Sune Rene Jeppesen og Carima Abdalla er samfundsfagslærere på Stengård Skole. De har ikke fået fagfaglig efteruddannelse i henholdsvis 17 og 23 år som lærere.Foto: Andreas Brøns Riise
130 efteruddannes i samfundsfag:"Vi trængte til et selvvalgt, fagfagligt kursus"
EU og sociale medier er de to hovedtemaer på Danmarks Lærerforenings fagkurser i samfundsfag, der løber af stablen over hele landet de næste måneder.
Carima Abdalla blev
uddannet lærer i år 2000, og siden da har hun ikke fået efteruddannelse i
samfundsfag.
Annonce:
Derfor skyndte hun sig
at slå til, da hun så, at netop samfundsfag er et af de fag, Danmarks
Lærerforening med en millionbevilling fra A.P. Møller Fonden i ryggen tilbyder
i alt fem fagkurser i fordelt ud over landet fra oktober til februar.
Der opfordres til, at
man tager flere lærere afsted fra samme skole. Derfor har hun inviteret
kollegaen på Stengård Skole i Gladsaxe Kommune Sune René Jeppesen med. Han har
heller ikke fået efteruddannelse i samfundsfag, siden han blev uddannet i 2006.
”Vi trængte til et
selvvalgt, fagfagligt kursus og ikke et, skolen eller kommunen har bestemt, som
handler om en bredere metode. I vores kommune har der for eksempel været gjort
en del ud af Synlig læring, så det har der været investeret en del i kurser i.
Men det handler om strategier – ikke om fagfagligt indhold”, siger Sune René
Jeppesen.
Temaerne på fagkurset
er sociale medier og EU. Begge er temaer, som lærerne oplever det kan være
svært at løfte i undervisningen. Og som de derfor glæder sig til både at få mere
viden om og konkrete redskaber til at undervise i.
Annonce:
”Når det kommer til EU, er jeg ofte udfordret på at gå fra 'helikopteren' og så ned og kunne gøre
undervisningen relevant for teenagere i 8. og 9. klasse. Jeg håber at få gode
ideer til at gøre det mere nærværende”, siger Carima Abdalla.
Lisa Lisa er altid med
Danmarks Lærerforening
har blandt andet udbudt fagkurser i praktisk/musiske fag og i samfundsfag og
kristendomskundskab.
På hvert af kurserne
er der to undervisere, der til daglig underviser på en læreruddannelse. I
samfundsfag er det lektor Mette Damgaard Jørgensen fra UCL og lektor Carsten
Linding Jakobsen fra Via.
Annonce:
Sidstnævnte har en
dukke, der hedder Lisa Lisa, som er med i alle hans undervisningstimer om EU –
og også i dag på Krogerup Højskole.
I dag er det tænkte eksempel, undervisningen tager udgangspunkt i, at Lisa Lisa skal ud og bade,
men vandet er ulækkert.
Hun ringer til
borgmesteren, der henviser til direktøren for kommunens rensningsanlæg, som
svarer, at man lever op til gældende regler. Og hvor kommer de regler så fra?
En hel del af dem fra EU.
Lisa Lisa er et af
Carsten Linding Jakobsens bud på, hvordan man gør EU konkret og relevant for
eleverne.
Annonce:
”Når man har om EU, er
det under overskriften 'institutionslære'. Så gennemgår man kommissionen og ministerrådet, og så er eleverne eller de studerende faldet i søvn. Det handler
om at finde en problemstilling, der på én og samme tid er hverdags-, samfunds-
og samfundsfagligt relevant”, siger han.
Sparring om fag
Ideen med
undervisningen på kurset er, at lærerne både skal komme hjem med opdateret
viden og med konkrete ideer til undervisningen.
Og så skal de have lov
til at udnytte den sjældne mulighed for at sparre med kollegaer fra hele
landet, der underviser i samme fag som dem selv.
Annonce:
”Programmet tager fat
i nogle basisfaglige, aktuelle problemstillinger i henholdsvis EU og sociale medier.
Didaktisk fokuserer vi på kritisk tænkning, sammenhænge og begrebsarbejde”,
siger Mette Damgaard Jørgensen og tilføjer:
”Det skal lærerne operationalisere deres undervisning efter, men det er der ikke mange didaktiske
handlingsanvisninger til. Og så bliver det nemt nogle mål, der er meget
abstrakte. I en travl hverdag står man meget alene med det. Så ideen er at få
både en samfundsfaglig og en fagdidaktisk diskussion op at køre. Så vi gennem
vidensudveksling kan få gjort nogle abstrakte temaer konkrete”.
Programmet byder på
oplæg fra de to undervisere om hvordan man begrunder valg af indhold i
undervisningen og om sociale medier som sociologisk fænomen. Herefter er der
diskussion i plenum. Det er den del af programmet, der handler om ”at komme op
i helikopteren”, forklarer de to undervisere.
Og så er der det,
lærerne skal kunne bruge direkte i undervisningen. Her byder programmet blandt
andet på produktion af tegneserier om EU og en tretrinsmodel om
begrebstilegnelse, man kan bruge direkte i forberedelsen af undervisning om
sociale medier.
”Men lærerne er
erfarne og ved allerede en masse om, hvad der fungerer. De erfaringer skal vi
bruge og sætte i en kontekst. Det er vigtigt, de får tid til at reflektere og
relatere indholdet til de erfaringer, de har i forvejen. De er meget vigtige”,
siger Mette Damgaard Jørgensen.
Carsten Linding
Jakobsen supplerer:
”Det handler om at
være sammen med kollegaer om indholdet i faget – ikke om hvem der skal hvad i
uge 45”.