Det er fem år siden, et storstilet forsøg med teknologiforståelse som henholdsvis selvstændigt fag og integreret i eksisterende fag blev sat i gang. Nu er det endelig besluttet, at det skal på skemaet som valgfag. Men Regitze Flannov ser stadig en mulighed for, at det kan ende som et selvstændigt fag.

DLF har ikke opgivet teknologiforståelse som selvstændigt fag

I den nye store skoleaftale er det endeligt besluttet, at teknologiforståelse kommer på skoleskemaet som valgfag. Men håbet om et selvstændigt fag lever videre i Lærerforeningen.

Offentliggjort Sidst opdateret

Forkvinde for Danmarks Lærerforenings undervisningsudvalg Regitze Flannov har et stykke papir med en streg ned gennem midten.

Til venstre har hun noteret, når hun har set nogen anbefale teknologiforståelse som et selvstændigt fag i folkeskolen. Til højre hvem der anbefaler et valgfag.

"På venstre side har jeg skrevet Danmarks Lærerforening, eleverne, skolelederne, ungdomsuddannelserne, læreruddannelserne, universiteterne, kommunerne, regionerne og en række forskere. På den anden side står der: Regeringen", siger hun til folkeskolen.dk/it.

Derfor undrer Regitze Flannov sig over beslutningen om at indføre teknologiforståelse som valgfag, der blev endeligt taget med tirsdagens store skoleaftale på Christiansborg.

"Vi kommer til at gå konstruktivt ind at kvalificere, hvordan fagligheden bliver implementeret inden for de rammer, der nu er besluttet. Men jeg synes, det er ærgerligt, at man i et velhavende land som Danmark med en identitet som digitalt foregangsland ikke synes, teknologiforståelse skal være obligatorisk at tilegne sig i grundskolen", siger hun.

"Håbet er lysegrønt"

Helt opgivet håbet om, at det ender sådan, har Regitze Flannov dog ikke. I skoleaftalen lyder det nemlig, at forligspartierne "noterer sig", at der for nylig blev nedsat en ekspertgruppe, der skal udarbejde nye læreplaner for fagene i folkeskolen.

"Jeg håber, at man i arbejdet med fagfornyelsen måske finder ud af, at det alligevel bør være et obligatorisk fag. Håbet er lysegrønt", siger Regitze Flannov.

Professor Ole Sejer Iversen var formand for den ekspertgruppe, der skrev målene for forsøgsfaget teknologiforståelse, og blev i efteråret udpeget som leder af det nyoprettede Videncenter for digital teknologiforståelse.

Også han har advokeret kraftigt for, at teknologiforståelse skal på skemaet som selvstændigt fag. 

At det nu i stedet bliver som valgfag, håber han "er starten og ikke kulminationen".

"Efter at have sundet mig lidt, er jeg i første omgang glad på vores børns vegne for, at regeringen har indført teknologiforståelse i skolen", siger Ole Sejer Iversen.

Han tilføjer, at han stadig står tilbage med en række ubesvarede spørgsmål:

"Hvem skal undervise i det? Hvordan sikrer vi, at alle børn uanset postnummer og køn sikres tilstrækkelige kompetencer? Hvordan sikrer vi, at faget ikke kun bliver for drenge, der i forvejen kan lide at programmere? Jeg vil se frem til at få nogle svar, og måske endda få lov til at være med til at frembringe nogle af dem gennem vores arbejde i videncenteret".

Skal integreres i eksisterende fag

Udover valgfaget lyder det i skoleaftalen, at teknologiforståelse skal integreres i udvalgte fag fra 1. til 9.klasse.

Ole Sejer Iversen frygter, at det vil føre til en opsplitning af fagligheden, så dens humanistiske dimensioner integreres i de humanistiske fag, og de tekniske i den naturvidenskabelige fagblok.

"Styrken i den danske version af teknologiforståelse er, at den humanistiske, den samfundsvidenskabelige og den naturfaglige dimension tænkes sammen", siger han.

Regitze Flannov påpeger, at en integration af teknologiforståelse i eksisterende fag sætter yderligere streg under behovet for efteruddannelse af lærerne:

"Der er brug for massiv kapacitetsopbygning. Det er en helt ny dimension, som rigtig mange faglærere skal til at tilegne sig, hvis vi vil sikre os, at alle elever bliver kompetente borgere i et digitaliseret samfund".