I danske klasselokaler er der højt til loftet

ICCS-undersøgelsen har netop kåret danske skoleelever til verdensmestre i viden om demokrati. Og behold bare armene i vejret lidt endnu. Danske lærere er nemlig også de bedste til at skabe rammer for den demokratiske samtale i klasselokalerne.

Offentliggjort

ICCS-UNDERSØGELSEN

• ICCS er en forkortelse for the International Civic andCitizenship Education Study.
• ICCS 2016 undersøger i skolesammenhæng, hvordan skolesystemer,skoler og lærere i 24 forskellige lande forbereder eleverne påderes fremtidige liv som samfundsborgere. ICCS kortlægger elevernespolitiske og demokratiske forståelse, aktiviteter, holdninger ogværdier.
• ICCS er baseret på svar fra mere end 94.000 skoleelever i på fra8. klassetrin (14/15-årsalderen) fra mere end 3.800 skoler.
• ICCS har indhentet oplysninger fra cirka 37.000 lærere - og fraskolelederne - på de medvirkende skoler
• ICCS 2016 er en fortsættelse og videreudvikling af den tidligereudgave af undersøgelsen, der blev gennemført under navnet ICCS2009.

Resultatet i Danmark er en skoledeltagelse (inklusiveerstatningsskoler) på 85 procent. Det er nået via deltagelse af 185skoler af 218 mulige. De medvirkende skoler udviser en geografiskspredning samt en fordeling af offentlige og private/frie skoler,der ligger meget tæt på den faktiske fordeling i Danmark.
Elever: Både i absolutte tal og relativt til landets størrelsedeltager Danmark med en meget stor stikprøve, der omfatter eleverfra i alt 317 8. klasser. Dette omfang er ikke mindst en konsekvensaf, at mange skoler valgte at deltage med flere klasser endminimumskravet, idet skoler med to eller tre spor ofte foretrakofte at lade hele 8. årgang deltage.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Opmuntrer læreren eleverne til selv at tage stilling? Til at sige deres mening - også selv om der er nogen, der er uenige? Sætter elever tidens begivenheder til diskussion i klassen? Opfordrer lærerne deres elever til at diskutere med hinanden, også når de ikke er enige? Og fremlægger lærere flere sider af en sag, når de fortæller klassen om den?

Ja, ja og atter ja, ifølge danske skoleelever. Og det giver Danmark en ICCS-topplacering når det gælder det såkaldte 'åbne klasserum'.

Danske elever har en førsteplads i demokratiforståelse 

Den del af undersøgelsen bygger på en ide om, at politisk og demokratisk dannelse i skolen ikke er gjort med fakta om magtens tredeling og politiske ideologier. Skolens kultur er en vigtig praktisk erfaring i vigtigheden af respektfuld debat og for holdningsdannelse. Jo mere åbent klasserummet er for diskussion, jo bedre, ifølge ICCS-undersøgelsen. Og som sagt ligger Danmark helt i top: for eksempel mener 43 procent af eleverne, at deres lærere ofte opmuntrer dem til at tage stilling. Samtidig ligger Danmark på en 5.-plads, når eleverne skal vurdere om de har et godt forhold til deres lærer.

Hurra for gruppearbejde

ICCS-undersøgelsen giver ikke et entydigt svar på, hvorfor de danske lærere er bedre end andre - også vores nordiske naboer - til at skabe sådan et åbent klasserum. Men lektor på DPU Jens Bruun, som er en af forskerne bag undersøgelsens danske del, har et bud: Danske lærere bruger i langt højere grad end andre gruppearbejdsformen, når de underviser i demokrati og samfundsforhold. Det viser ICCS-undersøgelsen også.

"Og den arbejdsform giver gode resultater, også når vi korrigerer for sociale og økonomiske forhold - ja, faktisk alt man kan forestille sig" siger han i forbindelse med præsentationen af undersøgelsen i dag.

Håret i suppen

Men alt er selvfølgelig ikke fryd og gammen. For eksempel er det gået lidt tilbage med elevernes oplevelse af åbenhed, siden undersøgelsen blev lavet sidste gang i 2009. Dengang svarede 55 procent af eleverne eksempelvis 'ja' til at deres lærere ofte opmuntrede dem til at tage stilling. Det er især drengene, der i mindre grad svarer positivt på det spørgsmål: kun 38 procent af drengene oplever i dag, at deres lærere ofte opmuntrer dem til at tage stilling mod 53 procent i 2009.

I det hele taget er oplevelsen af åbenhed i klasserummet ikke ligeligt fordelt. Undersøgelsen viser at både de elever, der planlægger at tage en lang videregående uddannelse, og de elever, der klarede sig godt i ICCS-testen af faglig viden, oplever en markant større åbenhed i klassen end andre grupper. I Danmark er forskellen på oplevelsen af åbenhed i klasserummet i den højeste ende.