"Både i og uden for skolen bruges it i mindre grad til at skabe og undersøge med og mere til at bevæge sig rundt i lukkede universer på fagportaler, i apps og på sociale medier", siger professor Jeppe Bundsgaard, der står i spidsen for den danske del af Icils-undersøgelsen.Foto: DPU
Danske elever har fået markant dårligere it-kompetencer, men ligger stadig i top internationalt
Hver fjerde elev i 8. klasse bruger it til andet end skolearbejde i en time i løbet af en skoledag. Det viser en ny international undersøgelse, hvor Danmark indtager en topplacering - både hvad angår skærmtid og it-kompetencer.
Når der bliver brugt it i undervisningen, gør det
ikke alene eleverne mere interesserede i at lære. Det gør dem også bedre til
problemløsning og forbedrer helt generelt deres faglige resultater.
Annonce:
Det mener
syv ud af ti danske lærere i en ny international undersøgelse, der netop er
offentliggjort. Og stort set samme andel af lærerne mener, at it i
undervisningen er med til at distrahere eleverne fra at lære.
Icils hedder undersøgelsen, og den har fokus på 8. klasseelevers computer- og
informationskompetence.
Og i lighed med tidligere undersøgelser ligger de danske elevers it-komptencer internationalt i top.
Men på tværs af lande - også i Danmark - er elevernes kompetenceniveau generelt faldet siden sidste undersøgelse i 2018.
Annonce:
Danmark har
deltaget i Icils i 2013, i 2018 og nu senest i 2023, og over den periode er særligt andelen af lærere, der anser it som en
distraktion for eleverne, eksploderet.
I 2013 var det 14 procent af lærerne, der mente, at it
distraherede eleverne i undervisningen, i 2018 var tallet vokset til 55
procent, og i den nye undersøgelse er det hele 72 procent af lærerne, der nu erklærer sig enig i udsagnet.
Debatten om skærmbrugen i den danske folkeskole har for
alvor taget fart, siden Mattias Tesfaye (S) tiltrådte som børne- og
undervisningsminister i 2022 og som en af sine første gerninger på posten
gik til kamp mod skærmene i skolen.
Særligt tallet for, hvor meget eleverne bruger teknologi til andet end undervisning, er ret vildt
Professor Jeppe Bundsgaard
Der er grund til at tage alvorligt, at lærere og
elever melder om både positive og negative effekter af at bruge teknologi i
undervisningen, mener professor Jeppe Bundsgaard, der sammen med
forskerkollegaer fra Aarhus Universitet står bag den danske del af undersøgelsen.
Annonce:
"Der er alvorlige problemer, vi skal forholde os til. Men
der er også nuancer, der gør, at man ikke bare kan lave stærkmandsløsninger og forbyde til højre og venstre. Man skal passe på ikke at rykke ved det, der
fungerer", siger han.
Sådan testes for datalogisk tænkning
Testen i datalogisk tænkning består i Icils 2023 af følgende fire opgavemoduler:
1. Selvkørende bus: Eleverne skal indstille et navigations- og bremsesystem i en selvkørende bus. For eksempel skal de bruge en simulator til at teste bremselængden for en selvkørende bus.
2. Landbrugsdronen: Eleverne skal programmere en landbrugsdrone. De arbejder på en simpel programmeringsflade med udvikling, test, fejlretning og vurdering af algoritmer.
3. Udvikling af smartphone-app: Eleverne skal udvikle en app, som kan måle brugeres aktivitet. For eksempel skal de finde en fejl i sammensætningen af kodeblokke og anvende kodeblokke til at udregne det antal minutter, brugere er aktive.
4. Udvikling af et spil: Eleverne skal udvikle et computerprogram, der kan spille en version af spillet kryds og bolle. For eksempel skal de ved hjælp af ’træk og slip’ sætte spillereglerne i den rigtige rækkefølge.
Bruger timer på skærmen i skoletiden
Antallet af deltagende lande er steget markant, siden sidst
Icils blev gennemført. I 2018 deltog 12 lande, mens den nye undersøgelse
omfatter 34 lande. Og af dem ligger Danmark med helt fremme, når det kommer til skærmtid.
Ni ud af ti elever vurderer, de bruger it mindst en time om
dagen i skoletiden i undervisningsøjemed. For tre ud af fire lyder tallet på
mindst to timer.
