Lærer til lærer
Europæisk Sprogdag 26.9.2019 i Varde
I Varde Kommune fejrede alle skoler den Europæiske Sprogdag den 26.9.2019.
Formand for Børn og Læring i Varde Kommune, Peder Foldager, indledte dagen med at hilse alle
skolers elever velkommen via en videohilsen.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Hello, ciao, hallo, hola! Formand for Udvalget for Børn og Læring byder Varde Kommunes skoleelever velkommen til Europæisk Sprogdag 2019.
Dagen var forberedt af et bredt sammensat hold bestående af lærere og den kommunale pædagogiske konsulent, der havde udarbejdet et ide-katalog med forskellige forslag til aktiviteter til markering af dagen. De gratis materialer, som kan bestilles gennem ECML (European Centre for Modern Languages) blev bestilt kommunalt og sendt til alle skoler. Materialerne (reklamer for den Europæiske Sprogdag) består af plakater, blyanter, armbånd, kort, klistermærker med alverdens sprog m.v. Disse vækker altid stor begejstring hos eleverne – store som små - på skolerne i Varde.
Alle Varde Kommunes skoler markerede sprogdagen på forskellig vis; hele dagen eller blot nogle timer med forskellige aktiviteter, som markerede og gjorde eleverne opmærksomme på alverdens sprog. På Trane Skole mødtes elever og lærere fra morgenstunden, hørte den officielle video-hilsen og sang ”Mester Jacob” på 5 forskellige sprog. Skolen har også tidligere markeret den Europæiske Sprogdag og sætter så mange sprog som muligt i spil. En af underviserne taler russisk, flere elever kommer fra andre lande og får denne dag rollen som gæste-underviser. Særligt i indskolingen vægter man at inddrage alle 2-sprogede elever samt deres forældre for at høre og lære om deres sprog samt kultur. Både Rumænien, Island, Tyskland, Ukraine m.fl. var repræsenteret.
Dagen var inddelt i værksteder med følgende overskrifter; mad, dans, fortællinger, sprog. Også mellemtrinnet arbejdede i værksteder; sprog (russisk, hollandsk, tysk og fransk), flag, hovedstæder, nationalmelodier, ord på 5 sprog, sprogstafet og dans. Derudover skulle eleverne skrive postkort på forskellige sprog (samme tekst men på flere sprog og disses særlige bogstaver). Postkortene blev sat på en væg, så alle havde mulighed for at kikke med og stille spørgsmål.
Næsbjerg Skole havde også lavet fælles start på dagen. Skolen har stor erfaring med at fejre den Europæiske Sprogdag. Indskolingen arbejdede med sproglege og overbygningen med sprogløb. På mellemtrinnet skulle eleverne tegne og designe forslag til næste års officielt European Day of Languages t-shirt.
Senere skrev eleverne online postkort via eTwinning. Næsbjerg indgår i et europæisk samarbejde med skoler i Barcelona, Paris og Prag. Lærerne og eleverne mødes online via deres TwinSpace (hjemmeside), og der er lavet aftale om at udveksle postkort den 26.9 for at markerede den Europæiske Sprogdag samt julekort for at dele viden om denne trandition.
På 10iCampus, kom den sproglige mangfoldighed til udtryk gennem 4 work-shops; Skype, sprog, mad og dans. Alle skolens elever var involveret og markerede sprogdagen. I forbindelse med Skype-workshoppen havde eleverne forinden udarbejdet spørgsmål, som de fik besvaret under Skype-møder med elever i Italien og Belgien. I workshoppen for sprog var der 3 gæstelærere (udvekslingsstudenter) fra Frankrig, Thailand og Polen. Her blev der arbejdet ud fra 6 sprogstationer, hvor eleverne bl.a. skulle lære gloser til hverdagsbrug. I mad-workshoppen duftede eleverne til spanske og græske krydderier og lavede snacks (på fremmedsprog), og i danse-workshoppen lærte eleverne en folkedans fra et andet land. En fælles opgave var at lære og synge ”Mester Jacob” på arabisk. Se de mange spændende aktiviteter via dette link.
På Vardeegnens Gymnasieforberedende Efterskole var der fokus på spørgsmålet; ”Hvor kommer de ord, der bruges i undervisningen, egentlig fra”? Samtlige elever fik et kort kursus i, hvordan ord er bygget op, og hvordan man finder ud af, hvilket sprog de kommer fra. Derefter gik eleverne på jagt efter låneord og fremmedord i de forskellige fag. Det hele blev hængt op, sorteret i sprog og fag. Ann-Kristin Henriksen fortæller; ”Det har helt sikkert betydet en dybere forståelse for fagene, når eleverne er klar over, at ord som fotosyntese og algebra har en betydning og en historie”. Aftenen før sprogdagen havde skolen booket en oplægsholder, Anna Sophie Hartling - videnskabelig medarbejder hos Dansk Sprognævn, som gav et oplæg om ord og deres oprindelse. Oplægget supplerede den viden, som eleverne selv havde skaffet sig.
I Varde Kommune er alle skoler – på forskelligt niveau - involveret i internationalt skolesamarbejde gennem eTwinning, Erasmus eller NordPlus projekter. Varde Kommune har en politisk vedtaget målsætning om, at ”alle børn og unge i Varde Kommune får udsyn” i løbet af grundskoleforløbet.
Fra 2017 til 2019 fik 84 lærere og ledere mulighed for et kompetenceløft i en international kontekst gennem et Erasmus KA1 projekt under overskriften; PUC ”Professionel Learning Communities – Understøtter Chancelighed”. Dette har bidraget til og understøttet fokus på ”den internationale dimension” og elevernes udsyn mod verden.
Selvfølgelig markerer Varde Kommune ”Den Europæiske Sprogdag” – og gør det igen i 2020.