Debat
Danske elever ved virkelig meget om demokrati og politik, men de mangler engagement, og det er en udfordring, lyder det fra Daniel Panduro.
Privatfoto
Debat: Skolevalget er slut, men arbejdet med den demokratiske dannelse er først lige begyndt
Det landsdækkende skolevalg er en kæmpe succes, som engagerer en masse skoleelever i den demokratiske valgproces. Men at holde skolevalg gør ikke, at elevernes demokratiske dannelse er sikret. Det kræver meget mere arbejde med elevdemokratiet.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
De sidste tre uger har den stået på skolevalg for mere end
71.000 elever. Eleverne har udvalgt mærkesager, produceret nyhedsindslag og
været til paneldebat med unge politikeraspiranter, inden de slutteligt skulle
sætte krydset 1. februar.
Selvom man fra arrangørernes side har forsøgt at få
skolevalget til at ligne voksenvalget så meget som muligt, er det trods alt en
omgang spilfægteri, hvor man som bagefter godt kan sidde tilbage med et
spørgsmål:
"Er det virkelig kun rollen som vælger og tilskuer, vi
tilbyder vores elever på den demokratiske øvebane?"
Selvom selve valghandlingen er en vigtig del af den
demokratiske proces, og en paneldebat med unge, kommende politikere klart er at
foretrække frem for én med voksne politikere, kan man jo godt have den
kætterske tanke, at demokrati er langt mere end dét at sætte et kryds ved den
kandidat med de bedste argumenter, det pæneste merchandise og de sjoveste
vittigheder.
Demokrati er nemlig ikke kun en styreform. Det er en
livsform, som afdøde Hal Koch er blevet citeret for at have sagt. Det er
vigtigt at huske på, når krydserne er sat, for vi kan ikke sætte endeligt
flueben ved elevernes demokratiske dannelse, blot fordi vi afholder denne
demokratifest hvert andet år. Demokrati er nemlig ikke kun en tilbagevendende
begivenhed, hvor vi får mulighed for at stemme på en af mange forskellige
kandidater, som var det valget mellem forskellige sodavandsmærker i
supermarkedet.
Viden topper, engagement flopper
Nej, demokrati er elevernes mulighed for - og opfordring til
- aktivt at ændre på de ting i samfundet, de finder vigtige.
Demokrati er, når eleverne får indflydelse på, hvad der skal
arbejdes med i skolen og hvordan.
Demokrati er, når eleverne er med til at prioritere i
skolens budgetter.
Demokrati er deres aktive engagement i klassesamtalen,
elevrådet og det væld af organisationer, der eksisterer lige uden for skolens
tykke mure.
Den nyeste udgave af "The International Civic and
Citizenship Education Study" viser det meget klart: Danske elever ved
virkelig meget om demokrati og politik. Ja, faktisk ville vi få en podieplads,
hvis der blev uddelt medaljer i "demokratisk viden" til de olympiske
lege. Men, for der er selvfølgeligt et men: Blandt alle europæiske lande
identificerer de danske elever sig i mindst grad af alle med den aktivt
involverede og den engagerede borgertype.
Vi har altså en ungdom, der ikke har lyst til at deltage
aktivt i at løse dem, selvom de forstår de demokratiske processer og har
holdninger til vores tids store problemer.
Det er svært at sige, hvorfor det er sådan, men sikkert er det,
at det er en kæmpe udfordring, som vi må tage på os i skolen. Det er ikke en
udfordring, der bare kan løses ved, at vi inviterer en gruppe ungdomspolitikere
på besøg hvert andet år.
Nej, det kan kun lykkes, hvis skolens undervisning og dagligdag
bygger på åndsfrihed, ligeværd og demokrati, og hvis vi for alvor tager
eleverne med derind, hvor de reelt har indflydelse på deres skolehverdag.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk