Når eleverne fra Agedrup Skole fremover skal cykle i skole, slipper de for at bilerne kører for tæt på.

8.a indvier en tryggere skolevej

En ny midlertidig cykelsti skal skabe mere tryghed på skolevejen ved Agedrup Skole i nærheden af Odense. I samarbejde med konsulentvirksomheden Trafik i børnehøjde har 8.a fundet på løsningen, og tirsdag morgen havde klassen arrangeret en indvielse af stien, der de næste seks uger skal afskærme cyklisterne fra bilbanen.

Offentliggjort Sidst opdateret

Trafik i børnehøjde

Trafikkonsulent Johan Heichelmann og undervisningsansvarligJanne Heichelmann er begge læreruddannede og står bagkonsulentvirksomheden Trafik i børnehøjde.

Trafik i børnehøjde har fået 50.000 kroner fra Vejdirektoratetgennem Cykelpulje 2014 til projekter på tre fynske skoler.

I samarbejde med trafikingeniører og elever definerer firmaetudfordringer og muligheder på skoleveje og opsætter midlertidige,prisvenlige anlæg.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Den midlertidige cykelsti består af røde bolsjestribede pæle, der er placeret nogle meter inde på vejen op til skolen. Det betyder, at cyklisterne ikke krydser tværs over vejen, og at bilerne ikke længere kan holde ind ved fortovskanten, når forældre skal sætte deres børn af. Hele skolen var med, da den midlertidige cykelsti blev indviet med taler og forskellige aktiviteter.

Elever skaber tryggere skolevej 

Konsulentvirksomheden Trafik i børnehøjde har i løbet af foråret holdt workshops i 8.a for i samarbejde med eleverne at løse trafikale udfordringer på skolevejen. Tidligere i forløbet skulle eleverne tegne og bygge modeller af skolevejen for at illustrere, hvor trafikken kan blive mere tryg og sikker, og det var i denne workshop, eleverne fandt på cykelstien.

Inden klokken ringede ind, stod elever fra 8.a klar ved skolens indkørsel og udvalgte tilfældige elever, der havde valgt at hoppe på cyklen, og derfor skulle have en præmie. Eleverne har selv opsøgt lokale butikkerfor at få sponsorgaver som præmier, med det resultat at både den lokale brugs og cykelhandleren sponsorerede cykelhjelm, ringeklokker og andet.

Johan Heichelmann fra Trafik i børnehøjde havde i første omgang tilbudt at betale for præmierne, men eleverne foreslog, at det kunne være sponsorgaver. Det er et godt eksempel på det ejerskab, eleverne føler for projektet, synes han:

"Det viser, at eleverne kan tage ansvar og initiativ, når de får tid og mulighed for det. Og det er lige præcis dem, der skal på banen, for det er eleverne, der er i trafikken til dagligt".

8.a har også selv fundet på et logo og sloganet 'vi cykler afsted, kom og vær med', som Trafik i børnehøjde har trykt på nøgleringe og andet merchandise, der i dagens anledning blev delt ud på skolen. Klassen havde også forberedt en cykeløvebane for de yngre elever, hvor de blandt andet skulle træne balance og teknik ved at cykle siksak mellem kegler.

Skolens bestyrelse har tidligere overvejet at anlægge en cykelsti udenfor vejen, men det er en dyr løsning. Det midlertidige anlæg skal derfor være med til at teste, om cykelstien virker efter hensigten og skolevejen bliver mere tryg. Efter seks uger skal prøveperioden evalueres, og derefter har Odense Kommune lovet at se på mulighederne for at sætte et permanent anlæg op.