Mordet på Masha Amini i Iran og de Women's Rights-protester, det førte til verden over blev inspiration til et spændende engelskforløb.

Anbefalinger til din engelskundervisning

Denne gang kommer anbefalingerne fra Karin Keller Albrechtsen, der er lærer på Vestbjerg Skole nord for Aalborg og faglig rådgiver for engelsknetværket på folkeskolen.dk.

Offentliggjort

Film
Skriv med inspiration i en film

Hvis man beder 7.-klasseelever om at digte en ny novelle ud fra én, de har læst, har de tit svært ved at løsrive sig fra udgangspunktet. Jeg er begyndt at lade dem se en kortfilm i stedet. Hvis man søger efter Pixar short films på YouTube, vil man finde mange små film om for eksempel mod, venskab og kærlighed. Ud fra den skal de skrive et resume, og så ændrer vi settingen, så de skriver en lille novelle med samme budskab og tema, men i en anden sammenhæng. De bestemmer selv, hvordan hovedpersonen for eksempel er anderledes, og så beder jeg dem skrive 300-400 ord.

Jeg har brugt filmene ”Piper”, ”New Shoes”, ”Heartbeat”, ”For the Birds” og senest ”Purl”, som handler om et lilla garnnøgle, der bliver ansat på et kontor fuldt af jakkesæt og derfor laver helt om på sig selv for at passe ind. Det kan blive rigtigt fine, selvstændige historier ud fra samme stillads. Min seneste krølle på forløbet er, at eleverne skal printe deres historier ud og give til 4. klasse, som dekorerer dem, så de bliver til fine små illustrerede historier.

YouTube: Pixar short films

Afgangsprøve
Dan studiegrupper

En klar anbefaling, jeg vil give i forhold til afgangsprøverne, er at danne studiegrupper, som elever kan læse op i sammen. De bliver ansvarlige i fællesskab. De prøver selv at danne grupperne, men ingen må være alene. De udarbejder en plan for, hvordan de vil bruge gruppen, taler sammen om, hvad de frygter mest, så de kan læse mest på det, og laver vocabulary list.

Jeg er i tidsnød i år, fordi jeg undervejs har taget for mange aktuelle emner op, så jeg har givet dem lister over tekster, og så kan hver studiegruppe læse op og udarbejde eksamensspørgsmål, som de giver til deres opponentstudiegruppe. På den måde får de reflekteret over, hvad et godt spørgsmål er, og hvilke billeder man har brug for til at huske. Det er vigtigt, at de kan mærke, at de ikke sidder alene, særligt når de skal finde ud af, hvad der er væsentligt i hvert emne. På den måde undgår man, at de bare sidder og får googleviden alene, men faktisk forholder sig til det, de læser.

Emne
Kvinders rettigheder over hele verden

Jeg er meget glad for at tage fat i aktuelle emner, og senest var det mordet på Masha Amini, der satte gang i et virkeligt spændende emne om women's rights i 9. klasse. Det startede relativt smalt, men udviklede sig til at handle om abortlovgivning i USA, suffragets i England, omskæring, hvor vi så filmen ”Desert Flower”, og tabuisering af menstruation i Indien, hvor vi så ”End of Period”.

Ved at arbejde så bredt med et emne, der engagerer dem, endte de med at synes, at selv om retten til abort er vigtig, så virker det mindre, i lyset af hvad kvinder ellers bliver udsat for rundtom i verden. Samtidig blev de bevidste om, hvordan den kultur, vi lever i, socialiserer os ind i at være tilhænger eller modstander af for eksempel abort. Vi kom hele verden rundt og fik også talt om MeToo, i lyset af hvad der sker andre steder i verden, og hvordan den connectedness, man har med verden i dag, forpligter til, at man engagerer sig i, hvordan andre har det.