Debat
Intet af det er direkte usandt, men det er godt nok en sandhed med modifikationer, mener lærer Morten Korsbakke Sørensen om fagforeningsledernes udtalelser om den nye overenskomst.
Foto: Tor Birk Trads
Frustreret lærer om overenskomst: Deres taltricks giver mig ondt i maven
Lærer Morten Korsbakke efterlyser ærlig tale i stedet for 'politikersnak' om den nye overenskomstaftale fra fagforeningslederne.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Æv bæv for en mavepuster. Jeg får faktisk helt
ondt i maven, når jeg læser, hvad det er for en rammeaftale, der er lavet for
det kommunale område ved forhandlingerne til OK24.
Ikke nok med at jeg får det fysisk dårligt,
jeg bliver ked af det og føler mig ringeagtet af KL’s topforhandler Michael
Ziegler og finansminister Nicolai Wammen.
Værst af alt føler jeg mig ringeagtet af fagforeningslederne:
Topforhandler og formand for FOA Mona Striib, formand for Danmarks
Lærerforening Gordon Ørskov Madsen, næstformand Niels Jørgen Jensen og formand
for overenskomstudvalget Morten Refskov.
8,8 procent siger de. Reallønsfremgang.
Lettere rekruttering af lærere. Intet af det er direkte usandt, men det er godt
nok en sandhed med modifikationer, og hvor ville jeg dog ønske, at de talte
åbent og ærligt i stedet for sådan en omgang politikersnak.
Parterne
skal stoppe deres taltricks
8,8 procent er den lønfremgang, man forventer
over de næste to år for det private arbejdsmarked. At vores lønfremgang skal
være det samme, er vel egentlig rimeligt og forståeligt.
Der er bare et kæmpe men. Af de 8,8
procent, der er i vores rammeaftale, kommer de 1,7 procent fra
reguleringsordningen, som er baseret på den manglende lønstigning, der har
været siden OK21. De 1,7 procent var en del af den gamle aftale, og det er
derfor forkert at regne den med til de 8,8 procent. Dermed er vi nede på en ny
lønramme på 7,1 procent. Parterne skal derfor stoppe taltricksene og holde
skidt for sig og kanel for sig.
Vi skal ikke betale for nyuddannedes vilkår
2 procent er der sat af til
organisationsmidler, og af de penge skal en stor del bruges til bedre vilkår
for de nyuddannede, men hvorfor? Stop med at overføre penge til en lille gruppe
af lærerne. Hvis det er for at gøre lærerhvervet mere sexet for unge lærere, så
er det altså ikke noget, der skal tages ud af alles lønpose, men noget
politikerne må finansiere på samme måde, som da man forsøgte at gøre andre
erhverv mere attraktive ved trepartsforhandlingerne.
Der er også en del, der skal gå til ekstra
uddannelse, men jeg mener ikke, at det skal være en del af min lønforhandling,
at kommunerne skal have opkvalificeret deres arbejdskraft. Det er mere for
deres skyld end for lærernes.
Om der er en rest tilbage af de 2 procent til
generelle lønstigninger, kan jeg godt tvivle på, men uanset hvad betyder det,
at de faktiske lønstigninger er nede på omkring 5,1 til måske 5,5 procent. Og
dermed meget langt fra de 8,8 procent, der er på det private arbejdsmarked.
Mine
kolleger fortjener mere
For mig bliver det et nej. Bare det, at
fagforeningslederne ikke stiller sig op og siger det, som det er, at det er en
dårlig aftale, gør, at jeg ikke har tillid til deres aftale - og taltricks får
mig til at stå helt af.
Find de 3 procent, der mangler, før vi er oppe
på 8,8 procent, og så kan vi snakke, men indtil da bør det være et nej. Nej,
fordi jeg mener, at mine kolleger er mere og bedre værd, end at blive taget ved
næsen af politikere og forhandlere.
En
ligegyldig stemme
Det er aldrig ligegyldigt, hvad medlemmerne
mener, men vær sød at lade være med at stemme, hvis du ikke kan gennemskue overenskomstresultatet. Lad
hovedstyrelsen se og mærke, at demokratiet i Danmarks Lærerforening lider på
grund af deres manglende åbenhed og kommunikation.
I sidste ende er det nok ligegyldigt, om vi i
Danmarks Lærerforening stemmer for eller imod OK24, da vi ved denne forhandling
har opgivet vores suverænitet. Det er alle sosu'erne, sygeplejerskerne,
pædagogerne og fængselsbetjentene, der allerede er sikret 7.000.000.000 kroner
ekstra ved trepartsforhandlingerne i efteråret ‘23, og som ender med at stemme
OK24 igennem, uanset hvad vi lærere mener.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk