I Vejen Kommune skal de store elever skal have portalundervisning uden lærer to lektioner om ugen fra næste skoleår. DLF udtrykker forståelse for en stram økonomi, men mener ikke det er en hensigtsmæssig løsning.

DLF: Timer foran en skærm uden en lærer er ikke undervisning

Det er en uhensigtsmæssig løsning, at Vejen sparer penge ved at lade de store elever i folkeskolen portalundervises, lyder det fra lærerforeningen, der efterlyser mere fokus på skolernes økonomi i valgkampen.

Offentliggjort Sidst opdateret

Tirsdag vedtog byrådet i Vejen Kommune et spareforslag, der gør, at alle elever i 7. til 10. klasse fra næste skoleår skal have to lektioner om ugen foran en computerskærm.

Dermed sparer kommunen næste år 326.000 kroner til lærerlønninger og 783.000 kroner i 2024. Det ærgrer man sig over i Danmarks Lærerforening.

”Det tyder på, at Vejen Kommune såvel som mange andre kommuner rundt omkring i landet har en økonomi, hvor de er nødt til ty til uhensigtsmæssige løsninger for at få tingene til at hænge sammen".

"Så for mig kalder det på, at vi ser på finansieringen af folkeskolen”, siger formand for undervisningsudvalget i DLF Regitze Flannov.

Ingen undervisning uden en lærer

Ifølge Regitze Flannov kan det slet ikke betragtes for undervisning, hvis eleverne har lektioner uden en lærer.

”Jeg opfatter ikke det, at eleverne skal gå på en portal og lave nogle opgaver som undervisning. Det kan måske kaldes lektier, men undervisning, også fjernundervisning, foregår ved at en lærer forbereder og faciliterer. Hvis fjernundervisning skal kunne kaldes undervisning, skal der være en lærer til stede”, siger hun.

Sagt lidt flabet, så har Vejen kommunen i virkeligheden forkortet skoledagen?

”Ja, det kan man godt sige. Det er lektier eller en fritidsaktivitet. Og det er en enorm uheldig udvikling, at en kommune føler, at sådan et tiltag er nødvendigt for at få tingene til at hænge sammen. Jeg kan se på sagen, at man har skullet vælge mellem mange onder, og det er ikke, fordi jeg ikke forstår, at det er svært for kommunerne. Men vi mener helt generelt, at folkeskolen er underfinansieret, og det fører til uhensigtsmæssigheder som denne her”.

Regitze Flannov, formand for DLF's undervisningsudvalg, så gerne at have valgkampen handlede mere om folkeskolens økonomi.

DLF: Vi skal tale om pengene til folkeskolen

Hun efterlyser, at den nuværende valgkamp får meget mere fokus på finansieringen af folkeskolen.

”Det bliver lanceret masser af gode tanker og ideer – også måske nogen mindre gode – og vi hører vores dygtige politikere have visioner for skolen. Men et af kerneproblemerne fylder for lidt: underfinansieringen af vores folkeskole i forhold til det, vi gerne vil have, den skal kunne. Den store samtale om hvor vi skaffer pengene til vores intentioner mangler".

Skoleledere: En grænse er overskredet

Ifølge formand for Skolelederforeningen Claus Hjortdal overskrider Vejen Kommune en klar grænse med sin måde at indføre en besparelse.

”Bunden er nået, man er kommet dertil, at politikerne skal til at fortælle os, hvordan vi skal undervise børnene. Hvis vi skal ændre på undervisningen, skal vi gøre det af pædagogiske grunde og ikke for at spare penge”, udtalte han tidligere på ugen til Skolemonitor.