Debat
Uden en reallønsfremgang, hvor skal lærerne så kigge hen for at se gevinsten i overenskomstaftalen for lærerne og de andre kommunalt ansatte, skriver lærer Benjamin Nielsen.
Foto: gettyimages/interstid
Lærer: Der er ikke mange succeser i den nye overenskomst
Lærer Benjamin Nielsen håber stadig på, at der er en lønstigning i sigte til 'rugbrødslæreren' i overenskomstforhandlingerne. Også selvom det er meget tvivlsomt.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Der er kommet
en ny overenskomstaftale for lærerne og de andre kommunale ansatte. Den giver
os i omegnen af 2.300 kroner mere om måneden, fortælles der. Men efterfølgende
er det kommet frem, at når inflationen tages med, giver det ingen
reallønsfremgang - nærmest tværtimod.
Hvis lønnen ikke er succesen i aftalen, hvad er det så? Der er stadig
forhandlinger, der venter, så det kan være, at succesen hentes hjem der.
Jeg kan forstå,
at der blandt andet venter forhandlinger om yderligere lønforbedringer. Mon
ikke, at det i bedste fald bliver små forbedringer.
Andre faggrupper står langt stærkere på dette område. Sygeplejerskerne har vist
vejen, og til dels vundet den kamp, som deres fagforening har taget på dette
område.
Skulle der
være reelle yderligere lønmidler i udsigt, bør det tilfalde rugbrødslæreren:
De lærere som tager det store slæb med mange ugentlige konfrontationer og helt
almindelige timer i klasser med mange børn, der har brug for øget
stilladsering, differentieret undervisning og at læreren kan praktisere low
arrousel.
Vi er nødt til
at kigge på arbejdsvilkårene
Danmarks
Lærerforening har meldt ud, at de til organisationsforhandlingerne vil have en
national ordning for nye læreres start i jobbet. Måske vil mentorordninger og
reduceret arbejdstid redde nogle nye lærere for at blive skræmt væk fra
folkeskolen, men det virker mere som en symptombehandling, frem for at fjerne
årsagen til, at de nyuddannede lærere skræmmes væk: De generelle
arbejdsvilkår.
På listen står
også en fornyelse af praktikordningen. Hvor kom den lige fra? Jeg tror ikke, at
det er et højt prioriteret ønske for den gennemsnitlige lærer ude i
folkeskolen.
Lærerforeningen
vil også bruge de 2 procent til organisationsforhandlingerne til
efteruddannelse. Det lyder godt, men bliver det et reelt løft, der kan mærkes
ude på lærerværelset? Jeg venter spændt.
Sidste punkt
er bedre seniorrettigheder. Vi tabte retten til reduceret undervisningstid på
fuld løn. Mange lærere kan se frem til et arbejdsliv med de nuværende
arbejdsvilkår til de bliver 70 år. Er det realistisk? Hvordan holder vi på det 'grå guld'? Jeg mangler svarene fra arbejdsmarkedets parter på
folkeskoleområdet.
Det kom for
nylig frem, at hver tredje lærer er blevet udsat for vold i løbet af et
skoleår. Hvor mange episoder kan det ikke udvikle sig til i løbet af et
arbejdsliv? Hvorfor er et arbejdsliv uden vold ikke et forhandlingspunkt i
organisationsforhandlingerne?
Sygeplejerskerne har brugt et lønløft i deres arbejde for at fastholde medlemmerne
i professionen. Hvad skal være vores redskab i forhold til at fastholde og
tiltrække lærerne? Det savner jeg svarene på.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk