Praktik

DLF har sat penge af til et fagligt seminar for praktikkordinatorer fra hele landet om, hvordan praktiklærerne bliver meduddannere.

DLF vil samle praktikkoordinatorer fra hele landet til seminar

DLF har afsat penge til at hjælpe praktikkoordinatorer over hele landet med at forløse lærernes nye rolle som meduddannere i læreruddannelsen.  

”Vi vil understøtte den opgave, som skoler og arbejdsgivere har fået, som handler om at være meduddannere af vores kommende kolleger”.

Sådan lyder det fra forkvinde for undervisningsudvalget i Danmarks Lærerforening Regitze Flannov.

Under overskriften ”Alle skal have en læreruddannelse” har hovedstyrelsen i DLF har netop afsat 175.000 kroner til et fagligt seminar for praktikkoordinatorer. Seminaret skal udvikles i dette skoleår, men skal først afvikles i det kommende skoleår. Det er endnu ikke besluttet, om deltagerne på kurset skal frikøbes fra deres arbejde på skolerne, mens de deltager i kurset. Skal de det, vil beløbet, som DLF skal bruge, blive højere.

Hjælp til praktikkoordinatorer

Grunden til, at DLF har valgt at satse på et fagligt seminar for praktikkoordinatorer er, at man ger vil støtte op om den nye læreruddannelse, forklarer Regitze Flannov.

”Det er et nybrud i læreruddannelsen, at der er en forbedret praktik, hvor tilknytningen mellem den teori, man lærer på læreruddannelsen og den teori, man er ude at afprøve bliver meget tættere. Det er ret stort, at vi som profession har fået en anden rolle i forhold til at være med til at uddanne vores kommende kolleger”.

"Vi samler praktikkoordinatorerne for, at vi i fællesskab kan sætte fokus på det vigtige arbejde", siger Regitze Flannov

Men det er ikke en ændring, som sker af sig selv, og det er en af grundene til, at DLF vil invitere praktikkoordinatorerne til et fagligt seminar.

”Det er en kulturændring, som kræver noget. Blandt andet kræver det, at vi får uddannet vores praktiklærere. Det har kommunerne forsømt, og det skal vi have gjort noget ved”, siger Regitze Flannov.

"Vi samler praktikkoordinatorerne for, at vi i fællesskab kan sætte fokus på det vigtige arbejde", siger Regitze Flannov og understreger, at DLF forsøger at skabe opmærksomhed for behovet for uddannede praktiklærer på mange måder. 

”Vi gør det både, når vi evaluerer læreruddannelsen med parterne, når vi taler med kommunerne, når vi taler med skolerne og når vi taler om kompetenceudvikling. Vi adresserer det hele vejen rundt”, siger hun og forklarer: ”Derfor vil vi gerne samle de praktikkoordinatorer, vi har derude, for at understøtte den strategi og den kvalitet, deres arbejde skal have. Vi gør det for at give en håndsrækning. Dels for at de får mulighed for at erfaringsudveksle og for, at vi kan anerkende deres vigtige arbejde" 

Det faglige seminar er stadig under udvikling, men Regitze Flannnov er sikker på, at det kommer til at gøre en forskel.

Formand for Praktiklærerforeningen Solveig Hovgaard hilser det nye tiltag fra DLF velkommen.

”Måske er der nogle, der føler de er lidt alene om opgaven, så er det godt at have nogle kolleger og et netværk at støtte sig op ad”.

Praktiklærerforening: Netværk styrker fællesskabet

Formand for Praktiklærerforeningen Solveig Hovgaard synes, at initiativet er "interssant".

"Ikke mindst bliver det interessant at følge med i, hvordan det skal udføres i praksis. Måden, som praktikkoordinatorerne arbejder på, er lige så forskellig, som der er skoler. Opgaven løses altså meget forskelligt, så hvis det også er et spørgsmål om at ensrette opgaverne ved at italesætte det og udvikle netværk, bliver det spændende at følge med i", siger Solveig Hovgaard og fortæller, at på Fyn er der et koordinatornetværk, hvor hun er med til møder et par gange om året. .

"Det fungerer fint. Her er forskellighederne dog både synlige og også påfaldende, men der er mulighed for at sparre og erfaringsudveksle, og vi kan tage kontakt til hinanden, hvis der er brug for det".