Debat
Folkeskolens leder: Krig viser, hvor vigtig skolen er
Lærere i Ukraine og Danmark prøver hver dag at give de ukrainske børn den hverdag, som krigen har taget fra dem.
“Flere af dem føler sig anderledes, blandt andet
fordi de danske børn har svært ved at sætte sig ind i, hvordan det er at have
en far, der er i krig”.
Sådan lyder det fra Nadina Jakobsen,
støttelærer på Sundbyøster Skole på Amager, i en artikel på folkeskolen.dk. Hun
taler selv ukrainsk og underviser to ud af skolens tre ukrainske
modtageklasser.
Invasionen af Ukraine har vendt op og ned på
mange ting. En af dem er skolen. Opgaven er dog den samme, og måske er den
vigtigere end nogensinde, når krigen raser.
I Danmark er der siden invasionen kommet over
5.000 nye skolebørn fra Ukraine. Børnene er flygtet fra krig, og de talte ikke
dansk, da de ankom. Kort sagt: en meget svær opgave. Men lærerne har grebet
den. De giver de ukrainske børn den hverdag, krigen har taget fra dem.
“Vi bruger selvfølgelig tid på højtlæsning i
klassen og grammatiske øvelser, men vores overbevisning er, at det især er
igennem nye venskaber med danske børn, at eleverne lærer sproget”, siger Magnus
Hune, klasselærer i en af modtageklasserne på Sundbyøster Skole.
De svære forhold i Danmark er selvsagt helt
usammenlignelige med det at være lærer i Ukraine lige nu. På VO Sukhomlynsky
Skolen i Kyiv, som Folkeskolen besøger
i dette nummer, starter hver dag med et minuts stilhed for de faldne. Drengene
i de ældste klasser lærer at samle automatvåben, og når undervisningen afbrydes
af luftsirener, løber børn og lærere ned i kælderen, hvor de fortsætter på små
træbænke, indtil faren er drevet over.
Men lærere i Ukraine og Danmark har opgaven
til fælles. De ukrainske lærere skal, under nærmest umulige vilkår, ruste
eleverne til det demokrati, der lige nu er under angreb. Samtidig skal de sikre
dem en hverdag. Eleverne på VO Sukhomlynsky Skolen lærer, hvordan demokratiet
spirede i det gamle Grækenland, de sidder og tegner lidt imens, og de leger i
frikvarteret, præcis som på en dansk folkeskole.
“Børnene skal forstå, at selv om krigen
påvirker deres liv, så er de ikke i frontlinjen. De kan stadig opnå alt, hvad
de vil, i livet. De kan studere, og de kan skabe en fremtid. Det er stadig
muligt på trods af krigen, og det forsøger jeg at fortælle dem”, siger den
ukrainske lærer Nataliya Shudlyak.
Hvis skolen ikke var der til at gribe krigens
børn og give dem en hverdag – i Danmark og i Ukraine – så var der ingen
fremtid. Uanset hvem der vinder.