USA

Donald Trump var med vilje ikke hovedperson i Alineas materiale i forbindelse med det amerikanske valg.

Læremiddelforlag: Vi prøver at skrue ned for Trump-dramaet

Trump og det amerikanske valg kan være udfordrende at tage op i klasseværelset, fordi holdningerne er så voldsomme. Netop derfor gør forlag en dyd ud af at lave deres undervisningsmateriale så trygt som muligt.

Offentliggjort Sidst opdateret

Donald Trump vandt en overbevisende sejr i efterårets valgkamp om USA’s præsidentembede og fejrer i dag sin officielle indsættelse i Washington DC.

Siden har Trump luftet idéen om at overtage Grønland med magt, og han har udpeget flere kontroversielle mennesker som ministre – heriblandt milliardæren Elon Musk.

Eleverne skal klædes på til selv at tage stilling, siger direktør for Alinea, Rikke Bay.

Og netop dramaet omkring Trump er en af grundene til, at det er spændende at tale om ham i klassen. 

Men også det, der kan gøre det udfordrende. For hvordan undgår man som lærer, at det hele kommer til at handle om manden selv og diskussioner om i hvilken grad ’Trump er sindssyg’?

Den balancegang prøver forlaget Alinea at hjælpe lærere med at navigere i i deres undervisningsmaterialer og forløb om USA og valget. Det fortæller forlagsdirektør Rikke Bay. 

“Det er en af vores fornemste opgaver at klæde lærerne på i de her højaktuelle emner, som godt kan blive lidt delikate. Og der var masser af overvejelser, dialog og fravalg, da vi udviklede valg-forløb til engelsk og samfundsfag i efteråret”, siger Rikke Bay, der understreger, at det amerikanske valg ikke er sværere at udvikle læremidler til end alle mulige andre emner. 

“Tværtimod er det amerikanske valg spændende, fordi der er så meget virkelighed og kød på. Det gør også, at eleverne ved en masse allerede og har nogle forudsætninger for deltagelse og engagement i undervisningen”.

Prøver at undgå dommedagsstemning 

Noget af det vigtigste for Rikke Bay og de øvrige redaktører har været at skabe et forløb, som udlagde fakta som nøgternt som muligt. 

“Vi vil gerne hjælpe lærerne til en undervisning, der ikke reproducerer et bestemt syn på nogen af kandidaterne. Eleverne skal derimod klædes på, til at de selv kan tage stilling”. 

Derfor var et af forlagets første beslutninger at beskrive det amerikanske præsidentvalg - og hold nu fast – uden at gøre Donald Trump til hovedperson.

“Vi har gjort os mange tanker om, at eleverne skal have en chance for at opbygge viden om systemet, forholdene i USA og historien. Vi har bestræbt os på, at Trump ikke skal løbe med alt opmærksomheden”, fortæller Rikke Bay. 

Derfor er forløbene skabt med en målsætning om at holde det nøgternt og systemisk, hvor personerne fylder mindst muligt. I forløbet til engelsk på mellemtrinnet handler valg-forløbet om, hvad det vil sige at være præsident i USA, hvordan valgsystemet er bygget op, og hvad kandidaternes politiske baggrunde er.

“Det handler om at forklare, hvordan fungerer systemet egentlig? Hvad har kandidaterne magt til, og hvilken rolle spiller medierne i at skrue op for dramaet? Det er meget nemt at sprede dommedagstanker, i hvert fald hvis man bruger bestemte medier. Og det har vi virkelig arbejdet på at skabe et modstykke til”. 

Debatter om politik og ideologi 

Og samtidig kan man selvfølgelig ikke undgå, at der opstår snakke og diskussioner om Trump i klassen, siger Rikke Bay. F.eks. i forbindelse med udtalelser, som da Trump for nylig åbnede for idéen om at overtage Grønland med magt. 

“Lærerne kender deres klasse bedst, så de skal vurdere, hvor meget det dagsaktuelle skal fylde, og hvad der konkret skal diskuteres. Men vi vil i hvert fald ikke bidrage til at gøre emnet sværere for lærerne ved at opildne til diskussion uden saglighed”, siger Rikke Bay.

Når der i forlagets USA-valgforløb er øvelser, hvor eleverne skal debattere, er fokus da også på politisk ideologi og mærkesager, fortæller forlagsdirektøren. 

“Eleverne bliver på den måde trænet i at udfolde argumenter og synspunkter – ikke nødvendigvis deres egne - uden at det handler om personfnidder, men derimod politik og ideologi”.

Valget som en boksekamp 

Formidlingsmæssigt diskuterer redaktionen altid, hvordan indholdet kan gøres appellerende og forståeligt for eleverne, fortæller Rikke Bay. 

"Det er nogle gange svært, og vi prøver at finde den rette balance mellem knastørt og kulørt".

I et af forløbene bruges f.eks. en boksekamp som metafor for valgkampen med Trump i det røde ringhjørne og Biden i det blå. 

“På den ene side vil vi ikke bidrage til den tabloide forståelse af valgkampen, hvor linjerne bliver trukket alt for hårdt op. Men omvendt kan metaforen noget formidlingsmæssigt, fordi det illustrerer valgkampen på en billeddannende og spændende måde”, fortæller Rikke Bay.