Debat
Sanne Weisbjerg Vilstrup, kandidat til hovedstyrelsen i DLF, svarer på spørgsmål fra skoledebattør Niels Christian Sauer
Foto: privat
Debat: Kandidat til hovedstyrelsen i Lærerforeningen svarer på spørgsmål fra skoledebattør
REPLIK: Debattør Niels Christian Sauer har stillet tre spørgsmål til kandidaterne til hovedstyrelsesvalget i Danmarks Lærerforening. Kandidat Sanne Weisbjerg Vilstrup har taget imod opfordringen og giver her sine svar.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Kære Niels Christian Sauer
Tak for din utrættelige interesse for vores fælles folkeskole, og for den betydning DLF har for vores
medlemmer.
Indledningsvis vil jeg pointere, at jeg i hovedstyrelsen har arbejdet og fortsat gerne vil arbejde for at styrke
demokratiet i foreningen – for alle medlemmer.
Jeg har dog også et særligt fokus på inklusion og specialpædagogik, idet jeg arbejder med begge områder.
Jeg er desuden TR og kredsstyrelsesmedlem i Ballerup Lærerforening og har været det siden 2010. Det giver
mig et tæt tilhørsforhold til såvel skoler som PPR.
Du stiller nogle spørgsmål, som jeg ville ønske, jeg kunne svare enkelt på. Men sådan er virkeligheden ikke.
Løsningerne på virkelighedens problemer er ikke enkle, men fulde af dilemmaer og modsatrettede
interesser.
Rammerne for arbejdsliv skal forbedres
Jeg mener dog, at der er vigtige målsætninger at have for øje. Især en målsætning, som er formuleret og
vedtaget af Kongressen 2023: Rammerne for medlemmernes arbejdsliv skal forbedres gennem nuværende
og kommende aftaler og lovgivning, så medlemmerne har overskud i hverdagen og kan lykkes med deres
opgaver.
Med rammerne i orden vil Danmarks Lærerforenings medlemmer have mulighed for at arbejde med de
store opgaver, jeg mener vi står overfor i folkeskolen.
Så mit svar på spørgsmål 1 om, hvilke tre kampe, som DLF først og fremmest bør tage, vil jeg omdøbe til
opgaver at tage vare på fremfor kampe.
Jeg har tre store opgaver foran mig som hovedstyrelsesmedlem:
Inklusion
Jeg vil fortsat være med til at sætte fokus på inklusion og sammen med praktikere i skoler og PPR
arbejde for ordentlige arbejdsvilkår og videreuddannelsesmuligheder for foreningens medlemmer.
Ressourcetildeling
Jeg vil arbejde for bedre ressourcetildeling. De nødvendige ressourcer skal være til stede for, at
folkeskolen kan opfylde formålsparagraffen. Og som fagforening skal vi fastholde, at vores
medlemmer skal have arbejdsvilkår, så de kan opfylde formålsparagraffen. Dette gælder i høj grad
også for de mindre medlemsgrupper, som har krav på at opleve det samme i forhold til deres
arbejdsfunktioner.
Kollektive overenskomster
Jeg vil fortsat arbejde for kollektive overenskomster, som er en grundsten i Danmarks
Lærerforenings lønpolitik. Det er for mig helt klart den mest retfærdige måde, hvad angår fordeling
af lige løn for lige arbejde. Herunder hører også lavtlønsproblematikken for SOSU-undervisere.
I spørgsmål 2 efterlyser du kandidaternes stillingtagen til nogle emner, som ifølge undersøgelser er dem,
der fylder mest for medlemmerne.
Jeg ved, at inklusion fylder rigtig meget for Danmarks lærerforenings medlemmer. Inklusion er et begreb og
et tema, som vi skal blive bedre til at definere og udmønte i praksis. Men vi skal også blive bedre til at stå
fast på, at inklusion ikke kommer uden ressourcer og faglig viden og dermed uddannelse.
Tidsperspektivet
Jeg ved, at tidsperspektivet er vigtigt, da lærerforeningens medlemmer oplever mangel på tid til
forberedelse og samarbejde. Hovedstyrelsen skal fortsat arbejde på at få politikere til at forstå, at skolen
drives af engagerede medarbejdere. Og at disse har brug for den nødvendige tid for at skabe bedst mulige
rammer for elevernes læring og trivsel.
Timetallet og klassekvotienter
Jeg ved, at timetallet og klassekvotienter spiller en vigtig rolle for foreningens medlemmer. Det mener jeg
helt sikkert bør nedsættes, og det afhænger af økonomien.
I spørgsmål 3 spørger du, om lærerne selv skal betale for efteruddannelse.
Som udgangspunkt mener jeg
nej. Men virkeligheden er en anden. Vi ser at medlemmerne vælger at betale for egen efteruddannelse når
arbejdsgiver ikke bidraget økonomisk til, at medlemmerne kan komme på efteruddannelse. Derfor valgte
jeg ved kongressen i september 2023, at stemme for kompetenceudvikling som et overenskomstkrav ved
den kommende overenskomst i 2024. På den lange bane mener jeg det er en gevinst for medlemmerne og
foreningen.
Jeg vil slutte mit indlæg med at opfordre alle medlemmer i DLF til at gøre deres indflydelse gældende. Brug
nu den demokratiske ret til at stemme og vær med til at sammensætte den nye hovedstyrelse, så den
afspejler alle medlemsgrupper i foreningen.
Jeg ønsker godt valg til alle.
Venligst Sanne Weisbjerg Vilstrup
Læs mere om mit kandidatur her.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk