Anmeldelse
Tosprogede elever i skolen
Klik for at skrive manchettekst.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
"Etniske minoritetsbørn i skole og SFO har brug for professionelle voksne med en bevidst tilgang til interkulturel pædagogik og kommunikation". Ordene er hentet fra en af 12 artikler i temahæftet "Tosprogede elever i skolen" og stammer fra Malene Kallan, funktionslærer i dansk som andetsprog, og Ghaemis Morteza, interkulturel pædagog. I løbet af de sidste tre år har de udviklet en indskolingsmodel i praksis, der tager højde for elevernes store individuelle forskelle.
Fakta:
Titel: Tosprogede elever i skolen
Pris: 125 kroner
Sider: 70 sider
Serie: Liv i skolen
Type: Tidsskrift
Forlag: Jysk Center for Videregående Uddannelse
Den interkulturelle medarbejder skaber sammenhæng mellem skolefritidsordning og skole, hvor elevernes oplevelser og erfaringer danner grundlaget for den videre bearbejdelse. Det er et fagligt godt stykke arbejde, hvor der drages nytte af hver medarbejders faglighed, og hvor der ligger detaljerede pædagogiske mål og procesbeskrivelser bag hver aktivitet. Det overordnede mål er at give børnene muligheder for at tilegne sig viden, kunnen, færdigheder og udvikle deres personlighed og identitetsdannelse.
De røde tråde i artiklerne er interkulturel kompetence, anerkendende pædagogik og brugen af elevernes forskellighed som en resurse i fællesskabet i undervisningen af tosprogede elever. Fra hver deres vinkel angiver artiklerne, at god undervisning fremmes ved bevidst at arbejde med mål, elevernes forudsætninger og forforståelse, ligesom samarbejdet mellem forældre, skolefritidsordningen og skolen giver mulighed for at øge elevernes sproglige udvikling. Få fat i hæftet, det er godt!