Debat
Kommunernes Landsforening har ikke været villige til at se på flere helt centrale områder under forhandlingerne om OK24. Det er ikke acceptabelt, skriver lærer Katrine Damkier
Foto: KL / Redigering: Folkeskolen.dk
Lærer: Et ja vil sende et forkert signal til KL
Kommunernes Landsforening skal vide, at lærerne ikke er tilfredse med resultatet. Derfor opfordrer Katrine Damkier til, at man stemmer nej til overenskomsten.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Et lille ja. Et tøvende ja. Et skuffet ja. Når
resultatet af OK24 diskuteres, så nævnes mange forskellige ja’er.
Ikke mange af dem er særligt positive eller
entusiastiske. Men når stemmen afgives, forsvinder eventuelle tillægsord fra et
ja.
Der er heller ikke et kommentarfelt ved selve
stemmeafgivningen, hvor medlemmerne kan skrive det, som de er utilfredse
med, mens de samtidig stemmer ja.
Stemmer vi ja trods utilfredshed, er signalet
til forhandlingspartnerne, at de har gjort det godt nok. Signalet til Kommunernes
Landsforening er, at vi er tilfredse, og at de ikke behøver at gå længere næste
gang. Vi blåstempler forhandlingsresultatet.
Når Gordon beretter om, at Kommunernes
Landsforening var umulige at få med på nogle af kravene, så er et ja
et signal til KL om, at de godt kunne slippe afsted med slet ikke at give sig
på de områder.
Omvendt er et nej et signal om, at det
simpelthen ikke er godt nok. Jeg har al mulig tiltro til, at vores forhandlere
har fået den bedst mulige aftale hjem ud fra det, KL var villige til at bringe
til bordet. Men KL har ikke været villige til at se på flere helt centrale
områder og dét er ikke acceptabelt. Især ikke set i lyset af en
underfinansieret folkeskole med de konsekvenser, det har for medarbejderne i
den.
Stem nej, hvis resultatet ikke er godt nok
Argumenter om, at det trods alt er bedre, end hvad vi havde før, holder
ikke. Hvis enhver forbedring er nok til et ja, så er alle afstemninger
jo overflødige. Resultatet vil selvsagt altid være bedre end det nuværende.
Hvis vi samtidig aldrig skulle stemme nej på
grund manglende tiltro til, at en konflikt flytter noget, så er afstemningerne
igen overflødige. Og så giver det pludselig mening, at KL nægter at sætte flere
og flere ting i spil.
Det bør være et reelt valg at stemme nej, hvis
resultatet er bedre end status quo, men stadigvæk ikke godt nok.
At stemme nej, er ikke ligegyldigt
Når afstemningen om lærernes overenskomst i år
er sammenkædet med de andre organisationer, så skyldes det naturligvis, at
vores modpart vurderer, at det øger sandsynligheden for et samlet ja.
Et eventuelt nej fra lærerne vil således
sandsynligvis blive et ja alligevel. Er
det så ligegyldigt at stemme? Nej.
Det er stadigvæk lige vigtigt for os at sende
signalet om, at det de kom med, ikke var godt nok.
Måske KL vil være nødt til at genoverveje,
hvad de bringer med til bordet næste gang, hvis ikke de bare kan forvente et
automatisk ja fra lærerne.
Arbejdstiden skal fikses – ikke drøftes
Det kunne for eksempel være en
lærerstartsordning. Når 40
procent af de nyuddannede lærere har forladt folkeskolen i løbet af de
første fem år, så handler det næppe om lønnen eller manglende
kompetenceudvikling. Det skyldes snarere helt urimelige arbejdsvilkår for at
lykkes i en underfinansieret skole.
Det kunne også være de seniorvilkår som KL
ligefrem forsøgte at forringe. Jeg kan selv se frem til 38 år mere i den danske
folkeskole og selvom jeg virkeligt elsker mit arbejde, så er det skræmmende
vilkår, jeg ser frem mod.
Eller måske noget mere konkret end den
syltekrukketekst om
vores arbejdstid, hvor ordet drøfte står skrevet ti gange og
erfaringsopsamling hele ni gange - jeg har talt.
Hvis det meste KL kan forpligte sig på, er
evalueringer der leder til drøftelser, der leder til evalueringer igen, så er
der simpelthen kun hovedrysten tilovers.
Nu har jeg alt for mange ord og for megen
frustration til at blive apatisk. Men jeg kan altså godt forstå, hvis andre
efterhånden bliver det.
Mere i løn, almentillæg, barsel med løn,
opsparing af 6. ferieuge kan noget - det
er bare slet ikke godt nok.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk