Mette Bjørholm Pedersen, Halil Kücükkart og Pernille Ellgaard Handskemager er alle tre tillidsrepræsentanter for Danmarks Lærerforening på Sosu H.Foto: Dorthe Kirkgaard Nielsen.
”I dag var der fokus på vores arbejdsforhold”
Løn, den komplekse elevgruppe, den høje personaleomsætning og manglende muligheder for kompetenceudvikling var blandt de drøftede emner, da Danmarks Lærerforening og Dansk Sygeplejeråd var på fælles arbejdspladsbesøg.
Dorthe KirkgaardNielsenJOURNALIST PÅ FOLKESKOLEN.DK/sosu
Smilene var brede hos de seks tillidsrepræsentanter, der tog imod,
da dele af ledelsen fra både Danmarks Lærerforening og Dansk Sygeplejeråd fredag
var på arbejdspladsbesøg på Sosu H i Skelbækgade i København.
Annonce:
For ofte føler sosu-undervisere sig som en meget lille del af deres
fagforening, hvad enten de er medlem af DLF eller DSR, men denne formiddag var
lige netop sosu-underviserne i centrum.
”Vi oplever tit, at det, der bliver sendt ud fra DLF, ikke er henvendt til os
sosu-undervisere, men i dag er der fokus på os og vores arbejdsforhold, og vi
oplever at være del af et fællesskab”, siger Mette Bjørholm Pedersen, tillidsrepræsentant
for DLF.
”Sådan et besøg sender et signal om, at medlemmerne her på Sosu H er en prioritet,
og vi håber, at besøget kan være med til at påvirke overenskomstforhandlingerne
for sosu-undervisere, fordi hovedstyrelsen i DLF får større kendskab til os og bliver
mere følelsesmæssigt engageret i vores område”, supplerer Pernille Ellgaard
Handskemager, der også er tillidsrepræsentant for DLF.
Løn og arbejdsvilkår
Annonce:
Ud over de to deltog deres tillidsrepræsentant-kollega Halil Kücükkart, tre tillidsrepræsentanter
for DSR samt Morten Refskov og Katrine Fylking fra hovedstyrelsen i DLF i deres
egenskab af henholdsvis formand for Overenskomstudvalget og kredsformand i Københavns
Lærerforening. Derudover deltog Dorthe Boe Danbjørg, forkvinde i DSR og Christian
Kummerfeldt, næstformand i Kreds Hovedstaden i DSR.
På programmet var deltagelse i undervisning, møde
med tillidsvalgte og med skolens ledelse. Med et mål om at sætte fokus på løn
og arbejdsvilkår for sosu-undervisere.
Der blev drøftet alt fra regeringens nye udspil om sosu-uddannelserne,
manglende muligheder for kompetenceudvikling, rekrutteringsudfordringer til
underviserjobs, den høje personaleomsætning, store holdstørrelser, den
komplekse elevgruppe og løn.
”Da jeg skiftede fra et job som folkeskolelærer til mit job på Sosu H i Brøndby,
gik jeg næsten 4.000 kroner ned i løn om måneden”, lød det blandt andet fra Halil
Kücükkart. (rettet kl. 18:49, red.)
Annonce:
”Det er svært at skaffe grundfagslærere fra folkeskolen, før var det OK, at man
fik en lønnedgang, når man skiftede fra folkeskole til en sosu-skole, fordi man
så fik bedre arbejdsforhold. Sådan er det ikke længere, arbejdsforholdene kan, for mange, ikke længere kompensere for lønnedgangen,” fortalte Pernille Ellgaard Handskemager.
Et komplekst undervisningsrum
To og to deltog gæsterne i undervisning. Morten Refskov og Dorthe Boe Danbjørg
var med hold 2204, der var i gang med deres problemformulering til projektopgaven
i kompleks sygepleje i skoleperiode 3A.
Katrine Fylking og Christian Kummerfeldt var med hold 2301, der fik undervisning
i psykiatri og vold.
Annonce:
”Vi oplevede et meget komplekst rum, med omkring 40 elever i alle aldre og fra
hele planeten, og jeg tænkte, det her rum ville jeg have svært ved at knække,
selvom jeg har undervist meget”, lød det fra Christian Kummerfeldt.
”Det er nogle uhyggeligt store hold, og eleverne italesætter, at de har mange
forskellige undervisere, som underviser på forskellige måder, og som de ikke
får opbygget relationer til”, noterede Morten Refskov sig.
Manglende kontinuitet
Ifølge Morten Refskov er det altid en god oplevelse at besøge foreningens
tillidsvalgte de steder, hvor medlemmerne arbejder.
Annonce:
For det giver en dybere
indsigt i arbejdsvilkår, glæder og udfordringer, og samtidig er viden og anbefalinger
fra felten med til at kalibrere foreningens politik og strategier.
”Vi har jo mange forskellige
medlemsgrupper, og for en folkeskolemand som mig er det måske endnu vigtigere,
at jeg kommer ud på de arbejdspladser, som ligger længere væk fra mit
erfaringsgrundlag”, siger Morten Refskov.
Besøget
bekræftede ham i det, han allerede vidste: At undervisernes opgave på en
sosu-skole er ekstremt kompleks, fordi elevgruppen er så mangfoldig og
arbejdspresset for stort.
”Men det til trods lyste engagementet ud af alle. Det var dejligt at opleve", siger han.
"Jeg
var dog ærgerlig over, at både de studerende og de ansatte fortalte, at der
mangler kontinuitet og stabilitet. De studerende var meget tydelige omkring alt
for hyppige skift af undervisere – på grund af både organisatoriske og
personaleomsætningsmæssige udfordringer”, fortæller Morten Refskov.