De tre afgørende lærer-kompetencer identificeret
Der er tre kompetencer hos læreren, der er helt afgørende for, om eleverne får udbytte af undervisningen. Det er relationskompetence, ledelseskompetence (i forhold til klassen) og didaktisk kompetence. Det viser et stort dansk forskningsreview.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
De fleste undersøgelser af læring i skolen konkluderer, at læreren er den enkeltfaktor, som har størst betydning for, hvad eleverne lærer. Det var den erfaring, der fik det norske undervisningsministerium til at hyre Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning til at udarbejde en systematisk gennemgang af den relevante internationale forskning, et såkaldt review.
De tre kompetencer er identificeret gennem kortlægning og vurdering af "den bedste tilgængelige evidens, som kan fremskaffes i den pædagogiske og uddannelsesvidenskabelige forskning i perioden 1998-2007", som det hedder i rapporten.
Afgørende for elevernes læring - udover lærerens viden på det konkrete fagområde - er altså, at læreren i forhold til den enkelte elev har kompetence til at indgå i en social relation - det vil sige respekt, tolerance, empati og interesse for barnet - en tro på, at hver enkelt barn har potentiale til at lære. Det styrker elevens motivation og autonomi.
I forhold til hele klassen er det afgørende, at læreren har kompetence til at være en synlig leder, som undervjes i undervisningsforløbet gradvist overlader det til eleverne og klassen at udvikle og opretholde regler. Læreren sikrer, at klassens opmærksomhed er fokuseret på centrale dele af pensum, følger op på det, som eleverne tidligere har lært, giver hurtige og konkrete tilbagemeldinger og bestræber sig på at gentage essentielle principper.
Klasseundervisning bedre end gruppearbejde
Implicit i den didaktiske kompetence ligger, at læreren også har et højt faglig niveau, som giver læreren tiltro til egne evner inden for faget og medfører en frihed til at bruge mange forskellige tilgange og materialer samt overskud til at være kognitivt udfordrende. Den didaktisk kompetente lærer er også god til at opstille klare mål for sin undervisning og planlægge aktiviteterne, så der bruges maksimal tid på undervisning og mindst mulig tid på administrative rutiner. Den fagspecifikke didaktiske kompetence fylder mindre i de forskningsrapporter, reviewet har set på, men særlig i matematik viser undersøgelserne, at det er afgørende, at læreren har et sikkert greb om faget og satser på problemorienteret undervisning frem for udenadslære. Desuden viser det sig, at klasseundervisning styrker læringen bedre end gruppe- og projektarbejde.
Der er link til rapporten til højre.