Anmeldelse

Hvorfor gør jeg det, jeg gør?

Svaret er et spørgsmål

Hvorfor gør jeg det, jeg gør? står der på forsiden af den seriøst udseende bog for sproglærere, som landede på anmelderbordet. Min familie har gjort sig vældig lystige over den titel og udtrykt, at de glæder sig til at få svaret.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Min egen umiddelbare reaktion var: Fedt. Den glæder jeg mig til at læse! Jeg var overbevist om, at bogen var god, fra første øjekast. Det er i dennne sammenhæng en pointe i sig selv. "Hvorfor gør jeg det, jeg gør?" af Birgit Henriksen, Susana S. Fernández, Hanne Leth Andersen og Dorte Fristrup er nemlig god. Det er den blandt andet, fordi sproget er elegant, letoptageligt, ligefremt, seriøst, præcist og velvalgt. Præcis som titlen på bogen. Det er desværre ikke altid sådan, at bøger, der beskæftiger sig med sprog, er sprogligt velformede, men det er denne refleksionsbog altså, og det er en vigtig kvalitet.

Fakta:

Titel: Hvorfor gør jeg det, jeg gør?

Forfatter: Birgit Henriksen, Susana S. Fernández, Hanne Leth Andersen, Dorte Fristrup

Pris: 250

Sider: 184

Forlag: Samfundslitteratur

Der er ingen tvivl om grundlaget for bogens antagelser og holdninger. Forfatterne er i sværvægtsklassen hvad angår sprogdidaktik, og det understreger bogen med grundige, elegante jongleringer med fagbegreber, henvisninger til studier, udgivelser og undersøgelser. Forfatterne trækker på ny og gammel forskning, på undersøgelser foretaget i miljøer, som ligner miljøerne i danske skoler, og på undersøgelser i helt anderledes skolesystemer. Der er ingen synsninger her - nur Gründlichkeit und Wissen. Det indgyder en tryghed hos læseren, der tør stole på påstande og holdninger, fordi de er så velbelyste, og så er det hele smidigt læsevenligt.

Bogen ønsker at guide sproglæreren til at finde svaret på: Hvorfor gør jeg det, jeg gør? Eller måske i virkeligheden: Hvad burde jeg mon gøre, hvis min undervisning skal være effektiv? De første kapitler introducerer, hvad man lidt kækt kunne kalde metoden. Det er ikke så plat, som det lyder. Allerede i bogens introducerende afsnit bliver læseren inviteret til at reflektere. En metode, som mangt en faglitterær bog har anvendt - med stærkt skiftende held. Men her er refleksionerne inviterende, og spørgsmålene er begavede og relevante, man får lyst til at være med på den ret alvorlige spøg.

"Hvorfor gør jeg det, jeg gør?" gennemgår vigtige elementer i det fundament, som den gode sproglærer bygges på. Dens egentlige ærinde, nemlig at gøre refleksionen til medspiller, introduceres grundigt i et kapitel om lærerkognition, hvor læreren anvises grundstenen i refleksionen. Dernæst følger et kapitel om lærertyper, hvor bogen tager udgangspunkter og udfordringer under behandling. Bogens tredje kapitel handler om sprogsyn, læringssyn og kultursyn, tre uundgåelige pejlemærker for sproglæreren - desuden behandler kapitlet synet på eleverne og hele motivationsaspektet. De to sidste kapitler anviser refleksionsvejledninger, som kan anvendes som designskabeloner eller tjeklister for den reflekterende underviser: Hvad vil jeg, hvad gør jeg og hvorfor?

Med anvisningerne i hånden kan man afdække, hvad der er på færde, når man forbereder, når man møder elever, når man samarbejder, når man lærer sprog. Det er jo ikke revolutionerende ny viden om den gode undervisers tilgang til sin praksis, men det er anvendeligt, begavet og enkelt. Bogen nøjes ikke med at bede om en refleksion, men gør refleksionen konkret: Tænk over det her - og det her.

Henriksen, Fernández, Andersen og Fristrup forholder sig til en lang række af de vilkår og aspekter, som er en del af lærerrollen. De skriver respektfuldt og i øjenhøjde - og uden omsvøb - om de udfordringer, der knytter sig til lærergerningen. Det kan være vanskeligt at få tid til at læse bøger om fagdidaktik i den travle hverdag, men "Hvorfor gør jeg det, jeg gør?" er en oplagt mulighed for at få spidset sin refleksion og gennemgået sin praksis, så undervisningen bliver lidt bedre i morgen, end den var i går. Den reflekterende praktiker kan begynde (eller fortsætte) her.