Afgangsprøverne bliver på dansk. Men store dele af undervisningen kommer til at foregå på engelsk på Lindegårdsskolens nye internationale linje.

Skole opretter international udskolingslinje: Op til halvdelen af undervisningen foregår på engelsk

På Lindegårdsskolen vil de udbygge deres internationale profil med en udskolingslinje, hvor meget af undervisningen foregår på engelsk.

Offentliggjort

The law of gravitation, test tubes og the periodic table bliver for nogle elever på Lindegårdsskolen i Lyngby-Taarbæk Kommune en fast del af ordforrådet fremover.

Skolen har nemlig oprettet en international linje, så fra næste skoleår kan eleverne i udskolingen vælge at få en stor del af deres undervisning på engelsk.

Linjen er en del af skolens internationale profil, som ledelsen gerne vil have til at fylde endnu mere. Det fortæller Rasmus Langager, viceskoleleder og leder af den internationale linje på Lindegårdsskolen.

”Vi er i en proces, hvor vi gerne vil styrke og udbygge alle de gode indsatser, der er på skolen. Det internationale var meget oplagt for os, da vi er meget optaget af arbejdet i en global og kulturel forståelse og har et generelt internationalt udsyn”.

”Samtidig er vi også meget optaget af arbejdet med diversiteten i vores fællesskaber. Vi har et globalt udsyn og ligger i centrum af Lyngby med vidensbyen lige omkring os. Mange familier på skolen er flersprogede”, skriver Rasmus Langager i en mail.

Idéen til linjen opstod på Lindegårdsskolen, og herefter har skolen i samarbejde med forvaltningen fået det lovmæssige og logistiske på plads.

Sjovt for elever, der mangler udfordringer

Linjen har plads til 28 elever, og det er undervisningen i de naturfaglige fag, der skal foregå på engelsk. Linjen er både målrettet danske elever og tosprogede elever.

For Frank Lacey, engelsklærer og formand for Sproglærerforeningens engelskudvalg, er idéen god og et oplagt valg for de elever, der er meget flydende i engelsk.

”Nogle elever er på så højt et fagligt niveau, at de mangler udfordringer. Derfor er det interessant med en linje, hvor meget foregår på engelsk. Det giver muligheder for at komme dybere ind i sproget”, siger Frank Lacey, der tilføjer:

”Det ville flere af mine elever helt sikkert også synes var sjovt”.

Afgangsprøverne i 9.klasse vil dog stadig foregå på dansk.

En integreret del af skolen

Rasmus Langager fortæller, at strukturen for eleverne på den internationale linje bliver meget lig deres parallelklasser. De vil bl.a. blive blandet på årgangen i fagene, idræt, tysk/fransk og valgfag, og så vil de følge skolens traditioner og indgå i fællesskabet på lige fod med resten af skolen.

Ledelsen er netop ved at afsøge, om der er lærere i den nuværende stab, som har kompetencer og motivation for at undervise på det internationale spor. Og den naturfagslærer, skolen netop har slået en stilling op til, skal helst kunne og ville indgå i sporet også.

Kravet til lærerne er, at de om nødvendigt i undervisningen skal kunne oversætte fra engelsk til dansk – og omvendt.

”Derudover ser vi gerne, at lærerne har et globalt udsyn, som skinner igennem deres forløb med klassen”, skriver Rasmus Langager.

Selvom Frank Lacey fra Sproglærerforeningen er meget positiv overfor planen om en international linje, har han et obs-punkt:

”Min eneste bekymring er, om det går udover fagene. Hvis det er de sædvanlige lærere, der skal undervise i matematik og geografi, så er det jo en kæmpe udfordring. Så det skal ikke være på bekostning af fagligheden i de andre fag end engelsk”.