Debat
Formand for skolelederforeningen Claus Hjortdal har tre bud på, hvordan eleverne kan opleve mere demokrati i praktisk i folkeskolen.
Foto: Jesper Knudsen
Debat: Vores elever ved rigtig meget om demokrati. Nu er det på tide, at de også oplever det
Skoleledere og lærere må spørge hinanden, hvordan man får pustet mere demokrati ind i folkeskolen, skriver Claus Hjortdal. Han har selv tre bud på, hvordan man styrker elevdemokratiet.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Folkeskolen skal være et sted, hvor
eleverne ikke blot lærer om demokrati. Skolen skal også fungere som et levende
demokratisk samfund, der pulserer helt ind i klasseværelset - og ind i den
enkelte elev.
Det er i det miljø, at de får mulighed
for at dyrke færdigheder inden for deltagelse og blive til engagerede borgere i
samfundet. Præcis som det står formuleret i folkeskolens formålsparagraf.
Elever i den danske folkeskole ved
rigtigt meget om demokrati. Den nyligt opdaterede forskningsrapport fra ICCS viser, at vores elever er europamestre i viden om
samfund og demokrati, og det kan vi med rette være pavestolte over – det er jeg
i hvert fald.
Men oplever eleverne demokrati i
praksis? Nej, ikke i tilstrækkelig grad. Det viser rapporten desværre også.
Demokratiet fik mindre og mindre plads i
skolen, da vi fik en mere målfokuseret undervisning.
Skoleledere og skolelærere må spørge os
selv og hinanden: Hvordan får vi pustet mere demokrati ind i folkeskolerne?
Hvad kan man som lærer konkret gøre for at styrke elevernes demokratiske
selvtillid? Hvordan kan skolelederen støtte den proces? Og hvilken rolle
spiller elevrådet?
Giv eleverne medindflydelse
Som altid, især når det gælder
folkeskolen, er der ingen snuptagsløsninger. Til gengæld er der mange mindre
ting der tilsammen gør, at vi kan præge skolen til at emme af mere åndsfrihed,
ligeværd og demokrati. Tillad mig at fremhæve tre måder:
Det første er at styrke elevrådene. Tag
dem alvorligt. Brug dem som et organ, der repræsenterer eleverne og gør det
attraktivt for lærerne at være kontaktperson for elevrådet. Måske kan man gøre
selve valghandlingen til elevrådet til en stor dag på skolen?
Det andet er at skabe mere
medindflydelse i hverdagens undervisning, så eleverne oplever at blive lyttet
til. Ja, det faktisk også mere end at blive lyttet til. Det er også et
spørgsmål om at give reel indflydelse.
Hvis der er en klasseekskursion under
optræk og der er to muligheder, så kan eleverne, eller flertallet, måske
bestemme gennem en vaskeægte demokratiske afstemning? Måske kan eleverne være
med til at bestemme, hvilket emne I skal tage fat på.
Lad eleverne
fejre grundloven
For det tredje
kan vi holde grundlovsfester. I Danmark har vi alle glemt at fejre
grundlovsdag. Dagen har ligget i et hjørne og samlet støv, som vores
folkevalgte politikere indimellem kører ærmet henover for derefter at sige et
par bevingede ord.
Men tænk, hvis
skolerne går forrest i en revitalisering af mærkedagen? Tænk, hvis vores børn
og unge var dem, der driver en ny tradition frem, hvor vores værdier om
fællesskab og frihed bliver gjort levende?
I Norge er
børn, skoler og arrangementskomiteer i centrum for nationaldagen den 17. maj.
Det siges, at den norske nationaldag for over 100 år siden oprindeligt blev
fejret med en prægtig militærparade, som med årene svandt ind og blev
udkonkurreret af skolernes børneparader, fordi nogle driftige skolefolk i Oslo ønskede
at bygge landet på børn og ikke våben.
Denne tradition
fascinerer mig dybt. Selvom vi måske ikke kan overbevise vores elever om at
trække i danske nationaldragter, så tror jeg alligevel, at vi kan gøre dem
begejstrede for at pynte skolegården, synge fællessang, male et banner og måske
endda holde taler. Eller noget helt andet – hvad synes I vi skal lave i
forbindelse med grundlovsdag, kære lærere? Og hvilke idéer har jeres elever
mon, når I spørger dem?
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk