Debat
Gitte Mailand, kandidat til hovedstyrelsen i Danmarks Lærerforening, giver sit bud på, hvordan pensionistgruppen kan være en aktiv medspiller.
Foto: Erik Schmidt
Kandidat: Fraktion 4 som en aktiv medspiller
Gruppen af pensionister i Dansk Lærerforening skal være en mere aktiv medspiller, skriver kandidat til hovedstyrelsen Gitte Mailand.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Fraktion 4 er en vigtig
fortsættelse af tiden som aktiv lærer. I fraktion 4 mødes vi på tværs af skoler
og erfaringer. Gode foredrag, arrangementer og ture er betydelige bidrag til
det gode pensionistliv. Det skal vi fortsat værne om.
Men kan vi i fraktion 4 være en
mere aktiv medspiller for os, der er pensionister, og for dem, der er på vej
til pensionen?
Det mener jeg.
På sidste årsmøde drøftede vi
kredsenes opbakning til- og interesse for arbejdet i fraktion 4. Det blev
tydeligt for mig, at det er meget forskelligt.
Det kan og skal vi ændre.
Selvfølgelig afhænger meget af kredsene, men vi skal også selv gøre en indsats.
Jeg mener, at en vej frem vil
være:
En landsdækkende
vejledning
Arbejdet i fraktion 4 vil på
alle niveauer i Danmarks Lærerforening styrke sin betydning, når vi i en landsdækkende
vejledning selv beskriver arbejdet i fraktion 4.I vejledningen skal vi også tage
fat på vigtige emner som seniorpolitik og en overenskomst for
pensionerede lærere.
Seniorpolitik
Vi skal udforme forslag til
en seniorpolitik ved at drage nytte af de erfaringer, vi kommer med fra et
aktivt lærerliv. Her skal vi især inddrage nye medlemmer, der lige er gået på
pension. Vi skal være opmærksomme på, at det lærerliv, vi var en del af, ikke
er det samme som det, nye pensionister kommer fra. Fratrædelsesordninger
og nedsat tid er vigtige. Men mindst lige så vigtige er aftaler, der gør noget
for dagligdagen for seniorer i folkeskolen.
Det er ca. to år siden, jeg
selv gik på pension, og jeg husker godt de sidste år som aktiv lærer. Der er
mange små og store ting, vi kan gøre lokalt på skolerne for at bedre
seniorårene.
Det skal ses som en værdi, at
seniorer vælger at blive på arbejde frem for pension.
Lokalt på skolerne skal
fraktion 4 være aktiv, meget gerne i faglig klub. Her kan kommende seniorer i
arbejde danne netværk og drøfte, hvordan et godt arbejdsliv er for dem. Derved
bliver nye og kommende medlemmer inddraget i fraktion 4 og ser betydningen af at
blive i fællesskabet.
Overenskomst og aftalte
vilkår
Jeg er selv en af de
pensionister, der arbejder i folkeskolen. Vi ser ind i en tid, hvor flere vil
arbejde, og hvor flere får opgaver, de kan løse i folkeskolen.
Det er derfor vigtigt, at vi
får aftalte vilkår. På den måde sikrer vi den enkelte, men kan også være med
til sikre, at det er læreruddannede, der underviser.
Et vigtigt arbejde for
alle i fraktion 4
Det vil kræve mange gode kræfter
at få alle disse tanker gjort til virkelighed. Men jeg ser det som et arbejde,
vi i fraktion 4 skal gøre i fællesskab, og jeg ser det som en styrkelse af
fraktion 4.
Vi skal være i en aktiv proces med et flow
imellem alle dele af fraktion 4.
På årsmøde, sammen med de
kongresdelegerede og i de forpligtende kredssamarbejder kan vi gennem dette
arbejde udvikle vores politik og bringe den videre ind i hovedstyrelsen.
Kommunikation
Når alt vores gode arbejde
udmønter sig i en landsdækkende vejledning og i et fortsat solidt arbejde i
lokale bestyrelser, skal vi huske at kommunikere ud til alle medlemmer.
Jeg ser det som min opgave i
samarbejde med alle i fraktion 4 at holde liv i debatten og ideudvikling i
Fagbladet Folkeskolen, men jeg ser ikke et problem i også at bruge de
digitale medier som Folkeskolen.dk. Mange nye som ældre pensionister har det
fint med dette.
Så lad os få aktivitetsniveauet
op i fraktion 4.
Min erfaring som tillidsmand
og næstformand i Odense lærerforening har lært mig, at man ikke skal vente på
at blive inviteret til bords. Man skal være opsøgende. Når man så er med ved
bordet, skal man have noget at byde ind med.
Sådan ser jeg fraktion 4 i
fremtiden.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk