Børn
og unges trivsel – eller mangel på samme – er heldigvis højt på dagsordenen
blandt partierne i disse dage med regeringsforhandlinger. For nylig var alle
partier inviteret til et fælles temamøde om ”børn og unges trivsel og
dannelse.” Jeg følger personligt nøje med i deres planer for, hvordan vi kan
løse den vigtige udfordring.
For
selvom De Radikales politiske leder, Martin Lidegaard, betoner vigtigheden af
en plan for sundhed og trivsel, som er bred og går 10 år frem. Og selvom jeg
erindrer, at statsminister Mette Frederiksen betonede forebyggelse på det her
område i løbet af valgkampen, så kræver indsatsen, at alle redskaber bliver
taget i brug, løse udfordringerne.
Her er
der særligt ét redskab til at øge trivslen, som jeg mener, ikke er blevet nævnt
endnu. Det handler om, hvordan vores undervisning og uddannelse kan indrettes,
så den i højere grad styrker selvtilliden og motivationen hos den enkelte elev
og studerende. En mulighed i den forbindelse er, at man i undervisningen skaber
tydelige rammer, hvor de unge kan opnå følelsen af at lykkes med at gøre en
forskel for dem selv og den verden, de er en del af.
For at
skabe sådanne rammer kan med fordel føre en skole- og uddannelsespolitisk, der
sætter virkeligheden på skoleskemaet med en type undervisning, vi kalder
entreprenørskabsundervisning.
Jeg
oplevede selv for nylig effekten af en sådan type undervisning, da mine egne
døtre deltog i Fonden for Entreprenørskabs undervisningsforløb, Projekt Edison,
sammen med 13.000 andre danske børn i 6. og 7. klasse på tværs af landet i 40
kommuner og 250 skoler.
Her
går eleverne sammen i grupper og finder på gode idéer til at løse
virkelighedens udfordringer. I år er temaet, hvordan vi skaber fremtidens byer.
Forløbet åbner elevernes øjne for, hvordan det, de lærer i de traditionelle
fag, kan bruges i virkeligheden så at sige.
Når jeg
besøger elever, der deltager i dette forløb, bliver jeg altid blæst bagover af
børnenes begejstring og iver for at vise deres idéer frem foran mig og
frivillige dommere fra erhvervslivet. De står med følelsen af at kunne lykkes
med at indfri drømme og løse konkrete udfordringer. Og på samme vis møder jeg
lærere, der bliver løftet af at se deres elever få så stor motivation af at
deltage.
Men en
ting er mine anekdotiske beretninger. Noget andet er, at vi fra forskning ved,
at det virker: Entreprenørskabsundervisning bidrager til børne- og
ungdomstrivslen.
Forskning viser, at særligt tre forhold ved
entreprenørskabsundervisning styrker unges mentale sundhed: At gøre noget
aktivt (’to act’), at gøre noget sammen (’to belong’) og at gøre noget
meningsfuldt (’to commit’).
Entreprenørskabsundervisning
bygger netop på disse begreber og anvender typisk praksis-baserede og
elevcentrerede undervisningsmetoder, som styrker unge menneskers
handlekompetencer, gør elever mere motiverede for at lære, styrker deres
tilknytning til klassekammerater og lærere, bidrager til, at eleverne bliver
gladere for at gå i skole og styrker unge menneskers oplevelse af
meningsfuldhed.
Bidrager
til iværksætteri og innovation
Udover
at bidrage til øget trivsel blandt børn og unge danner
entreprenørskabsundervisning også et fundament for at kunne skabe, forandre og
gøre en forskel senere i livet som iværksætter eller innovativ medarbejder. Det
er vigtigt. For i Danmark lever vi af vores idéer.
Innovative
virksomheder og entreprenante medarbejdere sørger for at skabe vækst og
velstand til vores samfund. De sørger for, at Danmark lige nu står som et af de
førende lande inden for grønne og bæredygtige teknologier.
Det er
ikke givet, at vi også i fremtiden står lige så stærkt i verden, når det kommer
til innovation og eksport af gode løsninger. Det kræver iværksættere og
innovative medarbejdere, der er klædt på til at skabe, forandre og gøre en
forskel. Fundamentet for det starter allerede i folkeskolen – og fortsætter
videre op gennem vores uddannelser.
Elever
i folkeskolen har stor gavn af tidligt at tilegne sig alsidige færdigheder,
lære vedholdenhed og arbejde kreativt med idéer, der har afsæt i at løse vores
samfunds udfordringer. Det sker bedst ved at sætte ”virkeligheden” på
skoleskemaet gennem entreprenørskabsundervisning ligesom den, mine døtre og cirka 270.000 elever og studerende på tværs af uddannelsesniveauer
blev mødt af i løbet af deres skoleår 20/21.
Investering
i fremtiden
Jeg er
udmærket klar over, at ovenstående hverken løser vores akutte udfordringer med
mistrivsel, manglende kvalificerede hænder eller behov for klimahandlinger her
og nu. Men jeg håber, at en skole- og uddannelsespolitik med integreret
entreprenørskabsundervisning kommer til at indgå som en vigtig del i de
langsigtede planer for at forebygge mistrivsel, give flere innovative
medarbejdere og sikre, at vi også fremover kan leve af vores grønne løsninger.
Jeg tror også på, at løsninger som
entreprenørskabsundervisning, der indgår i den ordinære undervisning, er
nemmere og mere effektfuld end de løsninger, som bliver et tillæg til den
daglige skolegang og som ofte bringes i spil, når mistrivslen allerede har vist
sig.
Jeg
følger derfor spændt med i regeringsforhandlingerne. For selvom vi allerede er
godt i gang med at udbrede og sikre høj kvalitet af
entreprenørskabsundervisning, er det nødvendigt med et løft og en fast
integration i uddannelses- og skolepolitikken, hvis den type undervisning skal
være til gavn for alle.