Debat

Debat: Hjælp, nu har jeg i 30 år ikke kunnet gøre dem til bedre læsere

Offentliggjort Sidst opdateret

De fleste kender nok det, jeg opdagede som nyuddannet lærer i 1994. Når jeg gav en bog til et barn, der var for svær, fik barnet problemer med at læse og forstå bogen. Barnet fik læseproblemer. Men når jeg så gav barnet en lettere bog, var der ingen problemer med selv fuldt ud at læse og forstå bogen. Altså ingen læseproblemer. 

Skema for lix

Forskellen på de to bøger var, at der var længere sætninger og mange flere lange ord i den svære bog. Det hedder, bogen har et højere lix. 

Mit problem som lærer var så, hvordan lærte jeg eleven at læse den svære bog med det højere lix? For eleven bliver helt klart en bedre læser, når eleven lærer at læse den sværere bog med det højere lix, men hvordan lærer man de forskellige elever på alle årgange det? 

For en sådan metode har lærerne aldrig haft, og det er årsag til 30 år med mange dårlige læseresultater, mange læseproblemer og store udgifter til specialundervisning i læsning. Det resulterer nemlig i, at de fleste elever får læseproblemer, fordi de ikke selv fuldt ud kan forstå de tekster som anvendes i fag, prøver og læseundersøgelser på årgangen. 

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

For sagen er, at bøger i fag, prøver og læseundersøgelser stiger i lix, årgang efter årgang og det gør alle elevers altså ikke. På skemaet til højre– lavet af de danske læsekonsulenter - ses det lix, som anvendes og forventes anvendt på de forskellige årgange.

Her er et citat fra resultaterne af den nye læseundersøgelse PIRLS 2021 fra 16.5.2023, som viste, at eleverne læste dårligere end nogensinde. På Side 54 står der: ”Elever, som (…) ligger under niveau 1, (…) har så store læsevanskeligheder, at de har meget svært ved at løse opgaverne, da det meste af materialet har været for svært for dem”. 

Det betyder, at de anvendte tekster har haft et alt for højt lix, det har givet dem store læseproblemer. Derfor har de meget svært ved at løse opgaverne. Og skal de blive bedre til at løse disse opgaver og blive bedre læsere, skal de lære fuldt ud at læse og forstå et højere lix.

Men der er meget stor modstand mod, at eleverne skal lære at læse et højere lix. Det undrer. Og det lærer de desværre ikke automatisk af daglig motion, længere skoledage og læselyst.

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.