Overskuelig og lettilgængelig bog om en utraditionel pædagogisk tilgang
Gode eksempler og illustrative eksempler gør nye nøglebegreber lette at få hold på. Om metoden Universal Design for Learning virker i praksis er et åbent spørgsmål, men skal det afprøves på din skole, er bogen her et godt sted at begynde.
Forfattere: Katrine Krogholm Olesen og Charlotte Rørvig Haaber
312,50 kroner
112 sider
Forlag: Dafolo
Rammen for Deltagelsesdidaktik udgøres af en professionel optagethed af Universal Design for Learning (UDL), en tilgang til planlægning af undervisning, der er væsentlig anderledes tilgang end den, traditionel pædagogisk tænkning hviler på. Forfatterne læner sig op ad kolleger i henholdsvis Sverige og USA, der har arbejdet med strategierne for UDL, teoretisk som i praksis. Indholdet er båret af en
gennemgående interesse for, hvordan synet på sammenhængen mellem barrierer for læring og variation i undervisningen kan skabe nye muligheder - ikke kun for
eleverne, men også for lærerne.
Annonce:
Forfatterne skriver ud fra aktuelle
og solide erfaringer gjort i deres professionelle kontekst. De er begge
tilknyttet UCN's kursus- og efteruddannelsesafdeling i Aalborg og har en fælles interesse for at ”lærerens
didaktiske kompetence og undervisning har betydning for børnenes
læringsmuligheder”, som det fremgår af de ultrakorte præsentationer. Læg
dertil, at såvel bogens opbygning og enkelte kapitler (syv i alt), som de
valgte forslag til konkrete handlemuligheder, balancerer mellem den valgte teoretiske
tilgang og de erfaringsgivende afprøvninger. Indlejret kan spores en vis kritik
af det store omfang af individuelle tiltag, der for mange lærere har forpestet
kravet om og forsøget på at etablere inkluderende undervisning i snart mange
år.
Forfatterne er opmærksomme på, at Universal Design for Learning kræver en regulær introduktion. Den gives i
bogens første kapitel. Her modstilles blandt andet begreberne ”ensrettet
undervisning” og ”multirettet undervisning” – anskuet skematisk og i klar tekst.
Yderligere inddrages tre nøglebegreber, der betragtes som afgørende i arbejdet
med UDL: læringsbarrierer, valgmuligheder og elevperspektiver. Det
fungerer godt i forhold til et af de overordnede formål, nemlig at eleverne
skal have mulighed for at arbejde mod samme mål, men på forskellige måder. Forfatterne taler direkte til de lærere, der har ansvaret for planlægning af undervisning, understøttet
af en respekt for ”eleverne som didaktiske aktører”.
I det følgende kapitel tegnes et
billede af en fiktiv lærer og hans overvejelser, baseret på erfaringer gjort af
forskellige lærere, der har arbejdet ud fra strategierne i UDL. I denne
illustrative konstruktion peges på forskellige veje til udvikling af
valgmuligheder for en elevgruppe med forskellige læringsforudsætninger. Der er
tale om et ret enkelt, men meget illustrativt greb, der på få sider indkredser
mulige didaktiske arbejdsformer.
Dermed er der lagt op til indholdet i
kapitlerne tre og fire, der har fokus på hvordan deltagelsesdidaktik kan
struktureres og hvordan man som lærer
kan vælge at arbejde i praksis. Det fungerer godt, at de beskrevne eksempler
når rundt om alle aldersklasser fra indskoling over mellemtrin til udskoling. Hvert
eksempel er illustreret med et overskueligt skema, der gør det nemt at bruge og
forholde sig til. Senere følger nogle eksempler på, hvordan de daglige
udfordringer i et lærerteam om en klasse kan håndteres. Begreberne fra UDL introduceres
dermed på teamniveau i form af værktøjer, der kan bruges tværkollegialt.
Annonce:
Der er bogen igennem en tydelig
balance mellem introducerende beskrivelser til forståelse og anvendelse af UDL,
enkle eksempler på praksisforløb, didaktiske refleksioner og kollegiale
muligheder. Formen er let tilgængelig både på grund
tekstens ligefremme form og ikke mindst via valget af illustrative modeller.
Om
UDL er svaret på de aktuelle udfordringer med inklusion og sammensatte
elevgrupper, som lærere og andre oplever rundt i deres pædagogiske hverdag, er
et åbent spørgsmål. Her er i alle tilfælde et overskueligt værktøj til brug for
teams og andre kollegiale grupperinger, der har mod på at samles om en fælles
forståelse for det at skabe en brugbar undervisning for alle elever.