Annonce:
Og at lærerne kan have en pointe, når de i stigende grad anser it som en distraktion for eleverne, bekræftes i undersøgelsen. Det er nemlig langt fra kun for at blive klogere, at eleverne
bruger teknologi i skoletiden.
24 procent af eleverne svarer i undersøgelsen,
at de bruger it i skoletiden til andet end skolearbejde mindst en time om
dagen. Og hver tiende svarer, at de gør det mindst tre timer om dagen.
De tal er langt højere end i lande vi normalt sammenligner
os med, pointerer Jeppe Bundsgaard.
”Særligt tallet for, hvor meget eleverne bruger teknologi
til andet end undervisning, er ret vildt. Det må jo alt andet lige betyde, at
det også foregår i en stor del af timerne”, siger han.
Annonce:
Dertil kommer, at knap halvdelen af eleverne angiver, at de
bruger it til andet end skolearbejde i mindst tre timer om dagen uden for
skoletid.
Chatter under lektielæsningen
Som noget nyt er der i Icils 2023 også spurgt til, om
eleverne bruger it til underholdning, mens de laver lektier. Her indtager de
danske elever en andenplads kun overgået af USA.
Tre ud af fire svarer, at de lytter til musik, mens de laver
skolearbejde uden for skoletid. 71 procent, at de ofte eller meget ofte chatter.
Og cirka to ud af tre svarer, at de ofte eller meget ofte ser videoer eller tv,
bruger sociale medier eller surfer på nettet sideløbende med lektielæsningen.
”At man lytter til musik, mens man laver lektier, er der
måske ikke så meget nyt i. Men at eleverne i så vid udstrækning også ser
videoer og er på sociale medier, synes jeg, er et problem. Og det er et
problem, der hænger sammen med, at ingen uden for skolen sætter grænser for
deres it-brug”, siger Jeppe Bundsgaard.
Når det kommer til de positive effekter af at bruge it i
undervisningen, er 95 procent af lærerne enige i, at det giver eleverne bedre
informationskilder. 85 procent mener, det giver bedre muligheder for
undervisningsdifferentiering.
Sådan testes for computer- og informations-kompetence
Testen i computer- og informationskompetence består i Icils 2023 af følgende syv opgavemoduler:
1.Bandkonkurrence: Eleverne skal planlægge en konkurrence for skolebands. De skal anvende software til at opbygge en hjemmeside til udveksling af informationer i forbindelse med konkurrencen.
2. Åndedrættet: Eleverne skal udarbejde en præsentation til at fortælle 8-9-årige om åndedrættet. De sal håndtere information, vurdere kilders troværdighed og målrette deres produkt.
3. Skolerejse: Eleverne skal hjælpe med at planlægge en skoleudflugt for deres klassekammerater. Ved hjælp af online databaseredskaber skal de udvikle et informationsark om turen og eksempelvis bruge et online ruteplanlægningsværktøj.
4. Brætspilklubben: Eleverne skal bruge et socialt skolenetværk til at lave opslag og beskeder, der kan give elever lyst til at være med i skolens brætspilklub.
5. Genbrug: Eleverne skal tilgå og forholde sig til videoer om genbrug på en online videokanal til deling af videoer. Formålet er at finde passende og troværdig information om emnet, tage noter på et computerbaseret noteværktøj samt designe et grafisk produkt, som kan skabe opmærksomhed om genbrug og genanvendelse.
6. E-bøger og papirbøger: Eleverne skal lave en sammenligning af papirbøger med e-bøger. Formålet er at finde passende og troværdig information om emnet. Eleverne skal skrive noter, der skal deles og anvendes til en præsentation om emnet.
7. Sikkerhed på internettet: Eleverne skal anvende et socialt netværk på en skole til at kommunikere med lærere og elever om at lave en plakat til elever i de små klasser om sikkerhed på internettet.
En nogenlunde lige stor andel af lærerne – cirka syv ud af
ti – er enige i, at det giver eleverne større motivation for at lære, giver dem bedre færdigheder til problemløsning, forbedrer deres faglige præstationer og gør dem
i stand til at samarbejde mere effektivt med andre elever.
Blandt eleverne svarer knap otte ud af ti, at brugen af it
gør undervisningen sjovere, og samme andel vurderer, at de lærer bedre med it
end uden.
