådstilegnelse og viden om kultur- og samfundsforhold”, siger hun og
tilføjer:
”Det er en enormt fed
udfordring at få så gennemarbejdede forløb i hænderne og modellere dem, så vi
får hele den pakke med, når det skal bruges i den danske skole”.
Co-teachingen med de engelske lærere har desuden givet givtig
sparring i, hvordan hun formidler sproget til sine elever.
Men det har også været en udfordring at skulle reflektere over sin egen
praksis, understreger hun. For de engelske lærere havde mange spørgsmål.
”Deres undervisning er meget
indholdsorienteret. I Danmark arbejder vi mere målorienteret. At skulle
forklare, hvorfor vi underviser på en markant anderledes måde, gør, at man er
nødt til at sætte ord på, hvorfor man egentlig gør, som man gør. Det er hårdt
at få sat spørgsmålstegn ved, hvordan man gør tingene. Men det er også der, man
udvikler sig som lærer”, siger hun og tilføjer:
”Jeg er for eksempel blevet
udfordret lidt på, hvordan jeg formidler indholdet. De engelske lærere går
straks ned i de svære ord. De journalistiske fagtermer. Jeg som dansk
engelsklærer ville nok være gået lettere til værks. Have omformuleret ordene.
Men det viste sig, at eleverne kunne godt. Jeg behøver måske ikke tilpasse så
meget. Jeg kan måske godt smide dem ud på lidt dybere vand engang i mellem”.
Samarbejdet mellem Vallensbæk Kommune og The Guardian Foundation er nu afsluttet. Det tilpassede forløb er fra dette skoleår en del af årsplanen i udskolingen på alle kommunens skoler.
I dette skoleår vil Vallensbæk Kommune samarbejde med skoler i Island, Tyskland og Holland om at lave fælles onlineundervisning om fake news.