Debat
Reguleringsordningen er en aftalt mekanisme, der har som mål at sikre parallelitet mellem lønudviklingen i den private og offentlige sektor. Den er ingen selvfølge men er et vigtigt forhandlingstema ved hver overenskomst, skriver Anders Bondo Christensen.
Foto: Sebastian Bjerril
Anders Bondo: En forbedring af reguleringsordningen er langt vigtigere end et resultat på 10 procent
Ved denne overenskomst lykkedes det at kræve statistikgrundlaget for reguleringsordningen forbedret. Det kan vise sig at være langt vigtigere end en overenskomstramme på ti procent, mener lærernes tidligere formand.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
I debatindlæg og kommentarer her på folkeskolen.dk
argumenteres der for, at overenskomstrammen kun udgør 7,1 procent og ikke
8,8 procent, da den forventede udmøntning fra reguleringsordningen
på 1,7 procent blot er en del af den gamle overenskomst og derfor ikke skal
medregnes. Det argument holder ikke.
Reguleringsordningen er en aftalt mekanisme, der har som
mål at sikre parallelitet mellem lønudviklingen i den private og offentlige
sektor. Den er ingen selvfølge men er et vigtigt forhandlingstema ved hver
overenskomst.
Arbejdsgiverne har ved flere overenskomster forsøgt at
forringe effekten af reguleringsordningen. I 2018 kæmpede de eksempelvis for,
at forhandlingerne om de offentlige overenskomster ikke skulle tage
udgangspunkt i de forventede lønstigninger på det private område men i stedet i
de aftalte lønstigninger. Var arbejdsgiverne lykkedes med deres krav, ville det
have betydet en væsentlig forringelse af reguleringsordningen.
Ved denne overenskomst var det lønmodtagerne, der var i
offensiven. Og det lykkedes rent faktisk forhandlerne at få en markant
forbedring af ordningen gældende fra næste år. Det er efter min vurdering langt
vigtigere at opnå dette resultat end en officiel ramme på 10 procent.
Når regnebrættet for OK24 om to år skal gøres op, vil
lønudviklingen i den private sektor i perioden nemlig have større betydning end
den officielt udmeldte ramme ved aftalens indgåelse. Det er en uundgåelig
konsekvens af reguleringsordningen.
Reguleringsordningen har ikke altid virket
Der er nok en almindelig forståelse af, at
reguleringsordningen sikrer, at de offentlige ansattes løn følger
lønudviklingen på det private arbejdsmarked. Det er imidlertid ikke den enkelte
medarbejders løn, der reguleres i takt med lønudviklingen i den private sektor.
Sammenligningen går på gennemsnitslønnen
i den private sektor og gennemsnitslønnen
i henholdsvis den kommunale, statslige og regionale sektor.
Og gennemsnitslønnen kan rent faktisk stige uden, at der
er en eneste ansat, der får mere i løn. Forsvinder en stor del af de
lavtlønnede job i en sektor, vil det betyde, at gennemsnitslønnen i sektoren
stiger, selv om den enkelte ansattes løn ikke stiger.
Dette vil selvsagt blive
forstærket, hvis der samtidig ansættes flere i den tunge lønkategori.
Gennemsnitslønnen stiger som en følge af forskydninger i
personalesammensætningen.
Det er præcist det, der er sket på det offentlige
arbejdsmarked. En række af de lavtlønnede job som eksempelvis rengøring er
blevet udliciteret til private virksomheder, mens andelen af akademikere er
steget.
Det har især været udtalt på statens område, og derfor har de aftalte
lønstigninger også haft mindre betydning for den enkelte ansatte i staten end
for en ansat i kommunerne, selv om rammen har været nøjagtig den samme.
Denne strukturelt bestemte stigning i gennemsnitslønnen
har i realiteten betydet, at lønstigningen for den enkelte ansatte år efter år
er blevet lavere, end den ville have været med en uændret
personalesammensætning. Sagt på en anden måde har arbejdsgiverne så at sige
fået dækket merudgiften som følge af forholdsvis flere højtlønnede ved en
generel lavere lønudvikling for alle ansatte.
Nyt statistikgrundlag kan få stor betydning for
lærernes løn
Når organisationerne på denne måde har accepteret at
finansiere merudgifterne ved disse personaleforskydninger gennem en generelt
lavere lønudvikling, er forklaringen, at der hidtil ikke har eksisteret et
statistisk grundlag, der tog højde for disse forskydninger. Ville vi have en
reguleringsordning, måtte vi tage til takke med det statistikgrundlag, der nu
en gang var til rådighed.
Det er der lavet om på de seneste år. Danmarks Statistik
har lanceret et nyt datagrundlag, hvor lønstatistikkerne i langt højere grad kan
korrigere for den del, der skyldes personaleforskydningerne. Efter lange og
svære forhandlinger lykkedes det at få arbejdsgivernes accept af, at dette nye
grundlag bliver udgangspunktet for reguleringsordningen fremadrettet.
Dette
element i OK24 har været noget overset. Måske kan det vise sig at være det
vigtigste element i forhold til lærernes lønudvikling, så selvfølgelig skal
værdien af en forbedret reguleringsordning indgå i vurderingen af OK24. Og det
tæller absolut på plussiden
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk