Anmeldelse
Få fidus til at læse og skrive i børnehaveklassen
Få fidus til at læse og skrive i børnehaveklassen
Klik for at skrive manchettekst.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
"Få fidus til at læse og skrive i børnehaveklassen" er en rammende titel. Målet er at gøre eleverne i børnehaveklassen til læseforberedte og aktive skriftsprogsbrugere. Det stiller også krav til børnehaveklasselederen om at være en god formidler.
Fakta:
Titel: Få fidus til at læse og skrive i børnehaveklassen
Forfatter: Annette L. Christiansen, Jette Løntoft
Type: Bog
Forlag: Dansklærerforeningen
For at gøre eleverne aktive i at læse og skrive skal de på navne- og ordjagt. Eleverne skal kende alle bogstaver i alfabetet. Det handler om bogstavets navn, form og lyd. De skal kende vokaler fra konsonanter.
Børnene skal lege med sproget, rime og synge. Eleverne skal vide, at en historie har en indledning, en handling og en afslutning. De skal finde antonymer, modsætningen til et ord. Eleverne skal være orddetektiver og gå på jagt efter ord og sammensatte ord.
"Fidusen" er et meget stort materiale med mange muligheder, og det er bestemt ikke kedeligt. Det er særdeles velegnet til brug i børnehaveklassen, og det gælder ikke mindst i arbejdet med vores tosprogede børnehaveklassebørn.
Materialet består af et arbejdshæfte og et læsebogseksemplar, som skal læses sammen med en kæmpe læsebog. Lærerens bog er en uundværlig vejledning med gode anvisninger og hjælp til at udvikle børnenes ordforråd og sprog. Der er ideer til, hvordan der kan arbejdes med sproget og evalueres, og et kapitel om, hvordan der kan arbejdes med materialet side for side.
Mit eneste forbehold er, at kæmpebogen vejer fem kilo. Vi må passe på ikke at tabe den ned over vores elever eller egne fødder. Der burde fremstilles et stativ til den.