Religionslærer Mette Tunebjerg mener, at Hans Krab Koed skyder forbi målet med påstanden om, at kristendomsundervisningen fremmer homofobi.

Religionslærer: "Nej, kristendomskundskab fremmer ikke homofobi"

Lektor Hans Krab Koed skyder forbi målet, når han påstår, at kristendomsundervisningen fremmer homofobi, fordi den kun forholder sig til det "heteronorme familieliv". Sådan lyder det fra lærer Mette Tunebjerg fra Nordstrandskolen i Dragør.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Jeg synes faktisk, det bliver en tand for meget. Han skyder forbi målet".

Kommentaren kommer fra religionslærer Mette Tunebjerg fra Nordstrandskolen i Dragør og er møntet på et tidligere interview på folkeskolen.dk/religion med lektor i kristendomskundskab og religion på UC Syd i Haderslev, Hans Krab Koed. Kort fortalt slog Hans Krab Koed til lyd for, at det er på høje tide at sadle om i folkeskolens kristendomsundervisning, fordi den faktisk - via uvidenhed - er med til at fremme homofobi, fordi den udelukkende forholder sig til det "heteronorme familieliv".

"Jeg synes ikke, at der specielt er en problematik i forhold til, at kristendomskundskab fremmer homofobi, og Hans Krab Koeds synspunkter får mig ikke som sådan til at lave om på min undervisning. Det rammer forbi - måske fordi han gerne vil have sin pointe frem", lyder det fra Mette Tunebjerg, der også er medlem af bestyrelsen i Religionslærerforeningen. Så du kommer ikke til at sidde og lede i gamle bibelske tekster for at se, om du kan finde nogle knap så kendte fortællinger, der kan bruges i en bestemt kontekst? "Nej, det gør jeg ikke. Men det er jo klart, at i en vigtig tid som nu, hvor vi prøver at kigge anderledes på ting, så kan det godt være vigtigt, at man vinkler sin undervisning anderledes ind i mellem. Fx den kendsgerning, at ægteskab ikke altid er mellem to af forskelligt køn. Det har jeg jo snakket med mine elever om i mange år. Sådan er det jo, sådan ser verden ud, og det kan da godt være, at der står noget andet i de gamle tekster, men i dag er verden anderledes. Selvfølgelig er man som lærer forpligtet til at bruge sin moderne og kritiske brille, når man læser kilder og tekster med sine elever - og det gør jeg selvfølgelig", siger Mette Tunebjerg.

Lektor: Kristendomsundervisning kan være med til at fremme homofobi

For når det kommer til stykket, er hun måske slet ikke så uenig med Hans Krab Koed, når lige bortses fra hans konklusion om, at kristendomskundskab fremmer homofobi.

"Det med at have et kritisk blik - også et normkritisk blik - synes jeg er  vigtigt. I alle fag. Også i kristendomskundskab, hvor man jo også beskæftiger sig med ældre kilder. Derfor er der jo en forpligtelse til også at inddrage et moderne blik på det vi læser og beskæftiger os med. Det handler også om mit eget syn på faget. Det at kunne rumme mangfoldighed er vigtigt i vores fag i forvejen - det er i hvert fald vigtigt for mig, og noget jeg lægger stor vægt på", siger Mette Tunebjerg.

Hun mener, at folkeskolens kristendomsundervisning først og fremmest forholder sig til, hvad det vil sige at være menneske.

"Intet særskilt problem" "Vores særlige fokus er religionerne og det at være menneske i verden. Og det at kunne se og rumme mangfoldighed og forskellige måder at leve på, tro på og vælge på, er egentlig en grundessens i vort fag. Og den respekt er en vigtig ting i faget", siger hun.

Kristendomsundervisningens fokus på etik er en del af den samme snak, pointerer hun.

"Vi er et fag i folkeskolen som alle andre fag med undervisning, der peger frem mod folkeskolens formål med ord som åndsfrihed, ligeværd og demokrati. Så jeg er ikke uenig med Hans Krab Koeds pointe om, at vi skal være opmærksomme på det her, og måske er der - ligesom så mange andre steder i samfundet - nogle ting, vi skal kigge på på en anden måde, end vi har gjort tidligere", siger hun - og tilføjer:

"Men jeg synes som sådan ikke, at vi har et særskilt problem i det her fag. At der specifikt skulle være en problematik med homofobi i forhold til faget kristendomskundskab har jeg faktisk vanskeligt ved at se".

LGBTQ-elevers trivsel: Lovgivningen er på plads, der er brug for en kulturændring