Anmeldelse
Mangfoldighed, magt og minoriteter
Mangfoldighed, magt og minoriteter
Bogen trænger til bunds i minoritetsbegrebet og minoriteters livsvilkår og giver læseren indsigt i og viden om minoritetsforskningens teorier
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Det er ikke uden grund, at "Mangfoldighed, magt og minoriteter" har vundet Lærebogsprisen 2005.
Fakta:
Titel: Mangfoldighed, magt og minoriteter
Forfatter: Helen Krag
Pris: 278 kroner
Sider: 237 sider
Type: Bog
Forlag: Forlaget Samfundslitteratur
Fokus i bogen er på etniske og nationale minoriteter. Den asymmetriske relation mellem majoritet og minoritet går som en rød tråd gennem bogen og bliver diskuteret og relateret til det aktuelle kapitel.
Hvilken betydning har det for en minoritet, at den er en minoritet? Hvordan opfatter majoritet og minoritet hinanden? Helen Krag beskriver blandt andet, hvordan minoritetsproblematikken er central for demokratiet, og hvordan stater kan vurderes ud fra, hvordan de håndterer deres minoriteter.
Indtil 1990 talte man næsten aldrig om minoriteter, nu går der ikke en dag, hvor medierne ikke skriver om dem. Hvad det skyldes, og hvordan den enkelte og det enkelte samfund anskuer minoriteter, afhænger af det verdenssyn, der ligger bag og den historiske kontekst, som skaber nye grænser og nye normer. Bogens kapitler er hver for sig grundlæggende for forståelsen af minoritetsbegrebet.
I kapitlet om racisme diskuteres, om det gør en forskel, om man kategoriserer ud fra sprog, religion og nation, eller om man inddeler i efter biologi. Det sidste kan, ifølge Helen Krag, være et forsøg på at finde en biologisk forklaring på sociale forhold, som har til formål at hævde sig. Igennem temaer som "definitioner", "normer", "udgrænsning", "racisme", "politik" og "rettigheder" belyses teorier og diskussioner, som omhandler vilkårene for minoriteter i alle samfund. Det er spændende læsning, hvor forfatteren tydeliggør sit eget udgangspunkt.
Bogen er velskrevet og gennemtænkt til mindste detalje. Alle afsnit afsluttes med opsummering og litteraturforslag. Helen Krag har valgt dansk litteratur, hvor det har været muligt. Citaterne i bogen er også oversat til dansk. Sammen med sproget, der er holdt i en mundtlig forelæsningsform, er dette et bevidst forsøg på at lette læsningen.
Forfatteren pointerer, at hendes hensigt er at præsentere fagets teorier, ideer og sammenhænge, så den enkelte læser kan danne sig en mening. Bogen tilbyder ingen færdige løsninger eller retninger for politisk adfærd, men den viser, hvilke veje der fører hvorhen.
Bogen er en lærebog, hvor forfatteren forestiller sig, at et tema tages op ad gangen og udvides og tolkes med udgangspunkt i de studerendes egne erfaringer. Målgrupper er primært studerende med interesse for minoritetsstudier. Det er imidlertid en skam, hvis ikke også den alment interesserede læser vil kaste sig over denne bog. Den bør derfor også kunne findes på de enkelte kommuners biblioteker.