På Sosu Østjylland er der kommet større fokus på den sproglige dimension i undervisningen efter skolens deltagelse i projekt ”Uddannelsesdansk”.Foto: Sosu Østjylland.
Sosu-underviser:Et øget fokus på sprog giver eleverne motivation og tryghed
Et forskningsprojekt om uddannelsesdansk for folkeskolens ældste modtageklasseelever har øget fokus på den sproglige dimension i undervisningen hos sosu-underviser Lisbeth Voldby Pedersen på Sosu Østjylland.
Dorthe KirkgaardNielsenJOURNALIST PÅ FOLKESKOLEN.DK/sosu
”Jeg kan ikke trylle på 20 uger og gøre elever med dansk som
andetsprog flydende i dansk, men jeg kan give mine elever en tryghed i, at de
kan mestre noget, så de får lyst, motivation og tryghed til at turde noget
mere”.
Annonce:
Sådan lyder det fra Lisbeth Voldby Pedersen, sosu-underviser på Sosu
Østjylland.
Her underviser hun i naturfag og uddannelsesspecifikke fag som
sygepleje, omsorg og kommunikation, og så er hun skolens repræsentant for
sosu-uddannelserne i forsknings- og udviklingsprojektet ”Uddannelsesdansk - nye
veje i arbejdet med sprog, fag og tekster på tværs af modtagelsesklasse og
erhvervsuddannelser”.
Og netop det projekt har højnet Lisbeth Voldby Pedersens sproglige fokus i
undervisningen. Både for hendes mange elever med dansk som andetsprog, men også
for alle andre elever.
”Via projektet har jeg virkelig fået øjnene op for, hvad det kan flytte at
arbejde med den sproglige dimension – både før, under og efter undervisningen,
og jeg har lært rigtig meget om, hvordan man skal gå til elever med dansk som
andetsprog, men tilgangen kan også sagtens give mening for etnisk danske elever”,
fortæller hun.
Annonce:
Fra hverdagssprog til fagsprog
Så i dag arbejder Lisbeth Voldby Pedersen systematisk med sprog og gør i vid
udstrækning brug af blandt andet førfaglig læsning med fokus på at udvide
elevernes ordforråd.
”Det handler om at gå fra hverdagssprog til fagsprog – få fagsproget på plads.
Det gør for eksempel en kæmpe forskel ude hos borgeren, om du siger: 'Du har
sovet godt' eller ”Har du sovet godt”. Eller kan eleverne forklare, hvad der
ligger i fagbegrebet empati og bruge det i en korrekt kontekst”, fortæller hun.
Derudover bruger hun billedkort og puslespil med instruerende tekster - om
blandt andet ”Brug af en plejeseng” eller ”At hjælpe borgeren op at sidde” – klippet
i stykker, så eleverne skal lægge hvert trin i instruktionen i den rigtige
rækkefølge.
Annonce:
Projekt Uddannelsesdansk
Projektet er lavet i et
samarbejde mellem Aarhus Kommune, Tranbjergskolen i Aarhus, Via University
College, Sosu Østjylland, Jordbrugets Uddannelsescenter, Aarhus Tech/gastronomi
og Aarhus Tech/byggeteknik.
Projektperioden var fra 1. januar 2021 til 1. august 2022, men forløberen til
projektet har kørt siden skoleåret 2018/2019.
Hvert fagligt område har sit særlige fagsprog og sine særlige tekster. Deraf
projektnavnet ”Uddannelsesdansk”.
”Efter projektet bruger jeg også meget mere videoafleveringer i stedet for
skriftlige afleveringer, så eleverne får sat mundtligheden langt mere i spil”,
forklarer Lisbeth Voldby Pedersen.
Samtidig lader hun nogle gange eleverne gøre brug af deres
hovedsprog, hvis det giver mening. For eksempel i forhold til at skrive
livshistorier. Hvor eleverne først skriver en livshistorie på deres eget sprog
og derefter skal oversætte eller fortælle den på dansk.
”Ved at give eleverne mulighed for at bruge deres eget sprog, kan det være med
til at øge ordforrådet på dansk, og det kan skabe en større tryghed og et mod
til at turde”, siger hun.
