Begræns antallet af prøver, hvor eleverne enten har mulighed
for at snyde med ChatGPT eller andre digitale
hjælpemidler – eller er i risiko for at blive mistænkt for snyd.
Sådan lyder
én af otte anbefalinger, som en otte mand stor ekspertgruppe i dag har
afleveret til børne- og undervisningsministeren, til, hvordan skoler og
institutioner kan blive bedre til at håndtere digitale hjælpemidler ved
prøverne.
Ekspertgruppen mener, at
det er vigtigt, at eleverne lærer at bruge og reflektere over de digitale redskaber
i undervisningen, og derfor bør der også fremover både være prøver med og uden digitale hjælpemidler.
"Det er afgørende vigtigt, at eleverne lærer at bruge og
forholde sig til kunstig intelligens på en reflekteret, kritisk og konstruktiv
måde. Derfor skal de hjælpes af dygtige faglærere, og teknologien skal
inddrages i undervisningen og ved eksamen side om side med eksamener uden
hjælpemidler”, siger formand for
ekspertgruppen, selvstændig konsulent og tidligere formand for Danske Gymnasier
Birgitte Vedersø i en pressemeddelelse.
”Det kræver nye prøve- og ikke mindst nye arbejdsformer i
skolen, hvor fokus flytter fra snyd til læring”, siger hun.
Gruppen foreslår også,
at det fremover skal være muligt at ændre i prøveformer hurtigere end
i dag, så prøverne løbende kan tilpasses ny
teknologi.
Børne- og
undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) roser i pressemeddelelsen ekspertgruppen for at komme "med nogle interessante bud", og at ”den
digitale udvikling er kommet for at blive”.
”Det er afgørende for mig, at vi udvikler prøverne, så vi
også kan teste, uden der bruges digitale hjælpemidler. Det er nødvendigt for at
kunne vurdere, hvilken viden og færdigheder eleverne selvstændigt har tilegnet
sig”, lyder
det videre fra undervisningsministeren.
Medlemmerne af ekspertgruppen
· Birgitte
Vedersø, formand for ekspertgruppen, selvstændig konsulent og tidligere formand
for Danske Gymnasier
· Mikkel
Aslak, underviser ved Marienhoffskolen og konsulent ved VIA CFU
· Mette
Andreasen, underviser ved International Business College
· Per Størup
Lauridsen, underviser ved Odense Tekniske Gymnasium
· Inger Bo
Augustinus, underviser ved AOF Center Fyn
· Hanne Leth
Andersen, rektor ved Roskilde Universitet
· Jan Damsgaard, professor ved Copenhagen Business
School
· Bent Meier
Sørensen, professor ved Copenhagen Business School
· Tine
Wirenfeldt Jensen, ekstern adjunktvejleder ved Syddansk Universitet
Her er de otte anbefalinger
· Antallet af prøver, hvor det er muligt at snyde
eller blive anklaget for snyd, bør begrænses, så fokus bliver på læring.
· Det samlede prøvebillede bør understøtte både
udvikling af elevers viden og færdigheder samt udvikling af kompetencer til at
anvende og tage stilling til digitale værktøjer selvstændigt.
· Der bør tages udgangspunkt i rapportens syv
generiske prøveformer, der kan fungere som en rettesnor i forbindelse med
eventuelle ændringer af de eksisterende prøveformer.
· Der bør
kunne ske ændringer i prøveformer med kortere aftræk end tidligere, så prøverne løbende kan tilpasses omverdenen og ny teknologi.
· Børne- og Undervisningsministeriet opfordres til
at inddrage relevante aktører til løbende drøftelser af prøveformer, samt
hvilken af de syv generiske prøveformer, der kan anvendes fra fag til fag.
· Ledelsen
på den enkelte institution bør sætte fokus på digitalisering, herunder kunstig
intelligens som et redskab til læring.
· Kommunikationen og vejledningsindsatsen om
digitale hjælpemidler ved prøverne bør prioriteres lokalt på institutionerne.
· Ledelse og lærere bør indtænke digitale
hjælpemidler i den daglige undervisning på tværs af fagene, så der skabes
sammenhæng mellem undervisning og prøver.
Ekspertgruppe blev nedsat i
maj 2023 og afleverede i december en række foreløbige
anbefalinger.
I forbindelse med
skoleaftalen blev partierne i folkeskoleforligskredsen enige om, at der skal nedsættes
en ekspertgruppe, som skal komme med anbefalinger om afgangsprøverne.
Gruppen, der
endnu ikke er nedsat, skal undersøge, hvordan prøverne virker i dag og komme
med anbefalinger til prøvernes rammer, indhold og udformning.