Torsdag den 21. marts 2024 kl. 10–16.00 på Hotel Park,
Viaduktvej 28, 5500 Middelfart
Kurset vil være en god blanding af teori og praksis. Du vil få ny viden og mulighed
for at deltage i faglige diskussioner. Du vil få tips og ideer til din
undervisning.
Målgruppe: Sproglærere
i grundskolen og andre med interesse for sprogundervisning
Kursusafgift: Medlemmer:
1.495 kr.; ikke-medlemmer: 1.795 kr., lærerstuderende: 700 kr.
Kl. 10.15: Den gode klassesamtale v/
Benthe Fogh, lektor v. læreruddannelsen i Haderslev
Oplægget vil give forskellige bud på, hvordan
klassesamtalen kan stilladseres og danne grundlag for udvikling af både
elevernes kommunikative kompetence og deres sproglæring generelt. Derudover vil
forslag til, hvordan inddragelse af elevernes perspektiver, interesser og behov
kan gøre sprogundervisningen mere relevant, blive præsenteret.
Kl. 11.00: Kaffebuffet med frugt
Kl. 11:15: Workshop
I – vælg mellem workshop
A-B-C
Kl. 12.30: Frokost
Kl. 13.30: Workshop
II – vælg mellem workshop
D-E-F
Kl. 14.45: Kaffebuffet med kage
Kl. 15.00: Nyt
fra Undervisningsministeriet v/ læringskonsulenterne
Kl. 15.45: Afslutning og evaluering
Kl. 16.00: Farvel og tak for denne gang
Workshop A
Stop Teaching! v/ Frank Lacey, engelsklærer og formand for Engelsk Fagudvalg
In too many
classrooms teachers are preoccupied with their teaching. Teaching and teacher
talk get in the way of and often hinder student learning. 100% differentiation,
kids talking English, and kids learning because they are intrinsically
motivated to do so. That’s what we shall look at on these 75 minutes. Maybe it
will completely change the way you see your role in the classroom.
Kursussprog: engelsk
Workshop B
Billedbøger og kunst i tyskundervisningen v/ Pia Christensen,
tysklærer og formand for Tysk Fagudvalg og Marie-Louise Kjær, tysklærer og
medlem af Tysk Fagudvalg
Er du nysgerrig efter
at arbejde med de tre K’er – Kunst, Kreativität, Kultur – på fagsprog ’æstetiske
læreprocesser’, så er muligheden her! De fleste elever elsker undervisning, der
ikke foregår i bøger og med terperi, så kom og få eksempler på kreative
undervisningsforløb – lige til at bruge i din undervisning.
Workshop C
Barrières et motivation v/ Alain Clavier, fransklærer og
medlem af Fransk Fagudvalg
Mon atelier s'articulera autour d'une étude récente du Nationale
Center For Fremmedsprog Barrierer og motivation for fremmedsprog. Je
vais donc proposer des approches didactiques et des activités qui vous aideront
à garder la motivation de vos élèves.
Kursussprog: fransk
Workshop D
Anvendelsesorienteret og praksisnær
undervisning v/ Charlotte Duun, fagkonsulent for engelsk i
VidensBy Sønderborg, medlem af Engelsk Fagudvalg
Anvendelsesorienteret og praksisnær
undervisning (APU) er et begreb, som vinder stærkt frem og har stort fokus. Jeg vil
komme med konkrete undervisningseksempler, hvor jeg tager afsæt i den
udarbejdede didaktiske model for APU, for at vise, hvor meget af undervisningen
i engelsk, der allerede er APU.
Eksemplerne vil primært være fra forløb
på mellemtrin og udskolingen.
Workshop E
Regler for arrangementskalenderen
Arrangementskalenderen på folkeskolen.dk er et gratis tilbud om at præsentere arrangementer fra Danmarks Lærerforening og DLF's kredse, de faglige foreninger for lærere samt andre arrangementer målrettet lærere, skoleledere, børnehaveklasseledere og vejledere/konsulenter i sektoren, hvis disse arrangementer har en deltagerpris på max. 1000 kr. Har du et arrangement, du ønsker optaget i kalenderen, kan du indsende det på email til folkeskolen@folkeskolen.dk - husk at anføre tid, sted, pris, dagsorden/emne samt kontaktinfo/link Ved andre arrangementer henvises til muligheden for at annoncere.
Autentisk sprogmøde med ESEP/eTwinning v/ Charlotte Rørbøl, udskolingsleder,
eTwinning-ambassadør
Autentiske sprogmøder
er afgørende for at skabe motivation hos eleverne. Lær hvordan ESEP/e-Twinning
kan bruges til at skabe samarbejdsprojekter, hvor eleverne kommunikerer på
målsproget med klasser fra hele Europa.
Workshop F
Fremmedsprog, forandring og forankring v/ Rikke Mou Skogberg, konsulent på CFU I Ålborg,
og Malene Rønn, lærer og fremmedsprogsvejleder
Med udgangspunkt i den antagelse, at børn og unge gerne vil arbejde med
sprog, men efterlyser en anden sprogundervisning end den, de ofte møder i
skolen i øjeblikket, vil vi inspirere til nye måder at arbejde med sprog i
skolen. De tager afsæt i projektet Fremmedsprog, forandring og forankring
og dermed den nyeste viden inden for fremmedsprogsdidaktik gennem konkrete
aktiviteter som translanguaging, chunks, funktionel grammatik, AI-værktøjer, m.m.
Hvis ikke andet er anført, er kursussproget dansk.