Et tværfagligt projekt
Annonce:
Egentlig havde projekt ”Uddannelsesdansk” fokus på folkeskolens
ældste modtageklasseelever, hvor elever fra Tranbjergskolens modtageklasser for
10. klasse flere gange har været på besøg på Sosu Østjylland og tre andre
erhvervsuddannelser.
Med et formål om at give de ældste elever med dansk som
andetsprog et større fagligt ordforråd og et øget kendskab til
erhvervsuddannelserne.
Undervisningsforløbet på Sosu Østjylland blev udviklet løbende under projektet
og i et tværfagligt samarbejde mellem social- og sundhedsskolen, en lærer og en
pædagog fra Tranbjergskolen samt en forsker fra Via UC.
Projektets endelige
forløb varede 14 dage, hvor de omkring 20 elever fra modtageklassen fik viden
om både sosu-uddannelserne og uddannelsen til pædagogisk assistent.
Annonce:
Sosu-delen varede en uge, og her arbejdede modtageklasseeleverne med blandt andet
organer, hjælpemidler og borgeres livshistorie.
Flersprogethed som resurse
Alt blev forberedt i modtageklassen ved at aktivere elevernes sproglige
forudsætninger. For selvom modtageklasseeleverne er nye i det danske sprog, er
de kompetente sprogbrugere på andre sprog, og projektet har haft fokus på
flersprogethed som en resurse.
I forberedelsen arbejdede eleverne med både ord og billedkort med fokus på et
centralt ordforråd omkring kroppens ydre dele – ved at indsamle ord og tegne.
På social- og sundhedsskolen arbejdede eleverne med indre organer igen ved
hjælp af både ord og billeder.
Inden forløbet på Sosu Østjylland havde modtageklasselæreren på samme måde lagt
grunden til elevernes forforståelse for omsorgsbegrebet, viden om hjælpemidler
– med særlig fokus på plejesengen.
Med afsæt i kortfilm og billeder, indlagte
lytteøvelser samt fælles klassesamtaler og elevsamtaler havde eleverne arbejdet
med ordforråd knyttet til sosu-medarbejderes daglige arbejdsgang og aktiveret
et grundlæggende repertoire af ord om sengen; madras, dyne, lagen, sengehest,
sengegærde mv.
På Sosu Østjylland arbejdede eleverne med plejesengen i skolens
sengelaboratorie, og ved hjælp af ordkort, eleverne skulle læse op for
hinanden, ordsedler, der skulle sættes fast på den matchende sengedel og puslespilsudgaver
af instruktionerne, der skulle sættes i korrekt rækkefølge, arbejdede eleverne
intensivt med aktivering af et fagsprog.
”Det har været vanvittig interessant og inspirerende at deltage i projektet, og
jeg har næsten 1 til 1 overført opgaverne fra projektet til min undervisning”,
fortæller Lisbeth Voldby Pedersen.
Eleverne i projektet lå i aldersspændet 15-18 år og kom fra både Asien, Mellemøsten,
Sydamerika, Afrika og USA.
Udbytte på flere fronter
Selve projektet sluttede sidste år, men forløbene
med de ældste modtageklasseelever fra Tranbjergskolen fortsætter.
”Samarbejdet mellem Tranbjergskolen, Aarhus Kommune og os som social- og
sundhedsskole fortsætter, og vi får næste hold modtageklasseelever på besøg i
uge 48 og 49”, fortæller uddannelsesleder på Sosu Østjylland Eva Tornøe Therkildsen.
Ifølge hende giver forløbene med modtageklasserne udbytte på flere fronter.
Dels giver det eleverne noget ekstra både i forhold til deres basisdansk og
uddannelsesvalg, for via projektet får de et bedre billede af de forskellige
uddannelser. Dels er det med til at rekruttere elever til sosu-uddannelserne.
”Hovedudbyttet for os som skole har dog været den sproglige forståelse, hvor
Lisbeth både bruger og deler ud af den viden, hun har fået via projektet”,
siger Eva Tornøe Therkildsen.