"Både lærere og elever er – synes jeg – overraskende
positive over for at bruge it i skolen med tanke på, hvor meget kritisk modpres
der har været de seneste år", siger Jeppe Bundsgaard.
Særligt har der de seneste år været meget fokus på såkaldt
portalundervisning, hvor meget af undervisningen i løbet af en skoledag foregår
i forskellige fagportaler fra samme udbyder.
"Det er lykkes at gøre fagportalerne til en fuldstændig
integreret del af undervisningen. Jeg ville have forventet, at både lærere og
elever i langt højere grad ville have en oplevelse af, at det eneste, der
ændrer sig fra time til time, er at man logger på en ny fagportal. Den
opfattelse nuanceres noget af undersøgelsen", siger Jeppe Bundsgaard.
Betydeligt fald i kompetencerne
Desuden viser undersøgelsen, at Danmark ligesom i de
foregående udgaver ligger helt i toppen af ranglisten, når det kommer til de
kompetencer, der testes i Icils.
Den ene kaldes computer- og informationskompetencen og
dækker over evnen til at anvende computere til at undersøge, skabe og
kommunikere. Her er det kun de sydkoreanske og de tjekkiske elever, der overgår
de danske.
Den anden kaldes datalogisk tænkning og dækker over evnen
til at gennemskue, hvilke problemer der egner sig til at blive løst med
teknologi og til at
udvikle datalogiske løsninger, herunder programmere med et visuelt
kodningssystem.
Her indtager Danmark en fjerdeplads bag Taiwan, Sydkorea og
Tjekkiet.
Men det hører med til historien, at de
danske elever i 2023 har markant lavere kompetencer end deres jævnaldrende
havde i 2018, påpeger Jeppe
Bundsgaard.
"Det er næsten indiskutabelt, at corona har haft en
betydning. De elever, vi har testet, gik i 5.-6. klasse under nedlukningerne",
siger han.
Desuden arbejder forskerne med en hypotese om, at unge i dag "bruger teknologier mere, men bruger dem til mindre", fortæller Jeppe
Bundsgaard.
"Omfanget af brugen er steget, men diversiteten er faldet.
Både i og uden for skolen bruges it i mindre grad til at skabe og undersøge med
og mere til at bevæge sig rundt i lukkede universer på fagportaler, i apps og
på sociale medier", siger han og tilføjer:
"Det har aldrig været vigtigere at kunne forholde sig
kritisk til teknologi og særligt til de informationer, man kan tilgå via it.
Derfor er det virkelig alvorligt, at det går den vej med kompetencerne".
Efterlader de svageste på perronen
Men er det ikke en god nyhed, at vi trods alt stadig
ligger så højt på listen?
"Hvis man ser på, hvor meget der er investeret i at
digitalisere skolen, så må man konstatere, at det overhovedet ikke er godt
nok", siger Jeppe Bundsgaard og peger på, at mens de danske elever i tidligere
undersøgelser har udmærket sig ved at have den laveste spredning i elevernes
kompetencer, så er den til at få øje på i den nyeste udgave.
"Næsten halvdelen af de elever i den laveste socioøkonomiske
fjerdedel ligger på niveau 1 eller derunder. Det er de i forvejen svageste i
vores samfund, der bliver de lette ofre, når svindlere skal finde deres ofre på
internettet. Det er næsten ikke til at holde ud at tænke på".
Jeppe Bundsgaard håber, at Icils-rapporten kan bidrage med
nuancer til en debat om it i undervisningen, som han ofte mener bliver for
sort/hvid, understreger han.
"Både lærere og elever er ret positive over for it i
undervisningen, men påpeger også, at det ikke er lutter lagkage. Der er en
gennemgående interessant dobbelthed i rapportens resultater, der bidrager med
vigtige nuanceringer, som er vigtige at have for øje, når vi som samfund skal
diskutere, om vi har den undervisnings med og om teknologi, vi gerne vil have", siger han og tilføjer:
"Og så håber jeg, at resultaterne kan sætte gang i debatten
om generel teknologiforståelse, der endelig er taget beslutning om at få på
skoleskemaet i 2027 som valgfag og integreret i eksisterende fag. Hvordan vi
får den integreret i fagene er meget afgørende. Det bør dem, der skal lave de
nye fagplaner, virkelig tage notits af".