Debat

Intet af det er direkte usandt, men det er godt nok en sandhed med modifikationer, mener lærer Morten Korsbakke Sørensen om fagforeningsledernes udtalelser om den nye overenskomst.

Frustreret lærer om overenskomst: Deres taltricks giver mig ondt i maven

Lærer Morten Korsbakke efterlyser ærlig tale i stedet for 'politikersnak' om den nye overenskomstaftale fra fagforeningslederne.  

Offentliggjort Sidst opdateret

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.

Æv bæv for en mavepuster. Jeg får faktisk helt ondt i maven, når jeg læser, hvad det er for en rammeaftale, der er lavet for det kommunale område ved forhandlingerne til OK24.

Ikke nok med at jeg får det fysisk dårligt, jeg bliver ked af det og føler mig ringeagtet af KL’s topforhandler Michael Ziegler og finansminister Nicolai Wammen.

Værst af alt føler jeg mig ringeagtet af fagforeningslederne: Topforhandler og formand for FOA Mona Striib, formand for Danmarks Lærerforening Gordon Ørskov Madsen, næstformand Niels Jørgen Jensen og formand for overenskomstudvalget Morten Refskov.

8,8 procent siger de. Reallønsfremgang. Lettere rekruttering af lærere. Intet af det er direkte usandt, men det er godt nok en sandhed med modifikationer, og hvor ville jeg dog ønske, at de talte åbent og ærligt i stedet for sådan en omgang politikersnak.

Parterne skal stoppe deres taltricks

8,8 procent er den lønfremgang, man forventer over de næste to år for det private arbejdsmarked. At vores lønfremgang skal være det samme, er vel egentlig rimeligt og forståeligt.

Der er bare et kæmpe men. Af de 8,8 procent, der er i vores rammeaftale, kommer de 1,7 procent fra reguleringsordningen, som er baseret på den manglende lønstigning, der har været siden OK21. De 1,7 procent var en del af den gamle aftale, og det er derfor forkert at regne den med til de 8,8 procent. Dermed er vi nede på en ny lønramme på 7,1 procent. Parterne skal derfor stoppe taltricksene og holde skidt for sig og kanel for sig.

Vi skal ikke betale for nyuddannedes vilkår 

2 procent er der sat af til organisationsmidler, og af de penge skal en stor del bruges til bedre vilkår for de nyuddannede, men hvorfor? Stop med at overføre penge til en lille gruppe af lærerne. Hvis det er for at gøre lærerhvervet mere sexet for unge lærere, så er det altså ikke noget, der skal tages ud af alles lønpose, men noget politikerne må finansiere på samme måde, som da man forsøgte at gøre andre erhverv mere attraktive ved trepartsforhandlingerne.

Der er også en del, der skal gå til ekstra uddannelse, men jeg mener ikke, at det skal være en del af min lønforhandling, at kommunerne skal have opkvalificeret deres arbejdskraft. Det er mere for deres skyld end for lærernes.

Om der er en rest tilbage af de 2 procent til generelle lønstigninger, kan jeg godt tvivle på, men uanset hvad betyder det, at de faktiske lønstigninger er nede på omkring 5,1 til måske 5,5 procent. Og dermed meget langt fra de 8,8 procent, der er på det private arbejdsmarked.

Mine kolleger fortjener mere

For mig bliver det et nej. Bare det, at fagforeningslederne ikke stiller sig op og siger det, som det er, at det er en dårlig aftale, gør, at jeg ikke har tillid til deres aftale - og taltricks får mig til at stå helt af.

Find de 3 procent, der mangler, før vi er oppe på 8,8 procent, og så kan vi snakke, men indtil da bør det være et nej. Nej, fordi jeg mener, at mine kolleger er mere og bedre værd, end at blive taget ved næsen af politikere og forhandlere.

En ligegyldig stemme

Det er aldrig ligegyldigt, hvad medlemmerne mener, men vær sød at lade være med at stemme, hvis du ikke kan gennemskue overenskomstresultatet. Lad hovedstyrelsen se og mærke, at demokratiet i Danmarks Lærerforening lider på grund af deres manglende åbenhed og kommunikation.

I sidste ende er det nok ligegyldigt, om vi i Danmarks Lærerforening stemmer for eller imod OK24, da vi ved denne forhandling har opgivet vores suverænitet. Det er alle sosu'erne, sygeplejerskerne, pædagogerne og fængselsbetjentene, der allerede er sikret 7.000.000.000 kroner ekstra ved trepartsforhandlingerne i efteråret ‘23, og som ender med at stemme OK24 igennem, uanset hvad vi lærere mener.

Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk