Ytringsfrihed

Næstformand i Danmarks Lærerforening Niels Jørgen Jensen ærgrer sig over, at foreningen ikke er blevet bedt om at deltage i arbejdet med at undersøge læreres selvcensur.

Undersøgelse af selvcensur ved katederet: Ingen lærere udpeget

Lægger lærere bånd på sig selv i deres undervisning af frygt for elevers, forældres og samfundets reaktioner? Det vil ministeren have undersøgt. Men der er ingen lærere med i den referencegruppe, som skal hjælpe med at lave undersøgelsen, og det undrer og ærgrer DLF.

Børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) vil lige efter nytår igangsætte "en undersøgelse af lærerens mulighed for og erfaringer med at håndtere emner, der kan opleves som kontroversielle, herunder omfanget af og årsager til, at disse emner udelades fra undervisningen". 

Medlemmer af referencegruppen

  • Anders Mihle, specialkonsulent i Justitia
  • Dennis Meyhoff Brink, KU, Postdoc, Institut for Kunst- og Kulturvidenskab
  • Henrik Kokborg mangeårig ekspert i undervisning af offentligt ansatte i religiøs social kontrol osv. 
  • Jens Bruun, lektor AU, projektleder på ICCS-projektet, ICCS er en international undersøgelse af elevers demokratiske dannelse 
  • Jens-Kristan Lütken, beskæftigelses- og integrationsborgmester, København
  • Jesper Holme Hansen, Århus Kommune, læringskonsulent og opkvalificerer lærere fra skoler i Århus i undervisning i kontroversielle emner og forebyggelse af ekstremisme
  • Lasse Lindekilde, professor ved Aarhus Universitet, forsker i lærernes villighed til at rapportere bekymringer for radikalisering og om beredskabstræning i skoleregi ved en konkret trussel 
  • Laura Gilliam, professor i antropologi, bred erfaring med kontroversielle emner, herunder i forhold til minoritetsetniske børn 
  • Lene Kühle, professor i religionsvidenskab, AU, stor erfaring med islam i Danmark, herunder særligt moskéer og Muhammedkrisen 
  • Lise Egholm, tidl. skoleleder Rådmandsgade Skole
  • Maja Bødtcher-Hansen, rektor, Frederiksberg Gymnasium, har erfaringer med dialog om svære emner ind i undervisningen med en elevgruppe, der har en blandet etnisk profil
  • Marco Damgaard, skoleleder, Tingbjerg Skole, har erfaringer med vigtigheden af demokratisk dannelse og arbejdet med at håndtere potentielt kontroversielle emner på en skole med blandet etnisk elevsammensætning
  • Nina Palesa Bonde, medstifter af Gruppen Paty, som er opkaldt efter den myrdede franske lærer Samuel Paty og arbejder for at fremme skolelærere og underviseres ytringsfrihed, metodefrihed og undervisningsfrihed. Derudover formand for dommerfuldmægtigforeningen 
  • Sofie Danneskiold-Samsøe, lektor på Københavns Professionshøjskole, og stor erfaring med at spørge ind til religiøs social kontrol

Ministeriet har udpeget en referencegruppe, som skal give rådgivning og sparring i processen med undersøgelsen. Her har Danmarks Lærerforening ikke fået plads, og det ærgrer næstformand Niels Jørgen Jensen.

”Danmarks Lærerforening har ikke fået en henvendelse angående undersøgelsen”, siger han til folkeskolen.dk. ”Det kan godt undre mig og det er også noget, vi er kede i foreningen”.

To ledere frem for en lærer?

I det hele taget er han lidt forundret over referencegruppens sammensætning, fortæller han:

”Det er uden tvivl dygtige folk, der sidder i gruppen, men der mangler en lærer. Det er påfaldende at der er hele to skoleledere med, hvoraf den ene endda er pensioneret (hhv. Marco Damgaard og Lise Egholm, red.). En lærer, som står på gulvet i klassen ville uden tvivl kunne bringe interessante perspektiver ind i diskussionen”.

Næstformanden har tidligere sagt til Folkeskolen, at Lærerforeningen bakker op om en undersøgelse af læreres selvcensur, selv om foreningen ikke og har fået nogen henvendelser fra medlemmer, der frygter for deres sikkerhed i forbindelse med undervisning i for eksempel muhammedkrisen.  

"Det er vigtigt, at vi bliver inddraget i den undersøgelse, regeringen arbejder på, så det ikke bliver en politisk sag, som udelukkende kommer til at handle om ’for eller imod Muhammed-tegningerne’”, sagde Niels Jørgen Jensen til folkeskolen.dk i midten af november.

Ministeriet: Læreruddannede er med i gruppen

Folkeskolen har spurgt Børne- og Undervisningsministeriet til udvælgelsen af medlemmer til referencegruppen og om,  hvorfor der ikke er en repræsentant for Danmarks Lærerforening eller en ’almindelig’ lærer i gruppen. Ministeriet oplyser, at referencegruppen har til hensigt at rådgive den eksterne leverandør, der skal gennemføre undersøgelsen. 

"Medlemssammensætningen er derfor foretaget med henblik på et bredt videns- og erfaringsgrundlag, og der er flere af medlemmerne, der er uddannede lærere og har lærererfaring", lyder det fra ministeriet.