"Vi får det tilskud vi har fortjent" lyder det fra Danske Elevers formand Jakob Bonde Nielsen, der afviser at det store tilskud fra Undervisningsministeriets har nogen sammenhæng med DSE's indstilling til reformen.

Formand for Danske Skoleelever: Vi repræsenterer vores medlemmer

Statsstøtten til Danske Skoleelever er mangedoblet de seneste fem år, og forholdet mellem elevernes og organisationens holdning til skoledagens længde synes ikke at stemme overens. Men formand Jakob Bonde Nielsen fastholder, at foreningen repræsenterer sine medlemmer.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

9 millioner. Så mange penge fik Danske Skoleelever ifølge Altinget fra Undervisningsministeriet i 2016. I 2011 lå tilskuddet blot på lidt over 300.000. Ifølge kritikere skyldes beløbets høje størrelse, at DSE bliver betalt for at promovere skolereformen, men det afviser formand for foreningen, Jakob Bonde Nielsen.

DSE viderebringer ifølge formanden stemmerne fra de 940 elevråd, som er medlemmer af foreningen, hvoraf langt de fleste kommer fra folkeskoler. 

I har fået et kæmpestort og stigende tilskud fra Undervisningsministeriet. Hvad har I brugt det til?

"Det er gået til forskellige projekter. Vi har fået 5 millioner til et inklusionsprojekt i samarbejde med Dansk Handicap Forbund, 10 millioner til at lave DM i fagene og 10 millioner over fire år til et projekt om elevinddragelse i særligt 4. og 6. klasse. Derudover får vi et fast tilskud på en million, som vi bruger på vores generelle demokratiske arbejde med arrangementer, generalforsamlinger og skolebesøg".

Blog: Den statsejede elevorganisation, Danske Skoleelever

Dagslængde og skolekvalitet

En SFI-undersøgelse har vist, at 82 procent af folkeskoleeleverne synes at skoledagen er for lang. Hvorfor er det ikke DSE's politik?

"Det generelle og entydige svar, som vi får på vores stormøder er, at det er skoledagens indhold og ikke dens længde, som er det vigtigste".

Men ifølge lærerne er det netop længden af skoledagen, som forringer kvaliteten. Kan man snakke om det ene uden at forholde sig til det andet?

"Længde og kvalitet kan sagtens gå hånd i hånd. Man kan sagtens have en varieret skoledag til klokken tre, som både er lærerig og sjov".

Men det er vel lærerne, som kan sige noget egentligt om sammenhængen mellem skoledagens længde og kvalitet. Hvorfor forholder i jer ikke til lærernes arbejdstid, når lærerne siger, at undervisningskvalitet afhænger af deres arbejdstid?

"Jeg kan ikke kommentere på en faggruppe og deres overenskomst. Mit job er at repræsentere Danske Skoleelevers medlemmer og deres holdninger. Men jeg synes det er noget pjat at sige, at skolereformen ikke kan fungere."

Ny formand for Danske Skoleelever: Drop snakken om reformen og spørg os

Vi får det tilskud vi har fortjent

Både du og forhenværende formand Jens Vase kommer fra friskoler, der har kortere skoledage. Hvorfor skal elever i den offentlige skole ikke have den mulighed?

"Jeg går kun tre timer mindre i skole end mine venner i folkeskolen. Jeg har 32 timer på en uge, mens folkeskoleeleverne har 35 timer. Jeg er blevet valgt ind af DSE's medlemmer og repræsenterer dem alle. Spørgsmålet om hvilken skole jeg går på, gør mig hverken mere habil eller inhabil i forhold til at tale om nogle som helst politiske emner".

Tror du, at I ville få det samme tilskud fra Undervisningsministeriet, hvis I var mere kritiske overfor skolereformen?

"Det er ikke ford,i vi ignorerer, at der er et kæmpe problem med skolereformen. På langt størstedelen af landets skoler er der problemer. Vi vil gerne arbejde for at få den til at fungere, men for mine medlemmer er det ikke reformen, men skoledagens variation, som er på spil. Vi får det tilskud, vi har fortjent uafhængigt af politiske interesser".

Mange af de sekretariatsansatte i DSE er også ansat i konsulentfirmaet og administrationsfirmaet Nemoa. Hvorfor er det tilfældet?

"En af vores tidligere bestyrelser har sagt, at vi har et velfungerende medlemssystem, og denne administrative platform har man gerne ville sælge til andre foreninger, som derved ville kunne få gavn af systemet. Vi har haft jurister og advokater inde over, så der intet underligt er ved det".